این روزها گرمای تابستان روستاهای مرزی و دور افتاده خراسان جنوبی میزبان جوانانی است که به عشق خدمت به هم‌نوع وخودسازی هجرت به اختیار کرده تا بتوانند گامی در جهت زدودن محرومیت و کمک به هم‌نوع بردارند باشد که اقدامات جوانان درسی بزرگ برای دیگران باشد.
کد خبر: ۴۷۸۵۱۹
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۸ 15 August 2017
بر روی نقشه ایران اگر بخواهی پیدایش کنی آنقدر کوچک است که به سختی دیده می‌شود اما اگر در نقشه استان خراسان جنوبی به دنبالش بگردی محدوده وسیعی از استان خراسان جنوبی را به خود اختصاص داده است.

آری یکی از محروم‌ترین نقاط خراسان جنوبی را می‌گویم نامش نهبندان است مردمانی که در برخی از نقاطش از کمترین امکانات و زیرساخت‌ها مانند آب لولهکشی، بهداشت و برق بی‌بهره‌اند.

عمق محرومیت در روستاهای مرزی خراسان جنوبی

ری نهبندان را می‌گویم همان شهرستانی که مقام معظم رهبری در سفر خود به استان خراسان جنوبی به آنجا سفر کرد و برای توسعه این شهرستان مبلغی اعتبار در نظر گرفتند.

اما کمتر کسی است که این روزها به فکر مشکلات مردم این نقطه از کویر باشد، مردمانی که در برخی نقاط مرزی فاصله‌ای 70 کیلومتری با  کشور افغانستان دارد.

آری آنها به راستی مرزبانانی غیور هستند که اگر به حال این مردمان رسیدگی نشود امنیت مرز و متعاقبا کشور به خطر می‌افتد چون با مهاجرت هر کدام از این مردم تهدیدی برای مرز است.

آری نهبندان را می‌گویم نهبندانی که مردمانش سخت‌کوش بوده و در همه فعالیت‌ها و مشارکت‌های نظام در صحنه حضور دارند اما در این گرمای تابستان برای آبرسانی به روستاها باید هفته‌ها به انتظار بنشینند تا تانکر آبرسانی آبی برای نوشیدن برایشان بیاورد.

دولت برای اشتغالزایی و عدم مهاجرت مردم نهبندان کاری انجام نداده است

آری اسم از نهبندان که می‌آید نقاطی مانند چاه شولک، چاه عباس، چاه زرد، چاه اردونی و غیره به ذهنت نقش می‌بندد چاه شولکی که در آن روستا خبری از فرش نیست و مردمانش بر روی شن می‌خوابند.

به گفته نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی از سال 91 تاکنون 7 هزار نفر از جمعیت شهرستان نهبندان مهاجرت کرده‌اند و در این راستا دولت برای اشتغالزایی و عدم مهاجرت کارخاصی انجام نداده است.

مردمانی که تنها با یارانه روز را به شب میی‌رسانند

نظر افضلی افزود: نرخ بیکاری در این شهرستان 15 تا 20 درصد است و همه افراد تقریباً بیکار هستند و شغل پایداری وجود ندارد و مردم تنها با پول یارانه زندگی خود را می‌گذرانند که در این راستا دولتمردان باید توجه ویژه به شهرستان نهبندان داشته باشد.

مردم روستاهای نهبندان در ایام سال دو بازه زمانی را روزشماری می‌کنند تا عید نوروز و فصل تابستان بیاید چون آنها می‌دانند با آمدن این دور بازه زمانی حال و هوایشان عوض می‌شود و گرد مهربانی، کمک، خیرخواهی وکمک به هم نوع نواخته می‌شود.

آری با فرا رسیدن فصل تابستان شهرستان نهبندان میزبان گروه‌های جهادی می‌شود، گروه‌های جهادی که در عرصه‌های مختلفی از جمله آموزش قرآن، دروس تقویتی، عرصه عمرانی مانند احداث مسجد، خانه عالم، خانه مستمندان، عرصه بهداشت شامل ویزیت رایگان، ارائه داروهای رایگان، دندانپزشکی و مباحث تخصصی وارد می‌شوند تا کمی از گرد محرومیت را از چهره این روستاهای مرزی بردارند.

آمده‌ام تا اولین نفری باشم که دکترها فرزند مریضم را ویزیت کنند

نگاهش به جاده است گویا منتظر آمدن کسی است از اومی‌پرسم منتظر آمدن کسی هستی درحالی که چوب‌دستی که به عنوان عصا از آن استفاده می‌کند در دستش است خود را به دیوار تکیه می‌دهد و در جوابم می‌گوید بله دخترم گویا قرار بوده امروز یک گروه به روستای ما بیایند و من آماده‌ام تا آنها را به خانه خود ببرم تا فرزند مریضم را معالجه کنند.

او که سن و سالش بالای 60 سال بود از مریضی و نداریش برایم گفت: همسرم چند سال پیش هنگامی که در چاه حفاری می‌کرد خفه می‌شود و من سرپرست 5 فرزند یتیم که نانی برای خوردن نداریم را به عهده دارم.

چند وقتی است که پسرم مریض است و پولی برای مداوایش ندارم دو روز گذشته شنیدم قرار است دانشجویانی از تهران بیایند تا ما را رایگان ویزیت کنند و امروز آمده‌ام تا اولین نفری باشم که فرزندم را ویزیت می‌کنند.

جوانان تحصیل کرده‌ای که به عشق کمک به هم‌نوع هجرت می‌کنند

نگاهش که می‌کنی باورت نمی‌شود که حاضر شده باشد از مرکز کشور به دورترین نقطه مرزی استان خراسان جنوبی سفر کند و ایام خوش تابستان را به جای اینکه در کنار خانواده و یا در مسافرت باشد در نقطه‌ای مانند روستاهای نهبندان به دور از امکانات سپری کند.

اما وقتی جوان باشی و شور و شعف خدمت به مردم در سرت باشد دغدغه‌ات آغاز فصل تابستان و نوروز در میان مردم محروم برای خودسازی و کمک به هم نوع است.

آری دانشجویان دانشگاه شریف تهران یکی از گروه‌های جهادی هستند که به شهرستان نهبندان آمده تا به مردم محروم این منطقه ارائه خدمت کنند.

آنها 80 دانشجوی پسر و 35 دانشجوی دختر هستند که برای چشیدن طعم شیرین خدمت به استان خراسان جنوبی آمده‌اند.

مسئول این دانشجویان که نامشان گروه جهادی شهید وزوایی است از دانشجو به عنوان آتش به اختیار یاد کرد و گفت: دانشجو آتش به اختیار است و باید هر کاری را که دغدغه انقلاب و رهبر معظم است اجرا کند.

از اردبیل و بوشهر به عشق خدمت آمده‌اند

رضایی با بیان اینکه گروه جهادی شهید وزوایی مدت 10 سالی است که به طور مستمر به مناطق محروم شهرستان نهبندان می‌آید افزود: اعضای این گروه از اردبیل گرفته تا بوشهر هستند و آمده‌اند تا در عرصه‌های عمرانی، فرهنگی و بهداشتی خدمت کنند.

وی از اعزام گروه 40 نفره از متخصصان دندان پزشکی خبر داد و اظهار داشت: امسال چهارمین دوره است که گروه پزشکی 40 نفره اعزام شده و این گروه شامل 13 نفر متخصص دندان پزشکی است که در 7 یونیت کار می‌کند و روزانه به بیش از 120 نفر خدمت ارائه می‌کند.

رضایی افزود: بیش از 2 هزار نفر وزیرت رایگان از انوع درمان صورت گرفته اما متاسفانه سوء تغذیه در این مناطق شایعه است و انواع معلولیت‌ها، دردهای مفاصل و سوختگی بیماری‌های شایعی است که پزشکان در روستاه با آن مواجه شدند.

کم آبی سبب شیوع بیماری‌های عفونی در منطقه شده است

مسئول گروه جهادی پزشکی شهید رضوان نیز گفت: روستای دهو جزو محروم‌ترین نقاط کشور است چون مردم منطقه از کمترین امکانات درمانی و بهداشتی برخوردار نبوده و دسترسی به آب، برق، تلفن و گاز برای آنها دشوار است و این منطقه دچار خشکسالی شده که کم آبی هم سبب شیوع بیماری‌های عفونی شده است.

ذوالفقار عباسی‌فر با بیان اینکه دو مولفه "اقدام داوطلبانه" و "اعتقاد راسخ در خدمت به محرومان" سرلوحه کار جهادگران قرار دارد افزود: این دو مولفه مهم سرلوحه فعالیت اردوهای جهادی قرار دارد که سبب شده اقشار مختلف جامعه به گروه‌های جهادی در روستاهای محروم و کم برخوردار ملحق شوند و نمونه بارز آن حضور پزشکان متخصص با تفکر جهادی در مناطق محروم استان بوشهر بوده است.

وی با اشاره به اهداف اردوهای جهادی گفت: اجرای صحیح اقتصاد مقاومتی و برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت نوجوانان و جوانان در روستاها از اولویت‌های این نهاد است که جهادگران در اردوهای جهادی اهم فعالیت‌های خود را به این دو موضوع اختصاص می‌دهند.

مسئول گروه جهادی رشد نیز گفت: طی خشکسالی‌های اخیر و از بین رفتن دام‌ها مردم این روستا شغل اصلی خود را از دست داده‌اند و طرح اصلی این گروه جهادی ایجاد شغل برای مردم روستا است.

اعزام 26 گروه جهادی دانشجویی به مناطق محروم خراسان جنوبی در تابستان امسال

رئیس جهاد سازندگی بسیج دانشجویی خراسان جنوبی نیز اظهار داشت: از تابستان امسال تاکنون 386 نفر در قالب اردوی 10 روزه و در 26 گروه جهادی دانشجویی به مناطق محروم خراسان جنوبی اعزام شده‌اند که این جهادگران  بیشتر در روستاهای نهبندان و سربیشه حضور داشته‌اند.

صمدی‌فر افزود: تاکنون 15 گروه خواهر و 11گروه برادر به مناطق محروم استان اعزام شده‌اند که در قالب فرهنگی، پزشکی، آموزشی، مشاغل خانگی و اشتغالزایی فعالیت داشته‌اند.

وی بیان کرد: فعالیت‌های عمرانی در قالب احداث، تکمیل یا مرمت مسجد، حسینیه، بقعه امامزاده، خانه عالم، قنوات، بهسازی مدارس، راه روستایی و خانه نیازمندان بوده است.

رئیس جهاد سازندگی بسیج دانشجویی خراسان جنوبی گفت: اردوهای جهادی دو هدف عمده از جمله خودسازی و سازندگی را دنبال می‌کند از طرفی همکاری مسئولان دانشگاه‌ها برای برگزاری ارودهای جهادی متفاوت است و متاسفانه آنچه مطلوب برای کمک به ارودهای جهادی است وجود ندارد و ادرات مرتبط نیز در بعضی شهرستان‌ها همکاری لازم را ندارند.

صمدی افزود: تا آخر تابستان 5 گروه جهادی دانشجویی با شرکت 100 نفر به مناطق محرو م اعزام می‌شود.

وقتی آستان قدس رضوی برای زدودن محرومیت پای کار می‌آید

رئیس بسیج ساندگی خراسان جنوبی هم اظهار داشت: از آغاز سال تاکنون در بخش قرارگاه پیشرفت آبادانی برای رفع محرومیت از چهره 6 دهستان در خراسان جنوبی اقدامات زیادی انجام شده است.

محمد زهرایی افزود: شوسف، میغان نهبندان، درح سربیشه، قهستان درمیان، منتظریه طبس جزو شش دهستانی هستند که برای محرورمیت زدایی، توسعه و آبادانی در دستور کار قرار دارند و علاوه بر آنها آستان قدس رضوی هم در قالب همین کار در سه دهستان بندان نهبندان، گزیک درمیان و لانوی سربیشه برای محرورمیت‌زدایی ورود پیدا کرده است.

تابستان امسال 157 گروه جهادی به مناطق محروم خراسان جنوبی اعزام می‌شوند

وی با بیان اینکه تابستان امسال 157 گروه جهادی شامل 2 هزار و 493 نفر  جهادگر به مناطق محروم خراسان جنوبی اعزام شده و یا می‌شوند اظهار داشت: 10گروه جهادی مهمان به تعداد527 نفر به مناطق محروم استان اعزام شده و در فعالیت‌های عمرانی، فرهنگی و پزشکی خدمت خواهند کرد که برخی گروه‌ها تاکنون اعزام و برنامه‌های آنها تمام شده است.

رئیس بسیج سازندگی خراسان جنوبی گفت: دهستان‌های لانو، شوسف نهبندان با توجه به ضریب محرومیت و نیازمندی بالا بیشترین تعداد گروهای جهادی را به خود جذب کرده‌اند.

اگر اعزام گروه‌های جهادی نباشد روستائیان مرزنشین امیدی برای زندگی نخواهند داشت

خراسان جنوبی استانی مرزی و به دور از مرکز کشور است که همیشه در صحنه‌های مختلف نظام شرکت کرده اما هنوز روستاهایی دارد که از کمترین امکانات برخوردار نبوده و حال که دولت دوازدهم تشکیل شده و برای رئیس جمهور منتخب مراسم تنفیذ و تحلیف انجام شده است این مردم انتظار دارند رئیس دولت بیشتر به مردمان شرق کشور توجه کند چراکه خشکسالی‌ها، کم آبی و عدم امکانات ادامه زندگی را برایشان مشکل کرده و اگر اعزام گروه‌های جهادی نباشد روستائیان مرزنشین امیدی برای زندگی نخواهند داشت.

جناب آقای روحانی روستاهای خراسان جنوبی در انتظار توجه بیش از پیش شما بوده و هستند گوشه چشمی هم به آنها بیندازید.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار