مدیر کل حفاظت از محیط زیست خراسان جنوبی گفت: باید از خودمان شروع کنیم و با کم کردن حداقل یک پلاستیک در هفته، قدم آغازین مسیر نجات را برداریم، و لذا وضع قوانین خاص آموزش و فرهنگ‌سازی و مشوق‌ها و تمهیدات بازدارنده می‌تواند از گام‌های موثر در کاهش تولید زباله‌های پلاستیکی باشد.
کد خبر: ۱۱۶۳۵۷۴
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۰ 21 April 2024

به گزارش تابناک خراسان جنوبی، اسدالله حاتمی، امروز ۲ اردیبهشت به مناسبت روز زمین پاک به رسانه‌ها گفت: شعار هفته هوای پاک ۱۴۰۳ (مشارکت مردم ایران در برابر پلاستیک و نجات زمین) بوده و روز جهانی زمین پاک هر ساله در ۲۲ آوریل مصادف با ۲ اردیبهشت در تمام دنیا برگزار و به همه مردم روی زمین یادآوری می‌شود که نباید سیاره خود یعنی زمین را فراموش کنند و به فکر حفظ آن باشند.

وی بیان کرد: به منظور ایجاد آگاهی جهانی و نیز سپاسگزاری از مواهب زمین و منابع و ذخایر طبیعی آن است که از سوی سازمان ملل متحد نیز هر سال طبق مراسم ویژه‌ای در سراسر جهان برگزار می‌شود.

حاتمی اظهارکرد: روز «زمین پاک» به عنوان روز جهانی در کشور ایران سال‌هاست بیشتر با رویکرد پاکسازی طبیعت گرامی داشته می‌شود و لازم است به صورت گسترده‌تری بر مدیریت مصرف، کاهش و بازیافت پسماند و زباله متمرکز شود، چرا که متاسفانه وضعیت فعلی الگوی مصرف در سطح جهان، جوامع انسانی را در ابعاد مختلف درگیر کرده است.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه مدیریت پسماند یکی از ضروری‌ترین محور‌های توسعه پایدار محسوب می‌گردد و حل معضل پسماند در سطوح مختلف از سیاست‌گذاری و تدوین قانون همواره مد نظر بوده، گفت: در قانون، آیین نامه‌ها و ضوابط مربوطه آن به عنوان یک اولویت در مدیریت پسماند‌ها مورد توجه جدی قرار گرفته است.

وی تصریح‌کرد: مسأله آلودگی زمین یکی از مسائل عمده محیط زیست و دغدغه عمده‌ای برای دست اندرکاران محیط زیست در سراسر جهان است و مسأله میزان تولید زباله در سراسر جهان و یافتن محل دفن صحیح و بهداشتی آن از مسائل مهم به خصوص در کشور‌های کوچک و در حال توسعه است. زمین یکی از شگفتی‌های آفرینش است که با آغاز عصر ماشین و پیشرفت‌های صنعتی و علمی و رشد روزافزون علم گرایی، راه تسلط انسان بر آرزوی دیرینه‌اش، یعنی تسلط بر طبیعت تا اندازه زیادی هموار شد.

حاتمی افزود: روز زمین پاک، یکی از این زنگ‌های خطر است که در همه جای دنیا شنیده می‌شود و روز زمین پاک مناسبت سالانه‌ای است که با هدف افزایش آگاهی و تجلیل از محیط زیست کره زمین نامگذاری شده است.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: ﻣﻬﻢﺗﺮﯾﻦ ﺿﺮورتﻫﺎ در راﺑﻄﻪ ﺑﺎ ﭘﺴﻤﺎﻧﺪ، ﺳﻼﻣﺖ و اﯾﻤﻨﯽ ﺑﻮده ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪای ﮐﻪ ﭘﺴﻤﺎﻧﺪ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﻧﺤﻮی ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺷﻮد ﮐﻪ ﺣﺪاﻗﻞ ﺧﻄﺮ را ﺑﺮای ﺳﻼﻣﺖ اﻧﺴﺎن داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.

وی اظهار کرد: زباله‌های پلاستیکی یکی از بزرگ‌ترین معضلات زیست محیطی جهان امروز را به وجود آورده است و این ساخته دست بشر، به علت قابلیت‌های فراوانی که دارد و البته با تکیه بر قیمت ارزان آن که چه بسا برترین به شمار می‌رود و به شکل‌های گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: باید از خودمان شروع کنیم و با کم کردن حداقل یک پلاستیک در هفته، قدم آغازین مسیر نجات را برداریم، و لذا وضع قوانین خاص آموزش و فرهنگ‌سازی و مشوق‌ها و تمهیدات بازدارنده می‌تواند از گام‌های موثر در کاهش تولید زباله‌های پلاستیکی باشد.

حاتمی افزود: مهمترین و اصلی‌ترین گام موفقیت در این موضوع مشارکت فعال مردم در حوزه کاهش مصرف و کاهش تولید زباله بویژه زباله‌های پلاستیکی باشد.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست خراسان جنوبی گفت: مدیریت پسماند‌های عادی با همکاری و مشارکت وزارت راه و شهرسازی سایر دستگاه‌های اجرایی و بنگاه‌های اقتصادی و اصناف در راستای اجرای وظایف قانونی حفظ محیط زیست و انجام مسئولیت‌های اجتماعی نسبت به پاکسازی و جمع‌آوری کیسه‌های پلاستیکی و سایر پسماند‌های رها شده در محیط اقدام کنند.

وی بیان کرد: برداشتن گام‌های مؤثر و اساسی در زمینه مدیریت پسماند‌ها ضروری بوده و باید در رأس برنامه‌های سازمان‌های مسئول قرار داشته باشد و برای چنین موضوعی راهی جز مدیریت و برنامه راهبردی وجود ندارد و این امر مهم به خوبی در خراسان جنوبی مورد توجه جدی قرار گرفته است.

حاتمی افزود: اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با توجه به وظایف سازمانی و نقش نظارتی اقدامات موثری با همکاری و تعامل با دستگاه‌های اجرایی مسئولیت داشته است و در شهر‌های استان جهت جلوگیری از گسترش پدیده زباله‌گردی و خطرات و عوارض سوء محیط زیستی و بهداشتی از جمله اقدامات تاثیرگذار در حوزه مدیریت پسماند خراسان جنوبی خواهد بود.

برچسب ها: خراسان جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار