فرماندار ویژه طبس:
فرماندار ویژه طبس با بیان اینکه بارندگی‌های کم در این شهرستان سبب عدم آبگیری سدها شده است، گفت: خشک شدن آب قنات‌ها سبب کاهش قدرت کشاورزان و مهاجرت روستائیان از روستا به شهر و افت شدید آب‌های زیرزمینی شده است.
کد خبر: ۳۴۰۲۸۱
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۱ 08 December 2016
سیدمهدی طلایی‌مقدم اظهار داشت: طبس بزرگترین شهرستان در استان خراسان جنوبی و بزرگترین شهرستان در کشور است که 55 هزار و 470 کیلومتر در فلات است.

وی تصریح کرد: میزان بارندگی در سال زراعی گذشته 77 میلیمتر و سال جاری 36 میلیمتر بوده که این میزان نسبت به سال گذشته کاهش 30 درصدی و نسبت به بلند مدت کاهش 53 درصدی دارد.

معاون استاندار و فرماندار ویژه طبس ادامه داد: کمبود بارندگی باعث کم شدن ذخایر آب زیرزمینی و کاهش آبدهی چاه‌ها و عدم آبگیری سد نهرین شده است و در سال جاری با توجه به اینکه تصفیه‌خانه از مدار خارج شده باید این نیاز از آب زیرزمینی تامین شود.

طلایی‌مقدم با بیان اینکه بارندگی‌های کم در شهرستان طبس سبب عدم آبگیری سدها در این شهرستان شده است، گفت: خشک شدن آب چشمه و قنات‌ها سبب کاهش قدرت کشاورزان و مهاجرت روستائیان از روستا به شهر و افت شدید آب‌های زیرزمینی شده است.

وی با بیان اینکه خشکسالی سبب پیشروی کویر به سمت شهرستان طبس شده است، اظهار داشت: عدم تأمین آب بهداشتی، عدم تامین علوفه برای دامداران، عدم پرداخت دام و بدهی به بانک‌ها و عدم خرید دام از مهم‌ترین مشکلات در این شهرستان است.

معاون استاندار و فرماندار ویژه طبس گفت: در شهرستان طبس کمبود آب سبب شده است تا پروژه‌های بزرگ معدنی و صنعتی از قبیل احداث نخستین نیروگاه زغال‌سنگ‌سوز کشور و پروژه‌های دیگر در طبس به تعویق بیافتد.

طلایی‌مقدم در خصوص خشکسالی‌های اخیر افزود: سایه خشکسالی امان قشر کشاورز و دامدار را بریده است و موضوع انتقال آب از خارج از حوزه بسیار مورد اهمیت است و کارخانه کک و سیمان سهم مهمی در ایجاد اشتغال‌زایی خواهد داشت.

این مسؤول با بیان اینکه سه برنامه شامل برنامه کوتاه مدت، میان مدت و طولانی مدت برای کاهش اثرات خشکسالی در این شهرستان برنامه‌ریزی شده است، خاطرنشان کرد: این برنامه در کوتاه مدت شامل حفر چاه، برنامه میان مدت شامل مطالعه دشت‌های طبس و چاه‌های ژرف و برنامه بلندمدت که باید آغاز شود انتقال آب خارج از حوزه شهرستان است.

معاون استاندار و فرماندار ویژه طبس در ادامه به آثار زیان بار خشکسالی در 17سال گذشته به بخش‌های کشاورزی، دامداری و عشایری شهرستان اشاره کرد و گفت: به دلیل تداوم پدیده خشکسالی و شرایط اقلیمی شهرستان طبس، در منطقه با کمبود شدید آب رو به رو است.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار