تغییر نمونه کشت، آبیاری تحت فشار، راه اندازی صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی، اجرای طرح حد نگار در زمین های کشاورزی ، تهیه و تولید نهال یارانه ای و شناسنامه دار، تجهیز و نوسازی مکانیزاسیون کشاورزی بخشی از عملکرد دولت یازدهم در حوزه جهاد کشاورزی خراسان جنوبی است.
کد خبر: ۲۷۷۰۲۸
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۸ 13 August 2016
کشاورزی یکی از مقوله های اقتدار و امنیت ملی هر کشوری است، زیرا تامین امنیت غذایی در گرو کشاورزی پایدار است طوریکه اولویت اصلی کشورها در چشم انداز آینده کشاورزی است .
با توجه به پیشرفت علم کشاورزی و صنایع غذایی در دنیا قطعا برای رقابت با دیگر کشورها و تحقق طرح اقتصاد مقاومتی، کشاورزان باید به سمت استفاده از طرح ها و برنامه های علمی پیش بروند.
به این ترتیب هم سود حاصل از فروش محصولات افزایش یافته و هم محصول اولیه که در اختیار کارخانه های داخلی برای تولید محصول قرار می گیرد ارزان تر و با کیفیت تر خواهد بود.
بخش کشاورزی با داشتن زیر بخش های چهارگانه زراعت، دامپروری، شیلات و جنگلداری یکی از مهمترین بخش های اقتصاد ایران است.
کشاورزی در ایران با داشتن ویژگی های بسیار از جمله چهار فصل بودن کشور، توانایی زیادی برای تبدیل شدن به موتور محرکه اقتصاد در چارچوب اقتصاد مقاومتی و جایگزینی نفت دارد.
همه بخش های اقتصاد در سال 91 با تأثیر گرفتن از تحریم ها، رشد منفی را تجربه کرده اند در حالی که در سال 94 بخش کشاورزی رشد 6.3 را داشته است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفت و گو با ایرنا به بررسی وضعیت کشاورزی در استان پرداخت و افزود: ظرفیت های بخش کشاورزی برای تبدیل شدن به محور اصلی اقتصاد با توجه به معیارهای اقتصاد مقاومتی و جایگزین شدن نفت مورد توجه قرار گرفته است.
به گزارش ایرنا، هاشم ولی پور مطلق ،روزشنبه گفت: با توجه به وظیفه مندی وزارت جهاد کشاورزی و بالطبع سازمانهای جهاد کشاورزی در استانها در زمینه بحث اقتصاد مقاومتی به فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی، سازمان جهاد کشاورزی استان نیز اقداماتی در این راستا انجام داده است.
وی ادامه داد: همچنین با تاکید مقام معظم رهبری و نامگذاری سال 95 به اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، وزارت جهاد کشاورزی اجرای طرح های آماده شده در سال 1393 در راستای اقتصاد مقاومتی مصوب سال قبل را در دستور کار قرار داده است.
** اقدام مهم دولت در اجرای طرح های آبیاری نوین و تحت فشار
وی اجرای آبیاری نوین و تحت فشار در مزارع و باغ های کشاورزی را یکی از عمده اقدامات دولت دانست و یادآور شد: اجرای آبیاری تحت فشار در کشور از اهمیت بالایی برخوردار است به طوریکه یکی از مباحث اقتصاد مقاومتی در وزارت جهاد کشاورزی، این موضوع است.
این مسئول بیان کرد: تا ابتدای سال 93 سطح اجرای طرح های آبیاری های نوین در استان سه هزار و 575 هکتار بود که در طول سال های 93 و 94 سطح اجرا شده و در حال اجرا از محل اعتبار ابلاغی و نیز طرحهای خود اجرایی کشاورزان حدود چهار هزار و 200 هکتار است.
وی با بیان اینکه این میزان 1.2 برابر کل سطح اجرایی 20 ساله (از ابتدای اجرای طرحهای آبیاری تحت فشار) است، عنوان کرد: این در حالیست که اعتبار ابلاغی به استان نیز در دو سال اخیر نسبت به متوسط دو سال قبل (91-92) حدودا 17 برابر شده است.
** 90 درصد آب استان در بخش کشاورزی با بهره وری پایین مصرف می شود
به گزارش ایرنا، ولی پور مطلق اظهار کرد: از ابتدای سال 91 تا 94 آبیاری تحت فشار در هزار و 92 هکتار و با انجام 782 کیلومتر انتقال آب و نیز 23 کیلومتر لایرویی قنات استان انجام شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان،تغییر الگوی کشت را یکی دیگر از اقدامات سه ساله گذشته در استان دانست و یادآور شد: درحالیکه خراسان جنوبی با بحران بی آبی دست و پنجه نرم می کند 90 درصد آب در بخش کشاورزی با بهره وری پایین مصرف می شود و تغییر الگوی کشت به عنوان راه نجات کشاورزی باید دنبال شود.
وی ابراز کرد: با توجه به افزایش 9 درجه ای دمای استان و فاکتور بالای تبخیر و کمبود بارندگی و کاهش هر ساله نزولات جوی و اذعان مدیران استانی مبنی بر اینکه وضعیت منابع آب در استان بحرانی است، مدیریت و استفاده بهینه از منابع موجود در قالب اصلاح و تغییر الگوی کشت امری ضروری و غیرقابل اجتناب است.
** تغییر الگوی کشت یکی از بهترین راههای مبارزه با خشکسالی است
وی تغییر الگوی کشت را یکی از بهترین راههای مبارزه با خشکسالی دانست و افزود: از مهمترین راهکارهای تثبیت و رونق بخش کشاورزی در استان رعایت اصول کشاورزی از طریق عواملی مانند اصلاح الگوی کشت، استفاده از بذور اصلاح شده مقاوم به خشکی و زودرس است.
وی به اقدامات سازمان جهاد کشاورزی در راستای تغییر و اصلاح الگوی کشت اشاره کرد و افزود: تهیه و تامین بذور زودرس و مقاوم به تنش های محیطی، اصلاح کشت رایج به سوی کشاورزی حفاظتی (کشت مستقیم، کشت در بقایا و استفاده از ادوات کم خاک ورز جهت آماده سازی زمین) و پیگیری به روز رسانی سند ملی آب در استان به عنوان یکی از پیش شرط های لازم برای تهیه برنامه دقیق الگوی کشت است.
ولی پور مطلق اضافه کرد: ترویج محصولات زودرس با طول دوره رشد کوتاه نظیر ارزن به جای محصولات « آب بر» تغییر در فصل کشت از بهار به سمت پاییز در گیاهانی همچون چغندرقند به جای یونجه، جایگزینی محصول علوفه ای مانند سورگوم و به جای یونجه در راستای صرفه جویی در مصرف آب نیز از اهم اقدام انجام شده در این زمینه است.
** با تغییر الگوی کشت 30 تا 50 درصد در مصرف آب صرفه جویی می شود
وی با بیان اینکه اصلاح و تغییر الگوی کشت می تواند بین 30 تا 50 درصد در مصرف آب صرفه جویی کند، افزود: این میزان صرفه جویی بدون آنکه تغییری در میزان تولید نهایی حاصل شود به دست می آید.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، وی راه اندازی صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی را یکی دیگر از اقدامات دولت یازدهم ذکر کرد و گفت: دولت یازدهم برای تقویت بخش کشاورزی و مصرف صحیح نقدینگی در این بخش در سالهای 93 و 94 اقدام به راه اندازی 12 صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی در 11 شهرستان کرد.
وی ادامه داد: علاوه بر 12 صندوق توسعه بخش کشاورزی، تعداد سه صندوق خرد زنان روستایی در استان فعالیت دارد که سرمایه ثبت شده در این سه صندوق 9 میلیارد و 26 میلیون ریال است.
** تهیه بانک جامع اطلاعاتی برای 138 هزار هکتار از اراضی استان
به گفته این مسئول اجرای طرح حد نگار(کاداستر) در اراضی کشاورزی استان از دیگر اقدام دولت فعلی است که در این راستا این طرح با هزینه پنج میلیارد ریالی از منابع ملی در استان آغاز شد و قرار است تا پایان دوره دولت یازدهم برای بیش از 70 هزار هکتار از اراضی کشاورزان سند مالکیت صادر شود.
این مسئول بیان کرد: در حال حاضر در خراسان جنوبی در سطح 138 هزار هکتار اراضی کشاورزی تاکنون برای تهیه بانک جامع اطلاعاتی کار شده و شش میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح یادشده در استان تخصیص داده شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، بیان کرد: اجرای طرح حد نگار در اراضی کشاورزی از بهمن ماه سال 94 تصویب شد و در خراسان جنوبی نیز اجرا می شود.
وی مجموع اراضی قابل کشت و مشمول طرح یادشده را 482 هزار و 250 هکتار ذکر کرد و افزود: در راستای اجرای طرح یادشده تاکنون اقداماتی برای تهیه و تدوین سند راهبردی پس از ابلاغ سازمان امور اراضی انجام شده است.
وی ادامه داد: در این ارتباط کار برداشت اطلاعات دو هزار و 282 منبع آبی در شهرستان ها انجام شد که این میزان حدود 138 هزار هکتار و افزون بر 72 هزار بهره بردار است.
** خرید گندم در خراسان جنوبی بیش از 17 درصد افزایش یافت
وی به افزایش و رشد خرید گندم از کشاورزان استان اشاره کرد و افزود: میزان خرید گندم در سال 91 توسط شرکت غله و تعاون روستایی هزار و 223 تن بود که در سال 94به میزان 21 هزار و 163 تن افزایش یافت.
ولی پور مطلق یادآور شد: با توجه به اهمیت محصول راهبردی در بخش کشاورزی، این استان توانسته در سال 94 رشد قابل ملاحظه ای در خرید گندم داشته باشد طوریکه در سال 94 نسبت به سال 91 بیش از 17 برابر رشد را نشان می دهد.
** توزیع 262 هزار و 545 نهال شناسنامه دار بین کشاورزان
این مسئول به تهیه و تولید نهال یارانه ای و شناسنامه دار در استان اشاره کرد و گفت: در ارتباط با سیاست های اقتصاد مقاومتی با هدف هزینه کمتر و تولید بهتر و بیشتر محصول کشاورزی، سازمان جهاد کشاورزی استان توانست در سال 94 تعداد 262 هزار و 545 اصله نهال شناسنامه دار از خزانه های استان که زیر نظر مرکز تحقیقات فعالیت دارد بین کشاورزان توزیع کند.
ولی پور مطلق یادآور شد: یکی از اقدامات دولت تدبیر و امید در این بخش توزیع یارانه خرید نهال مثمر است که با توجه به شرایط آب و هوایی هر منطقه نهال هایی را خریداری کند که به آب کمتر نیاز داشته باشد.
به گزارش ایرنا وی ادامه داد: سال گذشته دو میلیارد و 530 میلیون ریال یارانه به این بخش اختصاص داده شد. نهال های پسته، زرشک، عناب، انار، زیتون، خرما و گل محمدی از جمله نهال هایی است که در استان توزیع شد.
وی به تجهیز و نوسازی مکانیزاسیون کشاورزی در استان به عنوان یکی دیگر از اقدامات دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: در سال 91 در استان تنها دو دستگاه کمباین، 101 دستگاه تراکتور و 160 دستگاه انواع ادوات کشاورزی وجود داشت.
همچنین 30 میلیارد و 183 میلیون ریال اعتبار در سال 91 برای خرید این دستگاهها هزینه شد در حالیکه در سال 94 تعداد این دستگاهها شامل کمباین 54 دستگاه، تراکتور پنج هزار و 34 دستگاه، تیلر 9 هزار و 582 دستگاه و ادوات بیش از 20 هزار دستگاه رسید.
وی اضافه کرد: در سال قبل نیز 68 هزار تن نهاده به صورت مدت دار بین کشاورزان توزیع شد و این موفقیت ها حاصل تلاش همکاران و استقبال کشاورزان از این نهاده ها است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در ادامه به کشت کلزا اشاره کرد و یادآور شد: یکی از محصولاتی که نیاز آبی کمتر و درآمد بیشتری دارد کشت کلزاست.
وی افزود: با توجه به کمبود منابع آبی استان و خشکسالی های پیاپی، سیاست های جهاد کشاورزی استان به ویژه کاشت محصولات کم آب بر معطوف شد .
به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در کنار برنامه ریزی برای رسیدن به این هدف و توجیه اقتصادی تر کردن تولید برای کشاورزان به دنبال این هستیم که توسعه دانه های روغنی به ویژه کلزا در دستور کار قرار گیرد.
به گزارش ایرنا وی بیان کرد: در حال حاضر میانگین تولید گندم در استان حدود 2.3 تن است و پیش بینی برداشت در کلزا نیز 2.2 تن است و با این تفاسیر دو برابر گندم در سطح واحد درآمد حاصل می شود در عین حال عملکرد گندمی که سال آینده در زمین مورد نظر کاشت می شود نیز 35 درصد افزایش خواهد داشت.
وی اظهار کرد: به دلیل عدم گسترش سطح زیرکشت این محصول ها، کارخانه های فرآوری و تبدیلی آن در استان نیست ولی در حال حاضر چهار دستگاه روغن کشی در استان فعالیت دارند.
** سال زراعی آینده هزار هکتار گیاه کلزا در استان کشت می شود
ولی پور مطلق یادآور شد: در خراسان جنوبی بعد از هشت سال مجددا در پاییز سال 1393، حدود 10 هکتار کلزا کشت شد که 10 تن در بهار سال 94 محصول برداشت شد اما در سال جاری به 170 هکتار افزایش یافته و برنامه ریزی برای کشت هزار هکتار در سال زراعی 96-95 نیز در استان صورت پذیرفته است.
وی یادآور شد: با توجه به سیاست های اقتصاد مقاومتی و نیاز بالای کشور به تولید روغن و نقش و جایگاه کلزا در چرخه تناوب، کاشت کلزا برای استان صرفه اقتصادی دارد.
وی افززود: در سال زراعی 92-91 سطح زیر کشت کلزا صفر بوده در حالیکه در دولت یازدهم پیش بینی کشت هزار هکتار این محصول به منظور دستیابی به خودکفایی در دانه های روغنی در دستور کار است و موفقیتهای زیادی نیز به وجود آمده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار