مدیر جهاد کشاورزی بشرویه گفت: امسال با توجه به ادامه 17سال پدیده خشکسالی در استان خراسان جنوبی، مبلغ 200 میلیارد ریال به 40 درصد محصول بخش کشاورزی این شهرستان خسارت وارد شده است
کد خبر: ۲۵۲۵۱۷
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶ 28 June 2016

حسین سرچاهی، در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه خشکسالی بر منابع آبی منطقه نیز تاثیر زیادی گذاشته است، افزود: کاهش شدید دبی قنات ها، افت سطح آب های زیرزمینی، خشک شدن قنات ها و چشمه ها، افزایش غلظت نمک در آب و خاک و غیره از جمله این آثار است.
وی شرایط اقلیمی منطقه را خشک و بیابانی عنوان کرد و گفت: این شهرستان به دلیل واقع شدن در مجاورت کویر مرکزی ایران میزان بارش آن کم و رگباری است و در ماه های گرم سال میانگین دما به حدود 32 درجه سانتیگراد بالای صفر می رسد.
سرچاهی ادامه داد: این در حالی است که دمای هوا در روزهای گرم سال بعضا به حدود 50 درجه سانتی گراد افزایش می یابد.
وی بیان کرد: دوره خشک سالانه این شهرستان بیش از 270 روز است که از اواسط بهمن ماه آغاز و تا آذر ماه سال بعد ادامه دارد.
به گفته وی علاوه بر موارد مطرح شده مردم بشرویه امسال شاهد قهر شدید طبیعت هستند و در سال زراعی 95-94 حتی یک مورد باران مؤثر را تجربه نکرده اند، بطوریکه متوسط بارندگی در سال جاری نسبت به سال گذشته از 65 میلیمتر به 19 میلیمتر رسیده در صورتیکه میانگین بارش در بلند مدت 85 میلیمتر بوده است.
وی یادآور شد: خراسان جنوبی از جمله استانهایی است که در 17سال گذشته با خشکسالی دست و پنجه نرم می کند که 37 درصد مساحت استان درگیر خشکسالی متوسط، 11درصد با خشکسالی ضعیف و سه درصد از جمله شهرستان بشرویه درگیر خشکسالی بسیار شدید است.
مدیر جهاد کشاورزی بشرویه یادآور شد: برای مقابله با بحران خشکسالی مواردی از جمله اجرای طرح های تحقیقی تطبیقی با معرفی گونه های مقاوم به خشکسالی و تمدید بازپرداخت وام های کشاورزان و دامداران و بخشودگی سود و کارمزد سال های 93، 94 و 95 پیشنهاد می شود.
سرچاهی ادامه داد: تامین علوفه و توزیع جو مدت دار برای دام های منطقه، تامین اعتبار برای طرح آبیاری تیپ، انتقال آب و آبیاری تحت فشار، تامین یارانه نهاده های کشاورزی حفاظتی و تامین یارانه توزیع بذر گونه های مقاوم به خشکسالی از جمله راهکارهای پیشنهادی برای پیشگیری از خشکسالی است.
وی دیگر راهکارها را تامین اعتبار لازم برای پرداخت به کشاورزان برای جلوگیری از چرای بقایای گیاهی با هدف جلوگیری از تخریب زمین در برابر فرسایش بادی ، تامین اعتبار برای اجرای طرح محلول پاشی مزارع با « سولو پتاس» و سولفات روی برای افزایش مقاومت در برابر تنش های محیطی ذکر کرد.
پسته، زعفران، شوید، انار، خریزه، هندوانه، گندم، پنبه، شلیل و زردآلو از جمله محصول عمده باغی و زراعی بشریه است.
شهرستان بشرویه در شمال غربی خراسان جنوبی واقع است که شهر بشرویه تا بیرجند مرکز استان 300 کیلومتر فاصله دارد و از شمال به بردسکن از جنوب به دیهوک، از مشرق به فردوس و بجستان و ازمغرب به طبس متصل است.
جمعیت این شهرستان بر طبق سرشماری سال 1385، برابر با 23 هزار و 45 نفر است از این تعداد جمعیت، 9 هزار و 267 نفر در روستاها و 13 هزار و 778 نفر در شهر بشرویه ساکن هستند.
همچنین نماینده شهرستان های طبس، فردوس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی روز شنبه با بیان اینکه شغل عمده مردم این حوزه کشاورزی و دامداری است، افزود: خشکسالی در این منطقه بیداد می کند، وضعیت از حالت بحرانی خارج شده است.
خراسان جنوبی دارای چهار حوزه انتخابیه است و همین تعداد نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد.
محمدرضا امیرحسنخانی در شورای اداری شهرستان طبس افزود: با وجود تبعات ناشی از پدیده خشکسالی در خراسان جنوبی ،هنوز غرامت کشاورزان مربوط به سال قبل ناشی از این پدیده پرداخت نشده است.
وی بدون اشاره به میزان مطالبات کشاورزان با بیان اینکه در این حوزه میزان بارندگی به نسبت دیگر مناطق استان کمتر است، گفت: حدود سه هفته قبل نامه استاندار خراسان جنوبی در مورد وضعیت خشکسالی به وزیر کشور که مسئول ستاد بحران است، ارائه شد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار