مقام معظم رهبری توجه دادند که دانش باعث افزایش ثروت و ثروت باعث افزایش قدرت می‌شود
دکتر افضلی: دانش در فضای دانشگاهی ما طوری باشد که بتواند منجر به نوآوری و توسعه صنعت و کشاورزی و ثروت آفرینی برای کشور و اشتغال جوانان تحصیلکرده این مرز و بوم شود/ سرانه پژوهشی کشور که باید دو درصد باشد، اکنون به زحمت به نیم درصد می رسد!
کد خبر: ۲۴۹۰۲۳
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۸ 20 June 2016

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی از دانشگاه ها و اعضای هیئت های علمی در کشور خواست که برای حل مشکلات اقتصادی کشور، در مسائل عملی کاربردی، به ویژه کشاورزی و صنعت وارد عمل شوند و مانع از آن شوند که بیکاری تحصیلکردگان بر جامعه تحمیل شود.

به گزارش تابناک، دکتر نظر افضلی که در باره دیدار اخیر اساتید دانشگاه ها با رهبر انقلاب و بیانات معظم له در جمع اساتید سخن می گفت، تاکید کرد: مقام معظم رهبری در سخنان خود به این نکته توجه دادند که دانش باعث افزایش ثروت و ثروت باعث افزایش قدرت می‌شود. بنابراین باید دانش در فضای دانشگاهی ما طوری باشد که بتواند منجر به نوآوری و توسعه صنعت و کشاورزی و ثروت آفرینی برای کشور و اشتغال جوانان تحصیلکرده این مرز و بوم شود. یعنی ما باید اصل امورات کشور و چرخش نظام اقتصادی کشور را بر مبنای دانش و علوم و فنون دانش بیان ببندیم تا از دنیا عقب نمانیم و قدرت مقابله با هر شرایطی را داشته باشیم.

وی با اشاره به این که معمولا دانشگاه‌ها سه مرحله آموزش محوری، پژوهش محوری و کارآفرینی را باید طی کنند، گفت: زمانی رتبه‌های علمی ما بالا رفت، اما مدتی است که دچار افت هایی شده‌ایم و سرانه پژوهشی کشور که باید دو درصد باشد، اکنون به زحمت به نیم درصد می رسد! در حالی که اکنون رتبه پژوهشی آمریکا 5 درصد است.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با گلایه از کم بودن سرانه پژوهشی کشور، یادآور شد: بنیاد نخبگان و وزارت علوم باید به پژوهش بیشتر بها دهند و تحقیقات در کشور حمایت شود تا در کشور یک خیزش علمی به وجود آید.

دکتر افضلی تاکید کرد: محور توسعه کشور، رشد علمی است، اگر دانشگاه های ما به مرحله پژوهش محوری بها دهند، بعد از مدتی به کارآفرینی می‌رسیم و دانشجو پس از فارغ التحصیلی قدرت ریسک دارد و می تواند وارد عرصه کار شود که نتیجه آن شکوفایی اقتصادی است.

وی افزود: از سال 1304 در کشور دانشگاه وجود دارد اما متاسفانه هنوز به پویایی دانشگاه در زمینه‌های مختلف مانند صنعت نرسیده‌ایم.

وی با اشاره به ارقام بالای دانشجویان فارغ التحصیل در کشور افزود: سطح دانشجویان اکنون از لیسانس بالاتر رفته و تعداد زیادی از دانشجویان ما در مقاطع فوق لیسانس و دکترا فارغ التحصیل می شوند که با وجود این همه نیروی تحصیلکرده، ما در این مقطع از زمان شدیدا به پژوهش‌های عملی نیاز داریم تا اقتصاد کشور را از این اوضاع درگیر نجات دهیم. بنابراین ضرورت دارد که بعد از دوران آموزش محور، دوران پژوهش محور آغاز شود. دکتر افضلی از اساتید و دانشگاه‌ها درخواست کرد که در بخش پژوهش و مسائل تحقیقاتی ورودی جدی تر داشته باشند تا پژوهش‌ها بنیادین و کاربردی باشند.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس در ادامه به مشکلات مردم اشاره کرد و گفـت: وضع جامعه ای که در آن شکاف طبقاتی به وجود آید و یک عده کاملا پولدار شوند و یک عده حتی قادر به تامین نان خوردن خود نباشند، با یک جامعه اسلامی متعادل، منافات دارد. در جامعه اسلامی ثروتمندان باید به فقرا توجه داشته باشند و در مجموع نظام اسلامی نباید اجازه دهد تا شکاف‌ها در جامعه افزایش پیدا کند.

دکتر افضلی با اشاره به برگزاری کنسرت در دانشگاه‌ها، گفت: کنسرت‌ها لازم نیست در دانشگاه ها برگزار شود و برای برگزاری آنها، مکان ها و متولیانی در غیر از دانشگاه وجود دارد.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت فرهنگ سازی در کشور، گفت: اسلام فرهنگ پویایی دارد اما متاسفانه برخی از مسوولین در حرف زدن خوب هستند و در عمل و توجه به این امور می‌لنگند. کما این که مد نظر قرار دادن منافع ملی در کشور باید تبدیل به فرهنگ شود و اصل موضوعی که هزاران شهید در دوران جنگ با خاطر آن شهید شدند، برای جوانان به درستی تبیین شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار