برگزاری جشن سده در شهرستان سرایان

جشن سده  یکی از جشن های ایرانی است که دهم بهمن ماه در شهرستان سرایان برگزار می شود.
کد خبر: ۷۰۹۷۹۱
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۴ 30 January 2019

به گزارش تابناک خراسان جنوبی،  محمد عرب مسئول میراث فرهنگی ، شهرستان سرایان عنوان کرد : سده و يا به لهجه بعضي از روستاييان شهرستان سرايان سِدَي از جمله رسوماتي بوده است كه در اكثر روستاها و شهرهاي سرايان برگزار ميشده است  و مردم خود را مؤظف به اجراي آن مي دانستند که البته با تفاوت بسيار جزئی كيفيت اجراي آن در همه جاها مثل هم مي باشد .

عرب گفت : معمولاً در همه ي جاها آتش در داخل خيابان و يا كوچه و بعضي از افراد جلوي در خانه هايشان خرمني از آتش روشن مي كردند و بيشتر افراد مخصو صاً جوانان و نوجوانان كوچه از روي آن مي پريدند . و بقيه افراد هم دور آتش حلقه مي زدند و تا تمام شدن آتش همه در اطراف آن مي ماندند و اعتقاد داشتند وقتي كه آتش تمام شود اگر خاكستري كه از آتش بر جاي مي ماند حركت نكند يعني باد آن را به اين طرف و آن طرف نبرد سال آينده اي كه در پيش دارند سالي خواهد بود همراه با باران هاي فراوان و با بركت ( به لهجه خودشان « سالِ » ما يعني سال به نفع مردم و كشاورزان و دامداران  )  خواهد بود ، ولي اگر خاكستر باقي مانده از آتش حركت كرد  و بادآن را با خود به اين طرف و آن طرف برد سال خشك و بدون باران و همراه با خشكسالي را انتظار داشتند . بدين ترتيب با اعتقاد راسخي كه به اين مراسم داشتند سال آينده را براي خود از نظر خشك سالي و يا سالي همراه با باران پيش بيني مي كردند .

عرب افزود: در اين مراسم  علاوه بر درست كردن خرمن آتش گلوله اي از آتش را  نيزدرست مي كردند ،  براي درست كردن گلوله اي از آتش مقداري پارچه را به مواد آتش زا مثل نفت پر مي كردند و آن را به صورت گلوله اي در مي آوردند و با يك سیم  بزرگ به طول حدود يك متر مي بستند وبعد گلوله راروشن كرده و آن را مي چرخاند تكه هايي كه ازپارچه سوخته مي شد روي زمين مي افتاد و يا به بالا پرت مي شد در كل منظره زيبايي را درست مي كرد .

عرب خاطر نشان کرد : از دیگر برنامه های سده این است که کودکان و نوجوانان هنگام شب به صورت گروهی و خواندن شعر مخصوص به خانه اهالی مراجعه کرده و اهل خانه با آجیل ،تخمه و ... از آنان پذیرایی می کنند و جالب اینکه تمام مردم برای پذیرایی از بچه ها تخمه و آجیل آماده می کنند.

وی افزود: همچنین در خانه بزرگترهای فامیل شب نشینی و چراغانی برگزار می شود و شاهنامه خوانی ، حافظ خوانی ، دو بیتی ، آوازهای محلی ، قصه های حماسی و نشست صمیمی بزرگان در کنا ربچه ها از دیگر رسومات سده می باشد. به گفته وی :  اين مراسم در گذشته تقريباً‌ در سرايان و همه شهر ها و روستاهاي اطراف آن  به اجرا در مي آمد و خوشبختانه الان هم در اکثر نقاط شهرستان اجرا می شود.

وی یادآور شد: : مراسم ویا جشن در هرصورت نکات مهمی در خود نهفته دارد و هر کدام از جشن ها و مراسم های خاص تاثیرات مهمی در بر دارد. اجرای جشنی چون سده ویا نوروز و ... باعث ایجاد روحیه و نشاط و شادی در بین مردم و ایجاد انگیزه برای فعالیت بیشتر میشود.

مسئول میراث فرهنگی سرایان گفت : سده دارای ارزش‌هاي شاخص و منحصر به فرد زیادی است از جمله :  شب نشینی در منزل یکی از بزرگان شهر ، نشست صمیمی و دوستانه ریش سفیدان ، تجلیل و خواندن شاهنامه-حافظ-داستان های امیر ارسلان ، مختارنامه وشعرخوانی و افسانه گویی ، هماهنگی بین کودکان-نوجوانان-جوانان و بزرگسالان

وی تاکید کرد:  احترام به بزرگان و پیران و ریش سفیدان است چرا که در این مراسم بزرگان روستا در محل یکی از ریش سفیدان جمع می شوند و دید و بازدید دارند.از لحاظ فرهنگی هم در جشن سده اشعار فردوسی،حافظ، مختارنامه و...خوانده می شود و این هم باعث می گردد جوانان با این فرهنگ ها و کتابهای شعر آشنا شوند.بدون شک چنانچه این جشن ها احیاء شود باعث جذب گردشگر و تحول در رونق اقتصادی روستا و یا مکانی که اجرا می شود نیز خواهد شد.

گفتنی است ین مراسم هر سال در سطح شهرستان سرایان بخصوص روستاها با کیفیت خاصی برگزار می شود و با شماره 808 بنام شهرستان سرایان در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار