تابناک کهگیلویه و بویراحمد بررسی می کند

فوت دوقلوها ابعاد جدید پیدا کرد/ سفر اورژانسی وزیر بهداشت به استان ؟

ماجرای خبر زنده کفن کردن دوقلو‌ها در شرایط کنونی می‌تواند برای سطوح مدیریتی دانشگاه علوم پزشکی تبعات سنگینی داشته باشد چرا که با توجه به سخنان خانواده دوقلو‌ها، ماجرا ابعاد حقوقی هم پیدا کرده است و احتمال برخورد با مسببان و مدیران جدی‌تر از قبل است.
کد خبر: ۱۱۷۲۱۵۴
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۲ 21 June 2024

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، ماجرای گلایه و شکایت از سیستم درمانی این استان سال هاست که به صورت گسترده در فضا‌های مجازی و رسانه‌ای وجود دارد. شکایاتی که مختص این دولت و آن دولت یا این مدیر و آن مدیر نیست و متاسفانه در خصوص موارد شکایت علاوه بر ضعف بعضا شدید امکانات، از بدرفتاری‌ها و سهل انگاری‌های پرسنل هم موارد متعددی مطرح می‌شود، اما آنچه که تاکنون مشاهده می‌شود با وجود این همه دغدغه و شکایت باز هم شاهد تکرار همان موارد در شکل‌های مختلف هستیم.
اخیرا و طی چند روز اخیر باز هم سیستم درمان استان گرفتار یک حاشیه بسیار پر رنگ شده است. بنابر اخبار‌های منتشره دو نوزاد دوقلو به ادعای خانواده آن‌ها به دلیل اول نبود امکانات و سپس سهل انگاری پرسنل فوت می‌کنند و ماجرای این دوقلو‌ها پس از پاسخ علوم پزشکی به ادعای خانواده دوقلو‌ها اکنون ابعاد جدیدی پیدا کرده است.
احتمال سفر وزیر بهداشت به کهگیلویه و بویراحمد
ماجرای فوت دوقلو‌ها ماجرای کم اهمیتی نیست و اگر فرض را بر کمبود امکانات و سهل انگاری پرسنل بگیریم واقعا ابعاد آن حقوقی و مستلزم ورود مدعی العموم حتی در صورت عدم شکایت خانواده دوقلو‌ها است هرچند گفته می شود خانواده آن ها رسما اعلام کرده اند که شکایت خواهند کرد. کاملا مشخص است که اثبات هر گونه سهل انگاری در این زمینه می‌تواند تبعات سنگینی در پی داشته باشد چرا که بحث بر سر جان دو نوزاد زنده هست و حتما همه ابعاد آن مورد بررسی قرار می‌گیرد.
برخی گزارش‌های غیر رسمی حکایت از این دارد که احتمالا در اوایل هفته آینده، وزیر بهداشت در راستای بررسی موضوع فوت دوقلو‌ها به استان سفر خواهد کرد هر چند این خبر تاکنون به صورت رسمی اعلام نشده است، اما با توجه به اصرار خانواده دوقلو‌ها بر سهل انگاری دستگاه درمان و پیگیری موضوع از طریق مراجع قضایی احتمال حضور وزیر بهداشت در استان برای بررسی از نزدیک ماجرا وجود دارد.
بی شک اگر خبر حضور وزیر بهداشت به استان عملا انجام شود و در صورت اقناع وزیر در خصوص ضعف و سهل انگاری مجموعه درمانی مرتبط، تغییر در سطوح مدیریتی بسیار محتمل است و حتی این امکان وجود دارد که در سطح ارشدترین مقام یعنی ریاست دانشگاه برخورد صورت گیرد.
آنچه که مشخص است، ماجرای فوت دوقلو‌ها در استان یک ضربه و شوک بزرگ به حوزه درمان استان است و حتما ضروری است موضوع برای تنویر افکار عمومی به صورت بی طرفانه و شفاف پیگیری و اطلاع رسانی شود تا ضمن برخورد با خاطیان احتمالی، از بخش متعهد و مسئولیت پذیر این حوزه رفع اتهام شود، چون قرار نیست در چنین ماجرا‌هایی به دلیل سهل انگاری یک یا چند نفر کلیت یک مجموعه زیر سوال رود.
اما ماجرا چه بود و چه شد که کار تا این حد کش پیدا کرد و حالا خبر سفر قریب الوقوع وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی مطرح شده است.

پاسخ علوم پزشکی به ادعای خانواده دوقلو‌های فوت شده
پس از اعلام اولیه اخبار فوت دوقلو‌ها و کشیده شدن اعتراض خانواده آن‌ها به فضای مجازی و رسانه‌ها، علوم پزشکی در مقام دفاع از خود برآمده و طی جوابیه‌ای نوشت:
در تاریخ۱۸ خرداد ۱۴۰۳، مادر بارداری در هفته ۲۳ بارداری معادل حدود ۵ ماه بارداری خود، با درد‌های زایمانی به بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج مراجعه و جهت اقدامات درمانی مورد نیاز بستری گردید و پس از به دنیا آمدن دو قلو‌های نارس، نوزادان وی برای ادامه فرایند‌های درمانی به بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان انتقال داده شدند که متأسفانه به دلیل نارس بودن نوزادان، شانس حیات آن‌ها بسیار ضعیف بود. در پی این اتفاق خانواده این نوزادان، که دچار تألمات روحی شدید شده بودند، شروع به مصاحبه با چند سایت محلی کرده که بی اخلاقی رسانه‌ای ودامن زدن بعضی فعالان اجتماعی باعث انتشار اکاذیب و شایعات بی‌اساسی در فضای مجازی شد که کادر درمان و مسئولین نظام را به ناحق مورد هتاکی و تهمت قرار داد.

پس از بررسی دقیق فرایند زایمان و بازبینی تصاویر دوربین‌های مدار بسته در کمیته‌ای با حضور نهاد‌های نظارتی، قضایی، امنیتی، نظام پزشکی و پزشکی قانونی مشخص گردید که هیچگونه خطای علمی تاثیر گزاری دراین پرونده رویت نگردید، همچنین هیچ نوزادی به سردخانه منتقل نشده که بعداً زنده شودو تمامی اقدامات پزشکی به صورت علمی و مطابق با استاندارد‌های بین‌المللی انجام شده بود.

همچنین در این جلسه تخصصی _علمی و امنیتی که در این خصوص در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تشکیل گردید، هیچ خطای تاثیرگذار علمی که منجر به تغییر نتایج گردد، بدست نیامد. اگرچه کل پرونده مذکور با تمام ابعاد امنیتی و درمانی به صورت ویژه با شکایت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در مراجع قانونی مفتوح گردید و تمامی موارد هم توسط مدعی‌العموم و هم دانشگاه چه در خصوص حق بیمار، حق دستگاه و مسئولین و مسائل امنیتی شفاف، سریع و صریح بررسی شده و با متخلفین اعم از نشر دهندگان اکاذیب یا مقصران احتمالی کوتاهی نخواهد شد و برخورد صورت خواهد گرفت.

دانشگاه علوم پزشکی و حوزه امنیتی استان به جدیت تمام این مسئله را پیگیری نموده و تمامی افرادی که در فضای مجازی به شایعه‌پراکنی و نشر اکاذیب پرداخته‌اند، مورد بازخواست قانونی قرار خواهند گرفت.

از رسانه ها، عموم مردم و کاربران فضای مجازی تقاضا داریم تا با انتشار اطلاعات صحیح و مستند، از ایجاد تشویش و نگرانی بی‌مورد در جامعه خودداری نمایند.

پاسخ خانواده دوقلو‌ها ابعاد جدید ماجرا

در پی انتشار جوابیه دانشگاه علوم پزشکی در خصوص خبر کفن کردن دو نوزاد زنده در بیمارستان امام سجاد عموی این نوزادن طی تماسی با فصل جنوب یکی از رسانه‌های محلی در این خصوص واکنش نشان داد.
محسن عادلخانی با اعلام اینکه هر دو نوزاد طی دو روز گذشته به فاصله یک روز فوت کردند اظهار داشت: همان پیش از ظهر که جوابیه را خواندم از اینگونه جواب دادن که بیشتر به فرافگنی شباهت دارد شوکه شدم انتظار نمی‌رفت که دانشگاه بجای حل مسئله صورت مسئله را پاک کند.
عادلخانی ادامه داد: نمی‌دانم چرا دانشگاه علوم پزشکی از اصل مطالبه ما که همان نبود امکانات مناسب و تجهیزات مورد نیاز است چشم پوشی می‌کند و تاکید بر موردی که همان گذاشتن در سردخانه است دارد در صورتیکه ما هیچگاه اشاره‌ای به این مورد نداشته ایم.
وی اضافه کرد: حرف ما این است که نوزادان طبیعی به دنیا آمدند و بر خلاف نظر علوم پزشکی احیاء نشده بودند و در مرحله بعد اینکه سهل انگاری در زایشگاه بوده که نوزادان را داخل کاور گذاشته اند، اما بعد از سی دقیقه متوجه شدند که زنده هستند.
محسن عادلخانی اضافه کرد: اصلا مگر زایشگاه دوربین مدار بسته دارد که می‌گویند دوربین‌ها بازنگری شد، این چه بیمارستانی است که در زایشگاه دوربین دارد، اما از تهیه ویلچر عاجز است.
وی افزود: به هر حال بحث اصلی ما نبود امکانات اولیه و دم دستی و داروی‌های مورد نیاز و حیاتی است که این گرفتاری و نابهنجاری را بوجود آورد بهتر بود دانشگاه از قصورات خود می‌گفت و یک عذرخواهی ساده می‌کرد که از آن هم دریغ کرد که من حاضرم در خصوص این اتفاق با حضور رسانه‌ها با عزیزان مناظره کنم.
عدلخانی گفت: رییس بیمارستان، معاون درمان و دکتر زایشگاه، رییس بخش زایشگاه مرخصی به سر می‌بردند، اما ما صادقانه در نهایت اخلاق مداری در حضور رسانه‌های محلی دلیل عدم وجود موارد مهم و حیاتی همچون ویلچر، خرابی آسانسور ذکر نشد نبود را یادآور شدیم، اما دوستان تنها روی بحث سردخانه زوم کرده اند.

وی یادآور شد: نوزادان دیروز و امروز فوت کردند، اما تا دستور مستقیم دادستان محترم از تحویل گرفتن اجساد این دو نوزاد خودداری می‌کنیم، ما مطیع قانون هستیم و راضی به جو سازی، ایجاد تنش، حاشیه سازی و ناامنی در شرایط کنونی برای هیچ عزیزی نیستیم.

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نظر می‌رسد ماجرای خبر کفن کردن زنده دوقلو‌ها در شرایط کنونی می‌تواند برای سطوح مدیریتی دانشگاه علوم پزشکی تبعات سنگینی داشته باشد چرا که با توجه به سخنان خانواده دوقلو‌ها، ماجرا ابعاد حقوقی هم پیدا کرده است و احتمال برخورد با مسببان و مدیران جدی‌تر از قبل است.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
کهگیلویه و بویراحمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
یا خدا حق اینها در طراز مدیران دکتر شهید رییسی نیستند
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار