دکتر ابوالقاسم یوسفی بابادی، فارغالتحصیل رشته مهندسی صنایع، از دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه تهران میباشد. عنوان رساله وی، «بازطراحی شبکه زنجیره تامین با ملاحظه توسعه پایدار در شرایط عدم قطعیت» می باشد که به طور خاص به بررسی زنجیره تامین گندم، آرد و نان با توجه به ملاحظات توسعه پایدار پرداخته شده است. وی رساله خود را با راهنمایی دکتر علی بزرگی امیری و مشاوره دکتر رضا توکلی مقدم به سرانجام رسانده است وی در یاداشتی برای تابناک نوشت:
با گذشت زمان و بازبینی شبکههای زنجیره تأمین، مشاهده شد که عوامل گوناگونی ازجمله تغییرات تقاضا، تغییر بازار هدف، تغییر تأمینکنندگان، نوسانات هزینههاي شبکه، تغییر سیاستگذاریها و غیره، موجب گردید که ساختار فعلی زنجیره تأمین دچار زیربهینگی شود، لذا لازم است با استفاده سیاستهای بازطراحی، مساله مورد بررسی قرارگرفته و فرآیند بازطراحی جاری شود. از طرف دیگر با توجه به اینکه بازطراحی در مناطق دارای زیرساخت مناسب مورد توجه بیشتر بوده و همچنین اثراتی که زنجیره تأمین می تواند بر روی محیط زیست یا افراد اجتماع بگذارد، غیرقابل اجتناب است، زمانی میتوان گفت بازطراحی انجام شده کاراتر و موثرتر است که علاوه بر اهداف هزینهای، تاثیرات زیرساخت تسهیلاتی موجود، اثرات زیست محیطی و اجتماعی نیز به طور همزمان درنظر گرفته شود، بعبارت دیگر بازطراحی انجام شده در راستای توسعهی پایدار زنجیره انجام شود. با توجه به اینکه نوسانات بسیار زیاد موجود در بازارها، باعث بروز عدم قطعیت در پارامترهایی مانند تقاضای بازار در مورد یک کالا، هزینههای تحمیلی مانند نگهداری، حملونقل، تولید و غیره میشود، واز طرف دیگر امروزه زنجیرههای تأمین منحصر به فرد محدودی در جهان وجود دارد، لذا درنظر نگرفتن عدم قطعیت در مدلهای مورد بررسی، خواه مدلهای تحلیلی و خواه مدلهای بهینهسازی ریاضی، ممکن است باعث رخداد زیربهینگی در بازطراحی شبکه زنجیره تأمین شود. بنابراین در این رساله به بازطراحی شبکه زنجیره تامین با ملاحظه توسعه پایدار در شرایط عدم قطعیت با توجه خاص به زنجیره تامین گندم، آرد و نان که یکی از زنجیره های تامین استراتژیک دنیا می باشد پرداخته شده است.
پژوهشگر بعنوان یک تحلیلگر به موضوع زنجیره تامین و بویژه زنجیره تامین گندم آرد و نان نگاه کرده است. با بررسی وضعیت جاری زنجیره تامین گندم، آرد و نان و عوامل تاثیرگذار بر آن، با استفاده از شاخص های بین المللی و ملی توسعه پایدار به بازطراحی شبکه زنجیره تامین هم از حیث تسهیلات ذخیره سازی و تولید و هم از حیث حجم حمل و نقل بین استانی پرداخته است. در این رساله در ابتدا با مطالعه اسناد علمی، گزاراشات بین المللی و ملی زیرمعیارهای متناسب با توسعه پایدار که در فرآیند بازطراحی شبکه زنجیره تامین گندم، آرد و نان تاثیرگذارند شناسایی گردید. سپس با بکارگیری سیستم اطلاعات جغرافیایی، آمایش لجستیک پایدار در سطح کشور صورت گرفته و با شناسایی وزن پایداری هر نقطه بالقوه، بهترین نقاط جهت انجام بازطراحی شناسایی گردید. در ادامه یک مدل بهینهسازی ریاضی چندهدفه پیشنهاد گردید و مسأله بازطراحی شبکه زنجیره تأمین با توجه به چهار بعد ملاحظات پایداری یعنی کمینه سازی هزینههای سیستم، کمینهسازی اثرات منفی زیست محیطی، بیشینهسازی اثرات مثبت اجتماعی و بیشنهسازی بازطراحی در مناطق دارای زیرساخت مناسب، با توجه به سیاستهای بازطراحی شبکه زنجیره تامین، مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت با توجه به شرایط عدم قطعیت موجود، عوامل بروز عدم قطعیت در مدل شناسایی شده و با توسعه یک روش بهینه سازی استوار مبتنی بر سناریو، با عدم قطعیت موجود در مدل مقابله شده و مدل ارائه شده، در محیطهای غیرقطعی مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد. با حل مساله معین گردید پس از بعد اقتصادی، بعد زیرساختی که در این پژوهش بعنوان ابعاد توسعه پایدار معرفی گردید، بیشترین اثر را بر روی بازطراحی گذاشته است. همچنین مشاهده شده است که با افزایش تقریبا 7 درصدی تسهیلات تامین، علاوه بر اینکه می توان صرفه جویی بیش از 20 درصدی در تسهیلات تولیدی-توزیعی را هدف گرفت میزان تراکنشات بین تامین - تولید و تولید - مصرف را می توان به میزان 37 درصد و 25 درصد بهبود داد.
از طرف دیگر مشاهده شده است که با تمرکز و بهبود بر روی هزینه وارده به سطح تامین زنجیره تامین گندم، آرد و نان، می توان بهبود بیشتری را در این سیستم نسبت به سطح تولید-توزیع ایجاد نمود اما در خصوص بهبود شعاع پوشش موضوع بلعکس می باشد یعنی شعاع پوشش تسهیلات تولید-توزیع، بدلیل اینکه در لایه انتهایی زنجیره تامین قرار داشته و به طور مستقیم با مشتری نهایی در ارتباط است، تاثیرات چشمگیرتری را به زنجیره وارد مینماید.