دستیابی به دانش تولید واکسن کرونا در کشور

دانشمندان انستیتو پاستور ایران با دستور وزیر بهداشت با تلاش شبانه روزی به دانش بومی تولید واکسن در کشور دست یافتند.
کد خبر: ۹۵۹۴۸۷
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۴ 26 April 2021

رییس انستیتو پاستور ایران در نشست کارآزمایی واکسن کروناگفت: این انستیتو در حوزه تشخیص در دورترین نقاط کشور  400آزمایشگاه  فعال دارد  و  در تولید کیت به مرحله خودکفایی رسیدیم و علاوه بر تامین نیاز داخل قادر به صادرات هم هستیم.

علیرضا بیگلری  افزود: کشور در عرصه خریدهای خارجی و تولیدات داخلی فعال شد و یک محور خالی بود که آن هم شرکت در کمپانی صاحب نام برای مشارکت  در تولید صنعتی واکسن بود.

وی گفت: باتوجه به شناختی که از شرکت های تولید کننده داشتیم واکسن مورد نظری که امروز مرحله آزمایش انسانی آن  شروع شده به سه دلیل مهم انتخاب شد و  یکی اینکه واکسن طراحی ویژه ای دارد بطوریکه این طراحی متمایز تر از واکسن های دیگر است و دیگر اینکه  دوز بوستر یا یادآور در این واکسن است در حالی که شرکت های دیگر به تازگی  بوستر می سازند .

رییس انستیتو پاستور ایران افزود:تمام سازمان های بهداشتی واقف هستند زمانی که  واکسن تزریق می شود دوباره سیستم ایمنی نیاز به تحریک مجدد دارد  و بوستر این واکسن که چند ماه پس  از واکسیناسیون تزریق می شود و سیستم ایمنی را بیدار کند برای افرادی که پیش از این به  بیماری مبتلا می شوند تک دوز آن بوستر یاداور می تواند سیستم ایمنی را تحریک و فرد را از ابتلا مصون کند.

علیرضا بیگلری گفت: کوبا نزدیک ترین موسسه به انستیتو پاستور ایران بود بطوریکه  واکسن هپاتیت که در بدن ایرانی ها تزریق شده هم محصول مشترک ایران و کوبا است.

 بیگلری افزود: دلیل بعدی هم  این است که به ساختارهای موجود بسیار شبیه است و نیاز به ساخت تجهیزات جدید نیست  و این واکسن فن کونژوکاسیون داخلش دارد و تعداد شرکت های فعال در این زمینه انگشت شمار هستند .

وی گفت: واکسن محصول مشترک ایران وکوبا که در مرحله  سوم بالینی است مرحله  یک و دو را در کشور کوبا با موفقیت پشت سر گذاشته بطوریکه واکسن کارایی خوبی و عوارض کمی دارد .

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار