به گزارش تابناک فارس: جعفر قادری در مورد جایگاه شرکتهای دانشبنیان در شکوفایی اقتصادی کشور اظهار کرد: یکی از ایرادهای اقتصاد ما نسبت به کشورهای توسعه یافته فاصله علمی و شکاف فناوری تا بازار است، بر این اساس ما برای رشد اقتصاد فناورانه به حلقههای واسطی نیاز داریم که به عنوان موتور حرکت و پمپاژکننده فناوری و نوآوری در کشور عمل کنند و بتوانند با بهرهمندی از ایده، فکر و اندیشههای جدیدی که در فضاهای علمی کشور موجود هستند، موجبات تولیدات فناورانه را پدید بیاورند.
قادری با اشاره به مزیتهای حمایت از شرکتهای دانشبنیان خاطرنشان کرد: توسعه محصولات دانشبنیان در توسعه اقتصاد کشور موثر است و میتواند به ما در جلوگیری از خام فروشی، افزایش اشتغال و درآمد، رونق و تحرک اقتصادی کمک کند و در نهایت منجر به تولید محصولاتی با کیفیت بالاتر شود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در مورد ارزش اکوسیستم نوآوری در کشور تاکید کرد: بزرگترین ارزش شرکتهای دانشبنیان سرمایههای دانشی و انسانی آنها است که نقش حاکم و غالب را بر عهده دارند؛ دانش این مجموعه میتواند بسیاری از معضلات و مشکلات کشور را با محصولات جدید و بروز شده برطرف کند؛ در بسیاری از تنگناهای اقتصادی کشور نیازمند ایده، فکر و خلاقیت هستیم که با اتکا به توان شرکتهای دانشبنیان میتوانیم به سهولت از این تنگناها عبور کنیم.
وی نیاز کنونی شرکتهای دانشبنیان را دسترسی به بازارِ فروش عنوان کرد و گفت: شرکتهای دانشبنیان برای تجاریسازی یافتههای علمی خود نیازمند سرمایه در گردش و سرمایههای ثابت هستند و انتظار دارند که بازار فروش محصول برای آنها فراهم باشد تا بتوانند به سرمایه مورد نیاز خود نیز دست یابند؛ چنانچه بستر لازم برای حضور در بازارهای داخلی و خارجی را برای محصولات دانشبنیان فراهم کنیم فرصت رقابت با محصولات خارجی را نیز برای این محصولات فراهم کردهایم.
قادری حمایتهای قابل اجرا برای توسعه اکوسیستم نوآوری کشور را علاوه بر تامین مالی، رفع موانع قانونی دانست و گفت: شرکتهای دانشبنیان برای بلوغ به حمایتهای مختلفی در عرصه قانونی، قراردادی، گمرکی و تسهیلاتی برای تامین مالی نیاز دارند تا در شرایط بلوغیافته امکان رقابت بیشتری داشته باشند؛ بر این اساس ما در مجلس شورای اسلامی تلاش میکنیم تا موانع قانونی پیشروی شرکتهای دانشبنیان را با تصویب قانون از میان برداریم؛ همچنین نهادهای تامین مالی مانند صندوق نوآوری و شکوفایی نیز میتوانند به تقویت منابع مالی این شرکتها برای حضور در بازار عرضه محصول و خدمات کمک کنند.