باز هم بی توجهی مسئولین فرهنگی فارس

یک استاد دانشگاه و دبیر هنری اولین سمپوزیوم ملی گرافیک ایران در شیراز اعتقاد دارد که نقش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در رویدادهای فرهنگی این استان، تزیینی است.
کد خبر: ۵۹۴۳۹۴
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰ 22 April 2018

تابناک فارس به نقل از ایسنا: دبیر سمپوزیوم گرافیک ایران با اشاره به برگزاری اولین سمپوزیوم ملی هویت گرافیک در ایران، گفت: یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای تاریخ فرهنگی و هنر شیراز اتفاق می افتد اما مهمترین دستگاه ‌ های متولی امر فرهنگ و هنر شهر نسبت به آن بی تفاوتند.

آراسته با اشاره به همکاری همه جانبه شهرداری و شورای شهر شیراز بویژه کمیسیون ‌ های تلفیق، عمران و حمل و نقل و فرهنگی و اجتماعی و حمایت های مادی و معنوی حوزه هنری فارس و همراهي هميشگي اصحاب رسانه افزود: در حالی که دستگاهی مثل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی اصلی حمایت و همراهی و اجرای مناسبت ها و اتفاقات فرهنگی و هنری استان است اما نقشی کمرنگ و بیش‌تر تزیینی در این حوزه ایفا می کند و هر جا که منافع او ایجاب کند حضوری پر رنگ دارد.

عضو انجمن طراحان گرافیک ایران ادامه داد: هنر و فرهنگ صرفا موسيقي و ميراث فرهنگي نيست ، سالهاست كه بخشي از افتخارات هنر اين شهر به واسطه‌ی حضور و فعالیت طراحان گرافيك است اما نه حوزه سياست به آن التفاني دارد و صرفا در زمان انتخابات تعارفاتي رد و بدل مي شود، نه در مديريت ها و متوليان فرهنگ و هنر اين شهر اين طراحان حضور دارند.

او خاطرنشان کرد: قریب به یک دهه است که جز سفارشات مقطعی طراحی پوستر برخی رویدادهای فرهنگی به تعداد انگشت شماری از طراحان گرافیک شیراز ، که آنهم هنگام تسویه حساب مالی با اما و اگرهای زیادی همراه است، ارتباطی محدود و بعضا فردی میان اداره کل فرهنگ و ارشاد فارس با جامعه هنرمندان و طراحان گرافیک شیراز و فارس بویژه دانشجویان و اساتید این رشته وجود دارد.

آراسته این نقیصه را زمینه‌ساز تبعاتی منفی دانست و ادامه داد: در شهری که تاثیرگذارترین چهره های طراحی گرافیک ایران و افرادی مثل محلاتی و دیرین و بنان و اجابت و غیره حضور دارند پوستر یادمان‌های سعدی و حافظ و سایر جشنواره های معتبر، معمولا بی‌کیفیت و غیرحرفه‌ای‌ترین پوسترها است؛ البته باید همکاری‌های مقطعی استاد دیرین را مستثنی کرد.

وی اقدامات فرهنگی هنری در شهر را بازتابی از هویت و اصالت شیراز دانست و گفت: هر چه کیفیت امور بالاتر باشد الگوسازی و‌معرفی داشته های شهر شیراز به مخاطبان سریع تر خواهد بود.

این عضو هیئت علمی دانشکده هنر و معماری شیراز خاطر نشان کرد: حوزه فرهنگی هنری شهرداری شیراز و نیز بخش فرهنگی شورای شهر شیراز رویکرد امیدوارانه و نوآورانه ای به بخش فرهنگ و هنر شهر ایجاد کرده اند اما هنوز بسترها غیر حرفه ای است و منابع فکری کلیشه ای حاکم است. دوباره روزمرگی در حال سایه انداختن است و این می طلبد که جسارت و تهور لازم به خرج داده شود تا به تكرار مكررات نيفتد.

آراسته با انتقاد از صدا و سيماي فارس گفت: ماموريت اين نهاد كه از بودجه عمومي و حق تك تك شهروندان ارتزاق مي كند حمايت از همه ي أقشار و فرهنگ وران و هنرمندان است اما نه تنها چنين نمي كند مه حتي نسبت به پوشش تصويري و خبري رويدادهاي هنري هم بي تفاوت است.

وي با تاكيد بر اين كه اين رويدادهاي بروندادهاي اقتصادي و منافع مالي براي بخش هاي گردشگري و فرهنگ و هنر شهر و كسب وكار دارد، خواستار توجه حاكمان شهر فرهنگ و هنر به فرهنگ وران و هنرمندان شد و گفت: در تريبون ها از لفاظي هاي فرهنگ و هنري بهره برده مي شود اما در تقسيم مديريت ها و غنائم جامعه فرهنگ و هنر اين شهر بي نصيب است. 

اولین سمپوزیوم ملی هویت در گرافیک ایران با حضور طراح صاحب نام سوییسی و علاقمندانی از سراسر ایران به مدت سه روز در شیراز برگزار و با استقبال شایان توجه فرهنگ دوستان و هنرمندان مواجه شد.

این رویداد که در مکانیسم اجرایی خود با نو آوری هایی همراه بود با محوریت نقش تفاوت‌های فرهنگی در طراحی آثار هنری، انعکاس هویت شخصی و بومی در قالب فرم های گرافیکی، ارتقا غریزه انسانی در طراحی با تکرار و تکرار و تکرار، جایگاه تجربه در تثبیت شخصیت گرافیکی هنرمند، و منابع الهام بخش کالیگرافی ایرانی در طراحی گرافیک در قالب یک همایش عمومی و دو کارگاه تخصصی با حضور قریب به چهارصد هنرمند از شهرهای مختلف ایران برگزار شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار