ثبت نواربافی کتول در فهرست آثار ملی کشور

نواربافی کتول شهرستان علی آباد کتول در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.
کد خبر: ۲۵۹۳۷۹
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۱ 12 July 2016
مهندس ابراهیم کریمی مدیر کل صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: یکی از هنرهای سنتی قوم کتول نواربافی کتول است که از جمله رشته‌های اصیل و بومی استان است.
کریمی اظهار  کرد: این رشته در گذشته با استفاده از الیاف ابریشم و نخ زری یا سیم طلا و نقره و به کارگیری قدرت خلاقیت و با استفاده از ابزاری ساده روی دار بافت، با بهره‌گیری از نقوشی چون دو گلی، اریب، ولولک، کل قندی، ماه تولید می‌شده است.
وی در خصوص قدمت این رشته گفت: زنان منطقه‌ی علی‌آباد کتول استان گلستان از دیرباز لباس‌های مزین به نوارهای دستباف، سکه و یراق می‌پوشند هم‌چنین نواربافی در گذشته به منظور رفع نیاز به دست زنان خانواده تولید می‌شده است.
کریمی در ادامه افزود: هم‌اکنون این رشته در شهرهای علی‌آباد کتول، مزرعه‌ کتول، روستاهای اطراف در قالب البسه‌ی سنتی و وسایل کاربردی و تزئینی هم‌چون قاب قیچی، قاب شانه، قاب آینه، کیسه توتون، کیسه پول و... با استفاده از پارچه‌های دستباف پنبه‌ای و ابریشمی که رنگ غالب آن قرمز است ارائه می‌شود.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان در پایان گفت: این اثر به عنوان میراث فرهنگی ناملموس استان به شماره‌ی 1162 در آخرین جلسه‌ی شورای ثبت میراث فرهنگی کشور در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار