به گزارش
تابناك اصفهان، حال چندی است كه پس از معضلات خط یك مترو اصفهان، مسائل و حاشیه های خط دو نیز اضافه شده و همین مسئله سبب نگرانی مردم اصفهان شده است.
پیش از این مطرح شده بود كه خط دو مترو از زیر میدان نقش جهان، كه یكی از آثار تاریخی ارزشمند اصفهان است عبور می كند و این موضوع باعث نگرانی اهالی میراث فرهنگی و مردم اصفهان شد؛ حتی كار به جایی رسید كه یونسكو در نامه ای به میراث فرهنگی اصفهان اعلام كرد، در صورت عبور مترو از میدان نقش جهان این میدان تاریخی از میراث جهانی یونسکو خارج می شود.
با این تهدید عده بسیاری از جمله مدیركل میراث فرهنگی وقت تأكید داشتند هر چند که توسعه شهری لازم و ضروری است ولی اصفهان یک شهر تاریخی است که باید هویت و تاریخ آن حفظ شود. عده بسیاری از رسانه ها و مسئولان معتقد بودند نباید میدان امام قربانی توسعه شهری شود.
از نظر فنی مترو می توانست سه مسیر برای عبور خط 2 به سمت غرب اصفهان انتخاب كند؛ خیابان ابن سینا، خیابان عبدالرزاق و میدان نقش جهان. از لحاظ میراثی خیابان ابن سینا به دلیل اینكه قدیمی ترین خیابان اصفهان بوده و خانه های مختلف تاریخی در آن واقع شده است مسیر مناسبی نبود. از سوی دیگر خیابان عبدالرزاق نیز شعاع مناسب برای دور زدن مترو را نداشت و اگر قرار بود قطار از این مسیر عبور كند باید از زیر مسجد جامع (كه خود از آثار به مراتب مهم از میدان امام نقش جهان است) عبور می كرد یا از زیر بازار عتیق كه دارای 45 اثر تاریخی قدیمی است می گذشت. با توجه به این موضوع بود كه مسیر میدان نقش جهان برای حركت مترو مناسب ترین مسیر عنوان می شد اما با این وجود نیز همه به دنبال این بودند كه توسعه شهر و احداث مترو به آثار تاریخی ضربه نزند.
با وجود این صحبت ها، صبح امروز فریدون الهیاری در گفت و گو با یكی از رسانه ها تأكید كرده كه عبور مترو از زیر میدان نقش جهان منتفی است و مسیر جایگزینی به شورای فنی میراث فرهنگی اصفهان پیشنهاد شده که توسط این شورا نیز مورد تایید قرار گرفته است.
پس از این صحبت ها همه در صدد كشف مسیر جایگزین خط دو بر آمدند.
شنیده های خبرنگار
تابناك اصفهان حاكی از این است كه مسیر جایگزین، چهارراه شكرشكن، چهارراه نقاشی، خیابان فلسطین، ابتدای خیابان فردوسی، خیابان آمادگاه است.
الهیاری در گفت و گو با
تابناك اصفهان صحت بخشی از این مسیر را تأیید كرد. وی در ادامه تأكید داشت: مسیر جایگزین انتخاب شده باید به تصویب شورای عالی ترافیك كشور برسد تا بتوانیم به صورت قطعی آن را اجرا كنیم. همه شهر اصفهان میراثی است و در انتخاب مسیر، تنها عبور نكردن از میدان امام برای ما مهم بوده و این كار خودش به عنوان یك گام مهم به حساب می آید.
با این وجود، تمام این مسائل باید به تصویب شورای عالی ترافیك كشور كه متشكل از وزیر راه، رئیس سازمان محیط زیست، وزیر ارتباطات، وزیر نیرو است و به ریاست وزیر كشور اداره می شود، برسد.