نکاتی در مورد تغذیه کودکان در مدرسه

تغذیه سالم و بهداشتی در مدرسه از اصول بهداشتی است که بسیار اهمیت دارد.
کد خبر: ۱۱۸۵۰۲۶
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۲ 19 September 2024
 تابناک رضوی: والدین و دانش‌آموزان از اهمیت تغذیه در مدرسه آگاه هستند اما اطلاعات کافی از موادغذایی درست و مناسب ندارند که باید روش‌ها و راهکارهایی برای این تغذیه به آنها ارائه شود.
 
مهمترین وعده غذایی برای دانش‌آموزان صبحانه است که برای حفظ سلامت بدن بسیار ضروری است. صبحانه وعده مهم غذایی در روز است که بسیاری از کودکان و دانش‌آموزان و البته بزرگترها از آن غافل هستند.
 
وعده غذایی صبحانه به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا عملکرد بهتری در مدرسه داشته باشند. به دانش آموزان توصیه می‌شود که از نان سبوس‌دار به همراه مواد غذایی پروتئینی مانند پنیر و تخم‌مرغ استفاده شود. البته همراه این مواد غذایی بهتر است از مغزهایی مانند گردو و همچنین شیر هم استفاده شود.
 
مصرف صبحانه باعث بهبود عملکرد مغز و بهبود روند حافظه و یادگیری در دانش‌آموزان می‌شود. افرادی که صبحانه مصرف می‌کنند در روز کمتر گرسنه می‌شوند و حواس پراتی کمتری دارند.
 
عدم مصرف صبحانه با مصرف غذای بیشتر در وعده بعدی همراه است که می‌تواند اضافه وزن و چاقی را به همراه داشته باشد البته میزان پرخاشگری و افسردگی در میان کودکانی که صبحانه مصرف نکرده‌اند بیشتر از افرادی است که صبحانه خورده‌اند.
 
میان‌وعده‌های سالم برای زنگ تفریح
 
 میان‌وعده از منابع دریافت کالری و مواد غذایی است که دانش‌آموزان برای حفظ قند خون باید از این مواد استفاده کنند. این مواد غذایی باید از بین مواد غذایی سالم باشد تا بتواند تمرکز و یادگیری کودکان را افزایش دهد. از بهترین مواد غذایی برای این زمان می‌توان به لقمه نان و پنیر و گردو، میوه، مغزها مثل فندق، بادام و پسته و میوه‌های خشک مانند برگه‌ها اشاره کرد.
 
لازم است بدانیم که میان وعده‌هایی مانند چیس و پفک نه تنها ارزش غذایی ندارند بلکه از مواردی هستند که منجر به افزایش وزن و چاقی کودکان می‌شوند.
 
وعده ناهار دانش‌آموزان
 
به وعده ناهار دانش‌آموزان باید توجه کافی داشته باشیم زیرا برای تامین انرژی و مواد غذایی مفید بسیار ضروری است و کودکان در سنین رشد باید به این موضوع اهمیت بدهند و البته زمان مصرف این وعده غذایی نیز بسیار مهم است که باید بین ساعت ۱۲ تا ۱۳ باشد.
 
تغذیه دانش‌آموزان مدارس ابتدایی
 
تغذیه کودکان مدارس ابتدایی بسیار اهمیت دارد زیرا برای جلوگیری و عدم ابتلا به بیماری ضروری است و همچنین بر رشد و یادگیری کودکان تاثیر قابل‌توجهی دارد. مصرف غذای مناسب باعث افزایش کیفیت زندگی افراد می‌شود و می‌تواند باعث شود کودکان از فعالیت لذت ببرند و فعالیت خوبی داشته باشد. توجه نکردن به موضوع تغذیه کودکان می‌تواند رشد شناختی و توانایی آنها را مختل کند و اثرات سوء برای دانش‌آموزان داشته باشد.
 
تغذیه کودکان برای عملکرد بهتری تحصیلی، رشد ذهنی و سلامت کودکان بسیار ضروری است که معلمان نیز باید دانش‌آموزان را به مصرف غذاهای سالم عادت دهند.
 
نتایج تحقیقات مختلف نشان داده است که تغذیه مناسب بر روی عملکرد و رفتار کودکان و دانش‌آموزان در مدرسه تاثیر دارد و البته بسیاری از مدارس توجه کافی به زمان تغذیه کودکان ندارند و این مشکل افزایش وزن کودکان را به همراه داشته است.
 
کارشناسان اظهار کردند که رژیم غذایی نامناسب می‌تواند اثر منفی بر کودکان داشته باشد و باید اطمینان ایجاد شود که دانش‌آموزان انرژی لازم برای رشد شناختی و مهارت‌های اجتماعی را از مواد غذایی سالم دریافت می‌کنند.
 
منابع
 
 برگرفته از مقاله «نقش تغذیه اولیه در دوران کودکی بر عملکرد تحصیلی کودکان قبل از دوره مدرسه»، فرزاد خواجه
 
برگرفته از مقاله «بررسی نحوه تاثیر تغذیه سالم بر عملکرد دانش آموزان»، دانیال بادودم، احسان قره مشک غراوی، عبدالرشید ساری زاده، فاطمه صفری تمک، نجم الدین دولتخواه، مهری رحیمی
ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار