مناسب‌سازی اتوبوس‌ها در قم برای استفاده معلولان

مدیرکل فنی و طراحی شهرداری استان قم گفت: تاکنون طرح مناسب‌سازی حدود ۱۴۰ ایستگاه اتوبوس را ابلاغ کرده‌ایم که از این ۱۴۰ ایستگاه ۶۰ مورد آن به مرحله‌ی اجرا رسیده است.
کد خبر: ۱۱۸۴۴۰۳
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۷ 12 September 2024

به گزارش تابناک قم، لیلی نیک‌خلق‌احمدی در گفتگویی با اشاره به پروژه‌های مهم اجرایی و رویکرد اداره کل فنی و طراحی شهرداری به آن‌ها اظهار داشت: در اداره‌کل فنی و طراحی در زمینه‌ی مناسب‌سازی و بهسازی مسیرهای پیاده‌رو و گذرگاه‌های عرضی را دست اقدام داریم.

نیک‌خلق‌احمدی ادامه داد: ما تقریبا تمام پروژه‌ها را طبق نشریه 246 ابلاغیه‌ی سازمان برنامه و بودجه با رویکرد مناسب‌سازی معلولین پیگیری می‌کنیم، که این پروژه‌ها شامل بوستان، فضای سبزهای کوچک، پیاده‌روها، پل‌های عابرپیاده، پارکینگ‌ها و همچنین ساختمان‌های عمومی خدمات‌رسان نیز می‌شود.

مدیرکل فنی و طراحی شهرداری استان قم درباره‌ی مهم‌ترین پروژه‌هایی که امسال و سال آینده پیش‌بینی شده‌اند، بیان کرد: بحث مناسب‌سازی ایستگاه‌های اتوبوس یکی از پروژه‌هایی‌ست که در درست اقدام است. ما تاکنون طرح مناسب‌سازی حدود 140 ایستگاه اتوبوس را ابلاغ کرده‌ایم که از این 140 ایستگاه 60 مورد آن به مرحله‌ی اجرا رسیده است.

وی عنوان کرد: موضوع گذرگاه‌های عرضی عابرپیاده را داریم که در سطح شهر 140 نقطه مشخص و ابلاغ شده و پیمانکار آن نیز اخذ شده است و در مرحله‌ی اجرا قرار دارند. پس از آن بحث مناسب‌سازی و بهسازی مسیر پیاده‌روها را داریم.

احمدی در تشریح طرح مناسب‌سازی پروژه‌ی پیاده‌روها با رویکرد استفاده معلولین و سالخوردگان متذکر شد: ما سال گذشته 7 خیابان را به عنوان پروژه‌ی مناسب‌سازی انتخاب کرده‌ایم؛ پیمانکار خیابان امام به عنوان اولین خیابان در مرحله‌ی اخذ مناقصه قرار گرفته تا شروع بکار کنند.

مدیرکل فنی و طراحی شهرداری استان قم اظهار داشت: شروع کار اجرایی ما در طرح مناسب‌سازی پیاده‌روها، کف‌سازی، مبلمان، گذرگاه‌های عرضی از خیابان امام خواهد بود. برنامه‌ریزی مابقی خیابان‌ها هم پیش‌بینی شده است و هر سال بناست مناسب‌سازی 3 تا 4 خیابان انجام شود.

وی افزود: مجموعا رویکرد شهرداری انسان‌محور است. ما داخل شهر قم یکسری مسیرهای شریانی اصلی مانند فردوسی و جمهوری داریم که جمع و پخش‌کننده است. برای باز شدن گره‌های کار تقاطع پیش‌بینی کرده‌ایم تا سرعت کار را در کل مسیر حفظ کنیم. 

احمدی اذعان کرد: طبق مطالعاتی که حوزه‌ی حمل و نقل در طرح جامع خود انجام داده است، تعدادی از خیابان‌های مانند هسته مرکزی شهر، خیابان بوعلی و زنگارکی به عنوان مسیر پیاده‌راه کامل دیده شده است. امسال طرح پل علیخانی و خیابان آذر[تقاطع عماریاسر] را ابلاغ کرده‌ایم و درحال اخذ پیمانکار قرار گرفته است. 

مدیرکل فنی و طراحی شهرداری استان قم بیان کرد: ما برای دسترسی و تردد معلولین به حرم حضرت معصومه(س) طرح مناسب‌سازی را تعریف کرده‌ایم. برای طولانی بودن مسیر از پارکینگ زائر، 4 آسانسور تا طبقه همکف و میدان بزرگ امام خمینی تأمین شده است؛ و همچنین تعدادی رمپ برقی و پله برقی نیز برای مسیرهای مختلف میدان بزرگ امام خمینی طراحی کرده‌ایم و درحال اخذ پیمانکار است.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه خیابان صدوق کاربری‌های تجاری زیادی دارد و مقصد اکثر مردم است، ظرفیت آن کامل شده است. تقاطع یاسمن و خیابان فرودسی شریانی است و باید عبور مردم را تسریع کنیم. با برنامه‌ریزی‌های اجرایی که درحال انجام است مشکل تردد مردم حل می‌شود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار