کشت و صنعت مغان از ذیل شرکت‌های اصل ۴۴ خارج شود

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان از افزایش یک هزار میلیارد ریالی سود این شرکت در سه سال اخیر خبر داد و گفت: انتظار داریم دولت با خارج کردن این شرکت از ذیل شرکت‌های اصل ۴۴ خارج کرده و زمینه جلب سرمایه را در این مجموعه فراهم کند.
کد خبر: ۱۱۱۹۱۳۸
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۲ 08 August 2023

به گزارش تابناک اردبیل و به نقل از ایرنا، قاسم محمدی روز سه‌شنبه در گفتگیی اظهار کرد: در سال‌های اخیر میزان سرمایه‌گذاری این شرکت از ۲ هزار میلیارد ریال به چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال رسیده است که نشانگر جهش و تحرک بخش‌های مختلف اقتصادی، کشاورزی و تجاری شرکت است.

وی افزود: چشم‌انداز کشت و صنعت مغان ایجاد ارتباط پویا با بازار‌های منطقه از جمله حوزه قفقاز بوده و طی سه سال گذشته سود این مجموعه نزدیک به یک هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان افزود: با توجه به اینکه هنوز این مجموعه در فهرست شرکت‌های در انتظار واگذاری تحت اصل ۴۴ قانون اساسی قرار دارد، امکان استفاده از مشارکت و تسهیلات بانکی و همچنین مشارکت دولتی و خصولتی را نداریم.

محمدی با بیان اینکه امکان سرمایه‌گذاری جدید در کشت و صنعت و دامپروری مغان با رویکرد جدید محقق خواهد شد، ادامه داد: سرمایه‌گذاری‌های کشت و صنعت مغان در صورتی مثمر ثمر خواهد بود که در سطح جهانی و بین‌المللی باشد، ولی این امکان به‌دلیل اعمال قانون اصل ۴۴ برای شرکت‌های دولتی از ما سلب شده است.

کشت و صنعت مغان از ذیل شرکت‌های در انتظار واگذاری خارج شود

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان ادامه داد: خواسته ما از دولت این است که با تعیین تکلیف این مجموعه و خروج آن از ذیل اصل ۴۴ این امکان را برای ما فراهم کند که با مشارکت و همکاری شبکه بانکی و همچنین استفاده از توانمندی سرمایه‌گذاری مردم منطقه، طی پنج سال آینده کشت و صنعت مغان را به شرایطی برسانیم که بتواند حضور بیشتری در بازار‌های جهانی داشته باشد.

محمدی با بیان اینکه تجاری‌سازی محصولات کشت و صنعت مغان از هفت محصول به ۱۷ محصول افزایش یافته است، افزود: ۱۷ قلم محصول متنوع در کشت و صنعت مغان تولید و روانه بازار مصرف می‌شود که همه این محصولات در یک فرآیند فرآوری و تجاری‌سازی به نقطه مطلوب و کیفی رسیده است.

وی اظهار کرد: در سال‌های اخیر بحث کیفیت و برندینگ محصولات کشت و صنعت مغان در کنار فعال کردن واحد بازرگانی بین‌المللی و ارتباطات جهانی مورد توجه قرار گرفته و برای تقویت این حوزه تلاش می‌شود.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان ادامه داد: در مسیر تقویت بازرگانی بین‌المللی و افزایش صادرات محصولات کشت و صنعت مغان تلاش شده تا علاوه بر ارتقای کیفی تولید محصولات متنوع به بسته‌بندی و تبلیغات مختلف این محصولات توجه جدی شود.

به گزارش ایرنا، مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان که هم‌اکنون به عنوان زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی محسوب می‌شود، در زمینه تولید محصولات کشاورزی، دامی و صنایع وابسته با ۲ هزار و ۷۰۰ نفر نیروی انسانی شاغل فعالیت می‌کند و به عنوان پیشانی تولید بخش کشاورزی استان در حال فعالیت و تولید است.

این مجموعه بزرگ اقتصادی به عنوان بزرگترین شرکت کشت و صنعت کشور با داشتن اراضی وسیع زراعی به مساحت بیش از ۲۰ هزار هکتار زمین زراعی، ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار باغات میوه، مجتمع بزرگ دامپروری، کارخانه‌های قند، لبنیات، فرآوری میوه و چند واحد تولید غذای دام و سایر نیاز‌های حوزه کشاورزی از شرکت‌های منحصر بفرد کشور محسوب می‌شود.

وسعت اولیه کشت و صنعت مغان به عنوان بنگاه عظیم اقتصادی در شمال استان اردبیل ۶۰ هزار هکتار بود، ولی به علت واگذاری به کارکنان، عشایر ساکن در محدوده و نیز فروش بخشی از اراضی، هم‌اکنون تنها ۲۷ هزار هکتار در دست کشت و صنعت مغان قرار دارد که ۲۳ هزار هکتار آن قابل کشت است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار