مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه:

شیوع بیماری آبله تا پایان اردیبهشت ماه ادامه دارد / دام‌ها به صورت مداوم علیه بیماری‌ها واکسینه می‌شوند

مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه تا پایان اردیبهشت ماه شیوع بیماری آبله ادامه دارد، از واکسیناسیون دام علیه این بیماری خبر داد و گفت‌: دام‌ها علیه انواع بیماری‌ها به صورت مداوم واکسیناسیون می‌شوند.
کد خبر: ۱۱۰۴۰۸۶
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۵ 08 May 2023

رحمت الله جلیلیان

حسین حیدری در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار کرد: سال گذشته استان کرمانشاه در حوزه طیور و بیماری‌های دامی وضعیت مناسبی داشت و بیماری خاص شایعی نداشتیم، همچنین برعلیه برخی بیماری‌ها از جمله آبله، تب مالت، بروسلوز، لمپی اسکین، تب برفکی و در حوزه طیور علیه نیوکاسل واکسیناسیون انجام شد.

وی با بیان اینکه سال گذشته هیچ کانون مشکوکی از آنفلوآنزا نداشتیم، افزود: بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، تب خونریزی دهنده، بروسلوز (تب مالت)، هاری و در طیور آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است که منشا آن‌ها دام بوده و به صورت سالانه و مداوم کنترل می‌شوند.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه عامل بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو کنه است، تصریح کرد: با ازدیاد جمعیت کنه‌ها مواجه هستیم که دام را مورد گزش قرار داده، اما علائمی در دام ایجاد نمی‌کنند، افراد ممکن است با دامِ عامل ویروس مراوده داشته و بیمار شوند، برای جلوگیری از شیوع این بیماری باید سم پاشی صورت گیرد که این کار رایگان و مداوم انجام می‌شود.

این مسئول خاطر نشان کرد: بروسلوز بیماری مشترک بین انسان و دام و هاری بیماری است که از حیات وحش به دام بومی و اهلی سپس انسان سرایت می‌کند.

حیدری با بیان اینکه در اردیبهشت ماه با بیماری آبله مقابله و واکسیناسیون علیه آن انجام می‌شود، تاکید کرد: خرداد ماه زمان آغاز مبارزه با بیماری طاعون نوشخوار کنندگان کوچک و بروسلوز است و از ۲۵ اردیبهشت به بعد واکسیناسیون علیه این بیماری آغاز می‌شود، مقابله و واکسیناسیون علیه تب برفکی هم دو بار در سال انجام می‌شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار