زنگ زرد گندم زارهای فارس را تهدیدمی‌کند

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس از احتمال شیوع و اپیدمی شدن بیماری زنگ زرد و سایر بیماری‌های برگی در مزارع گندم و جو این استان خبر داد.
کد خبر: ۱۰۹۳۳۳۸
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۳ 20 February 2023

تابناک فارس به نقل از ایسنا: جاوید عباسی دوشنبه یکم اسفند به خبرنگاران گفت: بیماری برگی زنگ زرد گندم به دلیل ظهور نژادهای جدید و با شرایط خاص آب و هوای، هر چند سال یکبار به صورت همه گیر (اپیدمی) در آمده و می‌تواند خسارت زیادی را به محصول گندم وجو وارد کند.

به گفته او؛ با توجه به مساعد بودن شرایط آب و هوایی از جمله درجه حرارت، رطوبت نسبی هوا، شبنم و بارندگی‌های مناسب، اپیدمی شدن بیماری‌های زنگ زرد و سایر بیماری‌های برگی در مزارع گندم و جو دور از انتظار نیست.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس اضافه کرد: توسعه بیماری در رطوبت نسبی بالای ۷۰ درصد و در دمای بین ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتیگراد همراه با باران و یا شبنم سریعتر اتفاق می‌افتد.

عباسی با بیان اینکه احتمال شیوع بیماری‌های برگی در همه نقاط فارس وجود دارد، اظهار کرد: در حال حاضر شرایط آب و هوایی در شهرستان‌های کازرون، رستم، ممسنی، فراشبند، بیضا، شیراز، مرودشت و زرقان نسبت به سایر شهرستان‌ها برای توسعه بیماری مساعدتر است.

این مقام مسئول در جهادکشاورزی فارس گفت: از کشاورزان عزیز تقاضا داریم نسبت به پایش و بررسی مزارع خود اقدام و در صورت مشاهده علائم بیماری سریعا با مشورت کارشناسان مراکز نسبت به مبارزه شیمیایی اقدام کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار