امشب شاهد بارش شهابی تک شاخی باشید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: بارش شهابی تک شاخی ۱۴ تا ۲۲ آذرماه فعال است و اوج آن پنج‌شنبه _۱۸ آذرماه_ رخ می‌دهد.
کد خبر: ۱۰۱۴۸۴۳
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۲ 09 December 2021

تابناک فارس به نقل از ایمنا: فاطمه فخرایی فرد اظهار کرد: یک شب پس از همنشینی ماه و سیاره زحل، یعنی پنج شنبه _۱۸ آذرماه_ ماه و سیاره مشتری نیز در وضعیت مقارنه قرار می‌گیرند و ماه به جدایی زاویه‌ای چهار درجه و ۲۸ دقیقه قوسی نسبت به بزرگ‌ترین سیاره منظومه شمسی می‌رسد. سن ماه در این زمان پنج روز خواهد بود و درصد روشنایی آن ۳۶ درصد است.

وی افزود: امشب ماه و سیاره مشتری در آسمان عصر قابل مشاهده خواهند بود و ساعت ۱۷:۱۵ زمانی که به ارتفاع ۴۷ درجه بالاتر از افق جنوبی ناظر زمینی برسد قابل رصد است و تا ساعت ۲۲:۱۱ همچنان قابل مشاهده است. امشب قدر ماه منفی ۱۱.۵ و قدر سیاره مشتری منفی ۲.۳ است و هر دو در صورت فلکی جدی قرار دارد، این پدیده را به کمک یک دوربین دو چشمی هم می‌توان رصد کرد.

اوج بارش شهابی تک شاخی
کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: بارش شهابی تک شاخی ۱۴ تا ۲۲ آذر فعال است و اوج آن ۱۸ آذرماه رخ می‌دهد؛ کانون بارش آن نیز در صورت فلکی تک شاخ از ساعت ۱۹:۰۳ تا سپیده دم روز بعد در آسمان حضور دارد. البته حدود ساعت ۱:۰۰ بامداد کانون بارش به اوج خود در آسمان می‌رسد. شهاب‌های تک شاخی از دنباله‌دار C/1917 F1 که ملیش (Mellish) نام دارد منشأ گرفته است.

وی تصریح کرد: ZHR بارش شهابی تک شاخی سه است؛ امسال نیز انتظار می‌رود که از منطقه لارستان تا یک شهاب در ساعت را بتوان مشاهده کرد. ماه پنج روزه امشب ساعت ۲۲:۲۸ غروب می‌کند؛ البته به دلیل همزمانی با اوج بارش شهابی کشتی‌دم-بادبانی و بارش سیگما هیدریدی و همچنین قرار داشتن در بازه فعالیت بارش بزرگ جوزایی می‌توان در کل شهاب‌واره‌های بیشتری رصد کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار