عشایر به خنج کوچ می کنند

کوچ هزاران خانوار عشایر از ایل قشقایی به شهرستان گرمسیری خنج در جنوب استان فارس آغاز شد.
کد خبر: ۱۰۰۵۵۵۳
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۱ 31 October 2021

تابناک فارس به نقل از ایرنا: این عشایر ایل قشفایی از سرحدات شمال فارس و استان های چهار محال و بختیاری و اصفهان به شهرستان گرمسیری خنج و دیگر مناطق گرمسیری جنوب فارس کوچ و سیاه چادرهای خود را در مناطق گرمسیری برپا می کنند.

مسوول اداره امور عشایر شهرستان خنج اعلام کرد: این شهرستان با افزون بر ۸۰۰ هزار هکتار مرتع همه ساله در چنین ایامی پذیرای بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ خانوار از طوایف و تیره‌های ایکدر، بور بور، بکر ، بهمن بیگلو ، کلاه سیاه خان، احمدی سارویی، محمد زمانلو، قادرلو، کرش رحیمی، عرب سارویی، میچک قزلو ، سهراب خانلو، طیبی مهترخانه ایل قشقایی است که با ۴۰۰ هزار راس دام به این شهرستان کوچ می کنند و فصول پاییز و زمستان را در خنج می‌گذرانند و تا فصل بهار در این شهرستان بسر می‌برند

حسن عراض پور یکشنبه در مصاحبه با ایرنا افزود: عشایرنقش بزرگی در تولید گوشت قرمز وفراورده های لبنی ودامی وصنایع دستی دارند لیکن خشکسالی های چند سال اخیر تاب وتوان عشایر را گرفته و مشکلات زیادی دارند. فقر مراتع، گرانی علوفه، سختی تامین ارزاق و آب و مسایل بهداشت و درمان و به فروش نرسیدن دام مهم ترین مشکلات عشایر است.

او گفت: بخشی از آب مورد نیاز عشایر از طریق برکه‌ها(آب انبار) و قسمت دیگری به وسیله تانکرهای سیار اداره امور عشایر تامین می‌شود.

مرکز شهرستان خنج حدود ۲۶۵ کیلومتر با شیراز فاصله دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار