مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران گفت:عملیات اجرایی ساخت دومین تونل فاضلاب شهر تهران به طول 12 کیلومتر در غرب این شهر با سیستم (TBM) سگمنت سازی آغاز شد.
کد خبر: ۴۳۹۶۶
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۶ 06 June 2015
به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی شرکت فاضلاب تهران اصغر ریاضتی افزود: هزینه اجرای تونل فاضلاب غرب تهران که با هدف جمع آوری فاضلاب مناطق مرکزی و غرب آغاز شده، از محل اعتبارات بانک توسعه اسلامی و با اعتباری بالغ بر 880 میلیارد ریال، تامین می شود و مساحت تحت پوشش این تونل بالغ بر ٢٠ هزار هکتار و جمعیت تحت پوشش در حدود ٥/٣ میلیون نفر است.

وی گفت: تونل غرب در عمق متوسط 15تا 34 متر و با قطر 3000 تا 3600 میلی متر اجرا می شود که این تونل با توجه به مطالعات محیطی و مشخصات هندسی مسیر، برای اولین بار در کشور با بهره گیری از دستگاه TBM سگمنت گذاری حفاری شده که با بتن مسلح پیش ساخته (سگمنت) به همراه لایه ضد خوردگی پوشیده می شود.

ریاضتی با اشاره به روش حفاری مکانیزه و برتری نسبت به روش های سنتی تونل سازی گفت: حفاری مکانیزه به لحاظ سرعت پیشروی بالا و دسترسی های کمتر، نسبت به روش های سنتی تونل سازی برتری دارد و بلافاصله پس از حفاری، با استفاده از سگمنت های پیش ساخته و بتن مسلح، بخش های حفاری شده بصورت اتوماتیک سگمنت گذاری می شود.

مدیرعامل فاضلاب تهران افزود: مسیر تونل انتقال فاضلاب غرب تهران از تقاطع خیابان سی متری جی با بزرگراه آیت ا... سعیدی آغاز و تا بازار مبل یافت آباد امتداد می یابد، در ادامه پس از اجرا در بلوار معلم تا ضلع شمالی بزرگراه آزادگان پیش می رود و در حاشیه ضلع شمالی بزرگراه امتداد یافته و از رودخانه کن عبور می نماید. 

مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران تصریح کرد: این تونل با عبور از عرض بزرگراه آزادگان در نهایت در حاشیه ضلع جنوب شرقی اتوبان ساوه تا محل تصفیه خانه جنوب غربی تهران (فیروزبهرام) امتداد دارد و قادر است تا حداکثر دبی 22/17 متر مکعب بر ثانیه را به محل تصفیه خانه منتقل نماید.

مطالعات مقدماتی طرح فاضلاب تهران توسط برنامه عمرانی سازمان ملل متحد (UNDP) و سازمان بهداشت جهانی(WHO) از سال ١٣٥٠ آغاز شد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار