تابناک تهران - در این باره شاهد هشدار وزارت بهداشت بودیم. به طوری که کاظم ندافی در این باره گفت: خوشبختانه در پنج تا شش سال گذشته سطح زیر کشت سبزی و صیفی که با فاضلاب آبیاری می‌شوند به یک چهارم رسیده است اما توصیه ما به مردم همچنان به شستشوی اصولی سبزی‌ها و صیفی‌هایی است که به صورت خام مصرف می‌شوند.
کد خبر: ۳۳۳۸۱
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۳ 10 May 2015
به گزارش تابناک تهران، بخش بزرگی از فاضلاب تهران به سمت جنوب سرازیر می‌شود و در بسیاری از بخش‌های جنوبی شهر از طریق کانال‌های سطحی زمین‌های اطراف و آب چاه‌ها را آلوده می‌کند. تخلیه زباله‌های صنعتی نزدیک زمین‌های کشاورزی و غیراستاندارد بودن مکان‌های دفن زباله نیز به آلودگی آب‌های زیرزمینی منجر شده است.

متخصصان گوارش استفاده از سبزی و صیفی‌جات عمل آمده در این مزارع را بسیار خطرناک می‌دانند و معتقدند: اینگونه سبزیجات میکروب‌هایی مانند انواع هپاتیت، ویروس ،تخم انگل‌های پریاخته‌ای نظیر کرم شلاقی، آسکاریس و... را راهی بدن انسان می‌کند که متأسفانه در بسیاری موارد پختن سبزیجات هم باعث مرگ این‌گونه میکروب‌ها نمی‌شود. 

اما عناصر دیگری که موجب بیماری‌های گوناگون از جمله سرطان در انسان می‌شوند فلزات سنگین از جمله سرب، نیکل ، کادمیوم وهمچنین مواد مغذی بیش از حد ... هستند که بسیاری از اساتید دانشگاه و کارشناسان محیط زیست میزان بالای آنها را در خاک این مناطق و به تبع سبزیجات کشت شده در این خاک گوشزد کرده اند.

به عنوان نمونه غلظت نیترات در سبزیجات باید 50میلی‌گرم در هر کیلوگرم وزن تازه  باشد ولی متأسفانه میزان این فلز در اغلب اوقات بسیار بالاتر از سطح استاندارد است.

برخی از نمایندگان مردم در خانه ملت از جمله عباس رجایی با انتقاد از آلودگی آب مورد استفاده کشاورزان جنوب تهران، می گویند که طی نکردن مراحل لازم برای تصفیه آب شرایط زیست‌محیطی نامناسبی را برای محصولات کشاورزی این مناطق رقم زده است.

وي از مسئولان خواست به معضل استفاده کشاورزان جنوب تهران از آبی که حاوی فلزات سنگین، و آلودگی‌های شیمیایی است توجه بیشتری داشته باشند.

بر همین اساس آبیاری مزارع باید از فاضلاب تصفیه‌شده باشد. اما موضوعی که باید در نظر گرفت این است که آیا این آلودگی‌های میکروبی با شست‌وشوی سبزیجات از بین می‌رود.

محمد هادی حیدرزاده، رئیس اداره کل محیط زیست استان در این خصوص اظهار داشت: نمی‌توان ادعا کرد که هیچ یک از زمین‌های کشاورزی کاشت سبزیجات و صیفی‌جات استان تهران با آب فاضلاب آبیاری نمی‌شود.

به گفته این مقام مسئول،  در این خصوص بیشتر آلودگی در مزارع شهر ری مشاهده شده بود.
البته بر اساس گفته های حیدرزاده اخطارهای لازم برای جلوگیری از آبیاری مزارع شهر ری با استفاده از آب فاضلاب به کشاورزان این منطقه داده شده است.

وی معضل اصلی در این خصوص را نبودن شبکه فاضلاب عنوان کرد و بیان داشت: به دلیل نبودن شبکه فاضلاب، آب فاضلاب در مسیل‌ها و کانال‌ها جاری می‌شود.

مدیرکل محیط زیست استان تهران با بیان اینکه کنترل در چنین شرایطی دشوار است، اظهار داشت: بر همین اساس نمی‌توان ادعا کرد که هیچ یک از زمین‌های کشاورزی کاشت سبزی‌جات و صیفی‌جات استان تهران با آب فاضلاب آبیاری نمی‌شود.

همچنین در این باره شاهد هشدار وزارت بهداشت بودیم. به طوری که  کاظم ندافی در این باره گفت: خوشبختانه در پنج تا شش سال گذشته سطح زیر کشت سبزی و صیفی که با فاضلاب آبیاری می‌شوند به یک چهارم رسیده است اما توصیه ما به مردم همچنان به شستشوی اصولی سبزی‌ها و صیفی‌هایی است که به صورت خام مصرف می‌شوند.

وی افزود: دستور شستشوی سه مرحله‌ای سبزی و صیفی در پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت آورده شده و این روش بارها نیز از صدا و سیما پخش شده است.

شستشوی سه مرحله‌ای سبزی و صیفی شامل شناور کردن در آب و استفاده از چند قطره مایع ظرفشویی در مرحله نخست، در مرحله دوم شناور کردن در آب و محلول ضد عفونی کننده و در مرحله سوم آبکشی است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار