مدیرکل امور زنان و خانواده شهرداری تهران گفت: در دوره کنونی مدیریت شهری به بازسازی و نوسازی مجموعه‌های شهربانو اهتمام و بودجه‌ای بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان برای این کار در نظر گرفته شده است.
کد خبر: ۱۱۵۸۰۹۸
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۶ 10 March 2024

به گزارش «تابناک تهران» به نقل از تسنیم، مریم اردبیلی در گردهمایی فعالان فرهنگی، فراغتی و هنری مراکز مختص زنان در محل باغ کتاب تهران، اظهار کرد: در سطح شهر تهران مجموعاً 35 مرکز ویژه بانوان داریم که تلفیق 22 مجموعه شهربانو، 7 شهردخت ویژه نوجوانان و 9 بوستان ویژه بانوان است.

اردبیلی با بیان اینکه به موضوع فرهنگ از دیدگاه اعمالی-اقبالی نمی‌توان نگاه کرد زیرا فرهنگ یک هوا و اتمسفر است، افزود: وقتی می‌گوییم فرهنگ خانواده، یعنی یک اتمسفری که اعضای خانواده بتوانند در آن مجموعه‌ای از مناسبات، تعاملات، سبک زندگی و سلوک را درک کنند و به شکوفایی‌های خاص برسند.

وی افزود: شاید در جوامع قدیم خیلی به زیرساخت فرهنگی-هنری توجه نمی‌شد، اما با بزرگتر شدن شهرها و تلفیق دیدگاه‌ها و فرهنگ‌ها رفته رفته احساس به یک فضایی به وجود آمد که مردم بتوانند عقیده‌ها، دیدگاه و فرهنگ خود را در آن با دیگران به اشتراک بگذارند که مثال بارز آن ساخت اماکن ورزشی، تفریحی و هنری است.

مدیرکل امور زنان و خانواده شهرداری تهران تأکید کرد: موضوع مهم این است که باید ارتباطی بین مسئولین و بانوان باشد تا نیازها و کمبودهای آنان به خوبی درک شود، این موضوع باعث می‌شود که رفته رفته و با مرتفع شدن این مشکلات احساس رضایت شهروندی به وجود آید و جامعه به سمت پیشرفت حرکت کند.

به گفته وی، وقتی در نیمه دوم دهه 80 شهربانوها ساخته شد، امکاناتی محدود و البته مقتضی با همان زمان برای آن در نظر گرفته شده بود، ولی رفته رفته و در دوره جدید تیم مدیریت شهری به بازسازی و نوسازی این مجموعه‌ها به خوبی پرداخته شده و بودجه‌ای بالغ بر 500 میلیارد تومان نیز برای این کار در نظر گرفته شده است.

زهرا شمس‌احسان؛ عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در این نشست گفت: ارتقاء یک جامعه، محصول زیست مشترک زنان و مردان است، گرچه این موضوع واضح بوده اما عملی نشده است.

وی افزود: یکی از موانع مهم حضور زنان در جامعه به مؤلفه‌های زیستی و جغرافیایی وابسته است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: انقلاب اسلامی همواره بر این باور بوده که زنان بایستی عملکرد قابل توجهی در جامعه داشته باشند و تأثیرشان در جامعه احساس شود.

شمس‌احسان با بیان اینکه برخی موانع جامعه زنان را از اجتماع دور نگه داشته عنوان کرد: احساس عدم اعتماد به نفس ناشی از صورت‌بندی‌های تک‌جنسیتی و احساس ناامنی در برخی فضاها مانند حمل و نقل باعث عقب ماندگی جامعه بانوان بوده است.

وی افزود: بخش بانوان مدیریت شهری تصمیمات خود را با تأسی از مشکلات زنان گرفته است و برای مرتفع شدن این مشکلات مکان‌های ویژه‌ای را برای این قشر جامعه فراهم کرده است تا در این مکان‌ها مطالبه‌گری و کنشگری اجتماعی صورت بپذیرد.

شمس‌احسان یادآور شد: تمام سعی ما باید بر این معطوف شود که شهر به عنوان یک بستر فیزیکی با ویژگی‌های حوزه زن و خانواده منطبق شود؛ فضاهای ویژه بانوان باید بستری برای کنشگری زنان باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار