شورا‌ها مظاهر مشارکت مردمی و برای تسهیل امور مردم هستند

موسوی گفت:بنا به گفته مقام معظم رهبری شورا‌ها مظاهر مشارکت مردمی و برای تسهیل امور مردم هستند.
کد خبر: ۸۲۰۸۰۹
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۵ 06 February 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: عبدالرزاق موسوی نماینده مردم استان فارس در شورای عالی استان‌ها در بیست و هشتمین اجلاس شورای عالی استان‌ها با اشاره به ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی، گفت: پیروزی انقلاب در سایه وجود و انسجام ۳ عنصر محوری اسلام، رهبری و مردم محقق شد و هیچ تردیدی نیست که ادامه آن نیز در گرو وحدت و انسجام همین ۳ عنصر است و تضعیف هر کدام خسارت‌هایی را به دنبال دارد.

نماینده مردم استان فارس در شورای عالی استان‌ها با اشاره به تصویب لایحه درآمد‌های پایدار شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در مجلس شورای اسلامی گفت: لایحه درآمد‌های پایدار شهرداری‌ها و دهیاری‌ها اقدام شایسته‌ای از سوی مجلس شورای اسلامی بود، اما بحث من ایرادی است که شورای نگهبان به لایحه درآمد پایدار مصوب مجلس شورای اسلامی گرفته است و باید گفت که شورای عالی استان‌ها کمتر به حل مشکل شورا‌ها پرداخته و امیدوارم در سال سوم روی حل مسائل وقت بگذاریم و اگر لازم بود کمیسیونی به نام کمیسیون مدیریت شهری و روستایی یا شورا‌ها ایجاد کنیم.

او با اشاره به نامه نگاری انجام شده از سوی شورای نگهبان با رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: شورای نگهبان در نامه‌ای که در تاریخ ۸ دی ماه سال جاری به رئیس مجلس شورای اسلامی نوشت در حوزه درآمد‌های پایدار با این استدلال که چون وظایف و صلاحیت‌های زائد برای نظارت بر شورا‌ها در نظر گرفته شده، این مصوبه در تعارض با اصل ۱۰۰ قانون اساسی است و باید رد شود.

موسوی با اشاره به چند بند قانون اساسی گفت: اصل ششم قانون اساسی تصریح می‌کند که در جمهوری اسلامی امور کشور باید به اتکای آرای عمومی اداره شود و از راه انتخابات، انتخاب رئیس جمهور و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به سرانجام برسد.

نماینده مردم استان فارس در شورای عالی استان‌ها افزود: در اصل هفتم قانون اساسی آمده است، مجلس شورای اسلامی، شورای استان، شهرستان، شهر، محل و بخش روستا از ارکان تصمیم‌گیری و اداره امور کشور هستند.

او ادامه داد: در اصل یکصد و سوم قانون اساسی آمده است استانداران، فرمانداران و بخشداران و سایر مقامات کشوری تعیین شده از طرف دولت در حدود اختیارات شورا ملزم به رعایت تصمیمات هستند.

موسوی بیان کرد: یکی از منابع تفسیری قانون اساسی اندیشه‌های امام خمینی (ره) است که او به عنوان بنیانگذار و معمار این انقلاب در مورخ ۹ اردیبهشت سال ۵۸ خود به شورای انقلاب فرمان می‌دهد که آیین نامه شورا‌های شهر و روستا را تهیه و ابلاغ کند.

نماینده مردم استان فارس در شورای عالی استان‌ها با اشاره به نظرات مقام معظم رهبری در حوزه شورا‌های اسلامی شهر و روستا گفت: اصل ایجاد شورا‌های اسلامی شهر و روستا در قانون اساسی نشان دهنده اهتمام نظام جمهوری اسلامی ایران به مجموعه متنوع فکرها، مشورت‌ها و دیدگاه‌ها در اداره امور کشور است و این موضوع نقطه مقابل نظام‌های ارتجاعی و استبدادی است.

او ادامه داد: بنا به گفته مقام معظم رهبری شورا‌ها مظاهر مشارکت مردمی و برای تسهیل امور مردم هستند.

موسوی تأکید کرد: از شورای محترم نگهبان انتظار می‌رود در جهت اعمال حاکمیت مردم در تعیین سرنوشت و استفاده از مشارکت آنان در اداره شهر و روستا و افزایش اعتماد عمومی کاهش هزینه‌های اداره شهر و روستا زمینه استفاده حداکثری از ظرفیت شورا‌ها و از جمله حق رد عوارض این نهاد را که از مصرحات قانون اساسی جمهوری اسلامی است به رسمیت بشناسد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار