کارگروه حریم و بافت تاریخی تشکیل می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران از تشکیل کارگروه تخصصی به منظور حفاظت بیشتر از حریم و بافت تاریخی پایتخت طی آینده نزدیک خبر داد.
کد خبر: ۷۶۹۰۶۸
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۳ 05 August 2019

به گزارش تابناک تهران؛ پرهام جانفشان عراقی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: هدف از تشکیل این کارگروه حفاظت و صیانت بیشتر از عرصه و حریم بافت و بناهای تاریخی شهر تهران است تا از گزند تخریب مصون بمانند.

وی با بیان اینکه این کارگروه با همکاری معاونت میراث فرهنگی کشور، بافت تاریخی شهرداری تهران و میراث فرهنگی استان تشکیل خواهد شد خاطرنشان کرد:در ابتدا اقدامات برای حفظ حریم بافت تاریخی مناطق ۱۱ و ۱۲ پایتخت را در اولویت کاری خود قرار خواهیم داد.

حریم سعدآباد و نیاوران احصا شد

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران همچنین در ادامه اعلام کرد که حریم قانونی مجموعه های تاریخی سعدآباد و نیاوران در پایتخت برای حفاظت بیشتر عرصه و حریم آنها احصا شده است.

جانفشان عراقی همچنین بر تخصیص اعتبارات این نهاد تاکید کرد و گفت:‌ ۱۰ میلیارد تومان کل اعتبارات استانی و ملی برای مرمت بناهای تاریخی استان است که این بودجه تاکنون هنوز پرداخت نشده و امیدواریم با تخصیص آن زمینه حفاظت بهتر از آثار تاریخی فراهم آید.

هم اکنون ۲ هزار و ۴۰۰ بنا و بافت تاریخی در سطح استان تهران وجود دارد که تنها ۴۰۰ مورد آنها در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

آمار آثار تاریخی واجد ارزش و نیز ثبت ملی شهر تهران ۴۱۰ اثر اعلام شده است.

مناطق ۱۱ و ۱۲ تهران از جمله بخش‌های تهران محسوب می‌شوند که دارای آثار میراثی، واجد ارزش و نیز خانه های تاریخی بسیاری هستند.
مسئولان امیدوارند که با تشکیل کارگروه حریم و بافت تاریخی در پایتخت موضوع نقض حریم آثار تاریخی که زمینه‌ساز تخریب آنها و ساختن املاک عمدتا با کاربری تجاری به جای آنها می‌شود نیز به سامان بهتری برسد.

تخریب آثار تاریخی و حتی خروج برخی از این آثار ثبت ملی از فهرست آثار ملی از جمله مشکلات حوزه میراث در استان تهران است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار