کاشت نشایی آنغوزه در نی ریز

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی ریز گفت: یکی از کشاورزان منطقه دهچاه این شهرستان برای نخستین بار در کشور، مبادرت به کاشت و پرورش گیاه دارویی آنغوزه به شیوه نشایی کرد.
کد خبر: ۶۹۹۰۹۴
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۷ 03 January 2019

تابناک فارس به نقل از ایرنا:ذبیح الله سیروسی، افزود: دوره ثمردهی گیاه دارویی آنغوزه هر هفت سال یک بار است و این کشاورز با هدف افزایش بهره‎وری و کاهش هزینه‌ها، اقدام به پرورش نشاء آنغوزه کرد و پس از 2 سال نشاء را به زمین منتقل کرد.
وی بیان داشت: با این شیوه، مدت زمانی که برای ثمر دهی این گیاه دارویی لازم است 2 سال کاهش می یابد و برای بهره برداران، سودآوری بیشتری در پی دارد.
سیروسی با اشاره به اینکه شهرستان نی‌ریز از قطب‌های تولید آنغوزه تلخ کشور است، گفت: این شهرستان از دیرباز رویشگاه آنغوزه تلخ به ‌صورت خودرو بوده و هم اینک 100هزار هکتار از عرصه منابع طبیعی و 600 هکتار زمین کشاورزی در این منطقه به کشت آنغوزه دیم اختصاص یافته است.
او گفت: سالانه حدود 15تن شیرابه (صمغ) آنغوزه تلخ در این شهرستان تولید و به کشورهای آمریکا، انگلستان، ژاپن، هندوستان، پاکستان و حوزه خلیج فارس صادر می‌شود.
آنغوزه که در زبان پارسی به آن 'انگدان' می گویند، از گیاهان دارویی تیره چتریان است و در مناطق استپی و بیابانی ایران می روید.
گیاه آنغوزه، گونه‌ای نادر است که رویشگاه آن منحصرا ایران و افغانستان است و فردی به نام کامفر، 340 سال پیش با کمک اهالی شهرستان لارستان در استان فارس، اقدام به استخراج شیرابه آن به روش تیغ‌زنی سنتی کرد.
طعم آنغوزه گس است و در بعضی گونه ها تلخ و بویی شبیه بوی سیر دارد و بسیار تند است. شیرابه آنغوزه که از ریشه آن گرفته می شود، خاصیت دارویی دارد و از آن به عنوان ضد انگل استفاده می شود و در طب سنتی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.
شهرستان نی ریز در فاصله 192 کیلومتری شرق شیراز واقع است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار