مرور روزنامه‌های شنبه ۱۲ خرداد

چرا تیم رسانه‌ای ایران بازداشت شده است؟ /تبعات عقبگرد از تصمیمات بورسی/کولر‌ها جان می‌گیرند!

پایان رویای ریاست جمهوری؟، ترافیک چهره‌ها در ساختمان فاطمی، جنگ اقتصادی جدید اروپا و روسیه، نامزد محترم! فرزندتان در مدرسه دولتی درس می‌خواند؟، ۴ اولویت اقتصادی مجلس دوازدهم، چاپ پول بدون پشتوانه با اقتصاد کشور چه خواهد کرد؟، نگرانی‌های ابهام‌برانگیز وزیر!، سکاندار پرونده هسته‌ای تغییر می‌کند؟!، مسافران فاطمی به پاستور و دیدار رئیس جمهور سوریه و هیئت همراه با رهبر انقلاب از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۶۹۳۱۹
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۴ 01 June 2024


به گزارش «تابناک» روزنامه‌های امروز شنبه ۱۲ خردادماه در حالی چاپ و منتشر شد که ثبت نام ۹ نامزد تا پایان روز دوم در انتخابات چهاردهم، بازتاب نامه رهبر انقلاب به دانشجویان آمریکایی، دستبرد ۱۹ هزار دلاری خانم دکتر در بیمارستان!، مسکن و انتظار از نامزد‌های انتخاباتی و چهره آشنای دلالان در پلتفرم‌های مسکن! در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

 
 
 
 


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم: 

 

 

 

چرا تیم رسانه‌ای ایران بازداشت شده است؟


بهروز بهزادی طی یادداشتی در شماره امروز اعتماد با عنوان چرا تیم رسانه‌ای ایران بازداشت شده است نوشت: در رسانه‌ها خواندم که عربستان سعودی خبرنگاران ایرانی را بعد از یک هفته بازداشت به کشورمان بازگردانده است. درباره علل بازگرداندن آنان هر چه بیشتر گشتم، کمتر یافتم. 
تنها خواندم که رییس سازمان صدا و سیما برای استقبال از آنان به فرودگاه رفته و البته گفته است که «از علت بازداشت و بازگرداندن این افراد بی‌اطلاعم». او افزوده است: «آنان در حال ضبط قرآن در مسجد النبی بودند.» شبکه خبر ایران هم گزارش کرده است که این افراد برای پوشش مراسم حج امسال به عربستان رفته بوده‌اند. گزارش‌های دیگری را نیز پیگیری کردم ولی چیزی که بتواند دلیلی برای بازگرداندن یک تیم رسانه‌ای به کشور باشد، نیافتم.
تعجب من زمانی بیشتر شد که هیچ‌گونه پاسخ اعتراضی نه از صدا و سیما و نه از وزارت امورخارجه درباره بازداشت و بازگرداندن تیم رسانه‌ای ایران منتشر نشده است و از آنجا که ژورنالیست‌ها و فیلمبرداران صدا و سیما دارای انجمن حمایتی نیستند، فکر می‌کنم به‌رغم انتقاد برخی اهالی رسانه در ایران به عملکرد صدا و سیما باید بگویم که این سازمان دارای نیرو‌های حرفه‌ای است و باید اهالی رسانه و انجمن‌های رسانه‌ای در چنین مواقعی از این نیرو‌ها دفاع کنند.
این قلم معتقد است که ابزار‌های یک رسانه و یک خبرنگار رسانه چه در ساده‌ترین شکل آن و چه در حیطه مولتی مدیا قلم، رایانه، دوربین عکاسی و فیلمبرداری و گوشی‌های هوشمند برای ارسال گزارش نوشتاری و تصویری است و در جهان امروز کار کردن با هیچ یک از آنان جرم نیست.
گفتنی است ژورنالیست‌ها در اجرای وظایف اطلاع‌رسانی خود باید امنیت کامل داشته باشند و به همین علت مسوولان امر باید از دولت عربستان توضیح بخواهند که چرا تیم رسانه‌ای صدا و سیمای کشورمان را بازداشت کرده و چرا به آنان اجازه ماندن و اجرای وظیفه خبری نداده است.

 

تبعات عقبگرد از تصمیمات بورسی


مهدی حسن زاده طی یادداشتی در شماره امروز خراسان با عنوان تبعات عقبگرد از تصمیمات بورسی نوشت: این روز‌ها سقوط بورس به محدوده ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد تداعی کننده سقوط شاخص کل در سال‌های گذشته بود. از اواخر سال ۱۳۹۸ که بورس رشد سریع و آسانسوری خود را تا اواسط مرداد ۱۳۹۹ ادامه داد و شاخص کل طی ۵ ماه ۴ برابر شد، جمع قابل توجهی از مردم سرمایه‌های خود را وارد این بازار کردند. همزمان آزادسازی سهام عدالت موجب شد چندین میلیون نفر به طور مستقیم سهامدار بورس شوند. در چنین شرایطی و پس از ترکیدن حباب بورس و ریزش شدید آن، این بازار بیش از هر زمانی در کانون توجه افکار عمومی قرار گرفت. سهامداران تازه وارد و غیرحرفه‌ای که در روز‌های صعود شتابان بورس وارد این بازار شده بودند، پس از سقوط شاخص و متضرر شدن انتظار داشتند با حمایت دولت شاخص به مسیر صعودی و جایگاه‌های قبلی بازگردد، اما این توقع شدنی نبود و دولت با وجود برخی اقدامات چه در اواخر دولت دوازدهم و چه در طول دولت سیزدهم عملا نتوانست رونقی در این بازار ایجاد کند.
بحث درباره چرایی سقوط و چرایی رونق نگرفتن بورس بحث مفصلی است که در این مجال امکان پرداختن به آن وجود ندارد؛ اما در هر حال فشار سهامداران و عقب ماندن بورس از بازار‌های دیگر همواره این فشار را روی دوش سیاست‎گذار قرار داده است تا هر تصمیمی که به ضرر سودآوری شرکت‌های بزرگ و در نتیجه به ضرر بازار سرمایه است کنار گذاشته شود، فارغ از این که این تصمیم از جهات دیگر به نفع اقتصاد است یا نه.
در حقیقت متضررشدن سهامداران تازه وارد در سال ۹۹ و پس از آن جبران نشدن این زیان موجب شده است تا هر تصمیمی که هزینه‌ای بر دوش بازار سرمایه بار کند، مورد هجمه و مخالفت جدی قرار گیرد. به همین دلیل است که طی ۳ سال اخیر چند نوبت اقدامات دولت برای افزایش هزینه انرژی، افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و وضع مالیات جدید بر شرکت‌های بورسی با مخالفت سهامداران در محیط‌های رسانه‌ای و فضای مجازی رو به رو شده است و شدت مخالفت‌ها به گونه‌ای بوده که در عمل دولت در اکثر این موارد مجبور به عقب نشینی شده است.
درباره هر یک از این تصمیمات دولت که سودآوری بخشی از صنایع بورسی و در نتیجه قیمت آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌داد، می‌توان بحث کرد. ممکن است در برخی موارد تصمیمات اتخاذشده غلط بوده باشد و قابل دفاع نباشد، اما غرض نگارنده تذکر دو موضوع است. نخست، در هر گونه تصمیمی که بخشی از جامعه به ویژه بورس تحت تاثیر قرار می‌گیرد، توجه به مقاومت‌های سیاسی و اجتماعی مقابل این تصمیمات ضروری است و اگر قرار است تصمیمی گرفته شود که منجر به عقب نشینی شود، از همان ابتدا چنین تصمیمی اتخاذ نشود هم به نفع بازار سرمایه است و از آن مهم‎تر به نفع دولت و اعتبار آن است و این پیام بد مخابره نمی‌شود که می‌توان با فشار رسانه‌ای دولت را از تصمیم خود منصرف کرد. دوم، این مسئله که متغیر بازار سرمایه به دلیل میراث به جامانده از سال ۹۹ و تصمیمات غلط دولت و سازمان بورس در آن مقطع، بیش از حد در ملاحظات تصمیمات اقتصادی این روز‌ها دخالت داده می‌شود، تبعات و آسیب‌های خود را دارد. به عنوان مثال در زمینه اصلاح قیمت انرژی چه در بعد خانوار و چه در بخش صنعت، گریزی وجود ندارد ناترازی موجود در این بخش دیر یا زود ما را به سمت تغییر قیمت خواهد برد. این که به دلیل ترس از ریزش بورس بخواهیم پرونده اصلاح قیمت انرژی در بخش صنعت یا افزایش نرخ خوراک پتروشیمی با هدف بهبود زنجیره ارزش در این صنعت و جلوگیری از خام فروشی را ببندیم، مسیر بی راهه است و موجب می‌شود بسیاری از اصلاحات در حوزه صنعت و انرژی در نطفه ناکام بماند.
در هر حال به نظر می‌رسد باید مراقب بود میراث تلخ به جامانده از بورس موجب نشود میراث‌های تلخ دیگری در اقتصاد به جا بماند و متغیر تاثیرپذیری بورس، بیش از سایر متغیر‌ها در تصمیمات سیاست‎گذاران دخالت کند. سیاست‎گذار برای تصمیم گیری باید همه متغیر‌ها را به اندازه وزن واقعی خود در محاسبه هزینه - فایده تصمیمات دخالت دهد و وزن دهی بیش از حد به یک متغیر خلاف منطق و مصالح اقتصادی است.


کولر‌ها جان می‌گیرند!


حسین فصیحی طی یادداشتی در شماره امروز جوان با عنوان کولر‌ها جان می‌گیرند! نوشت: این روز‌ها افزایش دمای هوا و شدت گرفتن گرما ضرورت استفاده از لوازم سرمایشی در منازل و محل کسب و کار را شدت می‌بخشد؛ در چنین وضعیتی باید در نظر داشت نصب وسایل سرمایشی یا سرویس کردن آن نباید منجر به بروز حوادث جبران‌ناپذیر شود. 
کولر‌های آبی، گازی و انواع پنکه‌ها از جمله لوازم سرمایشی هستند که شهروندان هنگام خرید، نصب و استفاده از آن باید شرایط ایمنی استفاده از آن را در نظر بگیرند. خرید دستگاه‌هایی که از خدمات پشتیبان نصب برخوردار هستند، بهترین شرایط برای استفاده از تجهیزات را فراهم می‌کند، از جمله اینکه کارشناسان این شرکت‌ها دستگاه‌ها را با در نظر گرفتن شرایط محیطی و یادآوری نکات ضروری هنگام استفاده از آن نصب می‌کنند. همچنین این امکان برای استفاده‌کنندگان وجود دارد که در صورت نیاز به خدمات، امکان بهره‌مندی از خدمات غیرحضوری هم ممکن می‌شود. 
در صورتی که شهروندان از چنین شرایطی استفاده نکنند، هنگام نصب کولر‌های آبی یا گازی باید از افراد متخصص کمک بگیرند. از آنجا که استفاده از کولر‌های آبی فراگیری زیادی دارد عمده شهروندان ترجیح می‌دهند شخصاً کولرهایشان را سرویس کنند. باید در نظر داشته‌باشیم عمده شهروندانی که در جریان نصب یا راه‌اندازی کولر‌ها دچار برق گرفتگی منجر به فوت، آتش‌سوزی یا وارد شدن جراحت می‌شوند، از دادن هزینه به سرویس‌کار امتناع می‌کنند، در حالی که وارد شدن خسارت ناشی از این پرهیز، ممکن است به تحمیل هزینه‌های بیشتری منجر شود، با این حال از آنجا که خیلی از شهروندان هر ساله خودشان اقدام به سرویس کولر می‌کنند و اتفاقی هم روی نمی‌دهد نسبت به این موضوع توجه نمی‌کنند. 
از آنجا که کولر‌ها در پشت‌بام ساختمان‌ها همواره در معرض آفتاب، باد و باران قرار دارند دچار فرسودگی می‌شوند از جمله اینکه خیلی‌ها هم بعد از پایان فصل تابستان فراموش می‌کنند آب موجود در کولر را تخلیه کنند که این آب در مدت چندماه به پوسیدگی بیشتر سازه آهنی کمک می‌کند. طبیعتاً در چنین شرایطی روکش سیم‌ها و اتصالاتی که در معرض آسیب قرار می‌گیرند، پوسیده‌می‌شوند و امکان برق‌گرفتگی را افزایش می‌دهد که باید نسبت به تعویض کولر اقدام شود. همچنین در صورت سهل‌انگاری نسبت به عوض کردن سیم‌ها یا عدم استفاده از نوار چسب این امکان وجود دارد که با اتصال کردن سیم، برق به بدنه و آب کولر به دلیل رسانا بودن سرایت کند، در چنین وضعیتی دست زدن هر فرد به بدنه کولر می‌تواند منجر به بروز حادثه شود. اتصال سیم برق در این نقطه همچنین می‌تواند منجر به آتش‌سوزی شود و با شعله‌ور شدن مواد قابل اشتعال داخل کولر از جمله پوشال، روغن و اتصالات پلاستیکی آتش از طریق کانال کولر داخل خانه هم سرایت کند و حوادث بعدی را ایجاد کند. توصیه ایمن همواره این است که کولر هنگام سرویس شدن باید خاموش باشد و بدون اطلاع فردی که در حال سرویس کردن است، کلید آن روشن نشود چه بسا عده‌ای از شهروندان اینگونه دچار حادثه می‌شوند. 


 هستند شهروندانی که از کولر‌ها در محل‌های غیراستاندارد استفاده می‌کنند به طوری که گاه منجر به سقوط کولر یا سرایت برق به بدنه کولر می‌شود. تأکید بر نصب کولر در محل مناسب به منزله تحمیل کردن هزینه برای استفاده‌کننده نیست، بلکه بر ایمن بودن شرایط استفاده تأکید دارد از جمله اینکه در مواردی که کولر‌ها در جایی غیر پشت‌بام یا بلندی نصب شود، امکان دسترسی کودکان به آن فراهم می‌شود و احتمال برق گرفتگی افزایش پیدا می‌کند. باید در نظر داشته‌باشیم هنگام استفاده از کولر‌های گازی، آبی، دستی و انواع پنکه‌ها باید شرایط استفاده ایمن از آن را هم در نظر گرفت، چراکه با اتصال برق، امکان بروز حادثه وجود دارد.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار