بیرجند- توجه به صنایع دستی می‌تواند هم به رونق تولید و هم ارزآوری در خراسان‌جنوبی کمک شایانی داشته باشد در حالی که امروزه هنرمندان این عرصه با مشکلات عدیده ای رو به رو هستند.
کد خبر: ۸۴۸۲۹۱
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۲ 10 May 2020

وقتی سخن از جهش تولید زده می‌شود بسیاری از افراد ذهنشان به سمت واحدهای صنعتی بزرگ و کارخانه‌های عظیم شهرک‌های صنعتی می‌رود در حالی که می‌توان گونه دیگری به موضوع نگاه کرد.

گاه یک ساخته دست که با هنر و خلاقیت تلفیق شده آنقدر طرفدار در خارج از محدوده یک منطقه و استان و حتی کشور پیدا می‌کند که ارزآوری آن با صادرات محصولات همان کارخانه‌های عظیم و واحدهای صنعتی بزرگ برابری می‌کند.

موضوع، کاشی تولیدی در شهرک صنعتی بیرجند و یا سیمان صادراتی استان نیست بلکه مسئله گلیم، جاجیم، حوله بافی سنتی، پاپوش‌های سنتی و بسیاری دیگر از صنایع دستی خراسان‌جنوبی است.

آری خراسان‌جنوبی تنها مهد تولید زعفران و زرشک و عناب نیست، بلکه از دیرزمان زنان و مردان این سرزمین با سرپنجه‌های هنرمند خود کالاهایی از جنس عشق و علاقه تولید می‌کردند که هنوز هم طرفداران خاص خود را دارد.

بی شک توجه به این محصولات ارزشمند چه در حوزه تولید و چه صادرات می‌تواند نقش مهمی در رونق تولید داشته باشد.

برخی از رشته‌های صنایع دستی فراموش شده است

فرشته عبدی که چندین سال است در حوزه صنایع دستی فعالیت کرده و در نمایشگاه‌های متعدد صنایع دستی در استان‌های مختلف حضور داشته است در این زمینه به مهر گفت: متأسفانه برخی از رشته‌های صنایع دستی خراسان‌جنوبی چون پاپوش سنتی بیرجند منسوخ شده است.

وی بیان‌کرد: هرچند در زمینه احیا برخی از صنایع دستی چون حوله بافی اقدامات ارزشمندی انجام شده است ولی درباره برخی دیگر از رشته‌ها غفلت شده و افراد محدودی در این زمینه فعالیت می‌کنند.

این هنرمند صنایع دستی خراسان‌جنوبی گفت: یکی از درخواست‌های فعالان حوزه صنایع دستی ایجاد بازارچه دائمی است که همه علاقمندان بدانند در صورت تمایل برای خرید صنایع دستی به چه مکانی باید مراجعه کنند.

عبدی یادآور شد: مسئولان همیشه سخن از بازارچه دائمی صنایع دستی در شهرستان بیرجند می‌زنند ولی در عمل چیزی مشاهده نمی‌کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا فضای مجازی مکان مناسبی برای فروش صنایع دستی است، گفت: بسیاری از تولیدکنندگان صنایع دستی افراد مسن هستند که ارتباط چندانی با فضای مجازی نداشته و از شیوه کار در آن مطلع نیستند.

ایجاد بازارچه صنایع دستی در فضای مجازی پای دلالان را باز می‌کند

این هنرمند صنایع دستی خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: با توجه به این موضوع فروش صنایع دستی در فضای مجازی بی شک پای دلالان را به این مسئله باز خواهد کرد.

فاطمه بیابانی از بافندگان تابلو فرش در خراسان جنوبی نیز به خبرنگار مهر گفت: مدت‌ها قبل کار یک تابلو فرش را شروع کرده بودم که شیوع کرونا و قرنطینه خانگی فرصت اتمام این کار هنری را در اختیار من قرار داد.

وی با بیان اینکه بی شک قرنطینه خانگی میزان تولیدات صنایع دستی را افزایش داده است، بیان‌کرد: مهم بازار فروش با قیمت مناسب است.

گرانی مواد اولیه

بیابانی یادآور شد: خیلی‌ها سخن از گران بودن صنایع دستی به ویژه در زمینه محصولاتی چون تابلو فرش، فرش دستبافت و گلیم می‌زنند در حالی که کسی از رنج جسمی هنرمند به واسطه سختی کار نمی‌پرسد.

بیابانی با اشاره به اینکه گرانی مواد اولیه از جمله مشکلات هنرمندان صنایع دستی است، گفت: بی‌شک این گرانی بر روی قیمت تمام شده محصول تأثیر می‌گذارد.

نگاهی به آمار مرتبط با صنایع دستی در خراسان‌جنوبی

حسن رمضانی، مدیرکل صنایع دستی خراسان‌جنوبی ۱۹ فروردین ماه سال جاری در نشست خبری پیرامون نقش دستگاه‌ها در کاهش نرخ بیکاری استان از فروش دو میلیارد تومانی صنایع دستی در خراسان‌جنوبی طی شش ماهه دوم سال گذشته خبر داده بود.

وی در جلسه مذکور بیان کرده بود که تعداد بازارچه‌های ثابت و موقت صنایع دستی خراسان‌جنوبی در نیمه دوم سال گذشته به ۸۵ بازارچه افزایش داشته است در حالی که این آمار در سال ماقبل آن ۴۵ بازارچه بوده است.

محمد حسن کامیابی رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی نیز زمینه برخی از مشکلات حوزه صنایع دستی در گفتگو با مهر اظهار کرد: اگر به دنبال تولید صنایع دستی هستیم در وهله اول باید بازار فروش آن را پیدا کنیم.

وی با اشاره به اینکه بازارهای جهانی فرش دستباف کوچک‌تر شده است، یادآور شد: بسیاری از کشورها در حوزه تولید فرش ورود پیدا کرده و آن را در اختیار بازارهای هدف قرار می‌دهند.

حسین عباس‌زاده، معاون صنایع دستی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در گفتگو با مهر گفت: ما در یک برنامه سالیانه حوزه‌های چهارگانه صنایع دستی چون حمایت از تولید، احیا رشته‌های صنایع دستی، تولید، ترویج و آموزش و صدور مجوزهای سه‌گانه را پیگیری می‌کنیم.

۵۰۰ فرصت شغلی در حوزه صنایع دستی ایجاد شد

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته در حوزه صنایع دستی ۵۰۰ فرصت شغلی در خراسان جنوبی ثبت شده است، بیان کرد: از آنجایی که بیشتر صادرات صنایع دستی خراسان جنوبی به صورت چمدانی صورت می‌گیرد آمار دقیقی از میزان صادرات استان در حوزه صنایع دستی نداریم.

معاون صنایع دستی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در زمینه نبود بازارچه دائمی صنایع دستی در بیرجند اظهار کرد: این انتقاد را می‌پذیریم.

اعتبارات قطره چکانی برای ساخت بازارچه دائمی صنایع دستی

عباس زاده با تأکید بر اینکه بازارچه‌های صنایع دستی در فروش این محصولات تأثیرگذار است، بیان‌کرد: در بیرجند از مدت‌ها قبل پیگیر راه اندازی یک بازارچه دائمی صنایع دستی بودیم که نیاز به ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار دارد.

وی یادآور شد: با اعتبارات قطره چکانی که هر سال به این موضوع اختصاص داده می‌شود نمی‌توان انتظار داشت به زودی این پروژه به پایان برسد.

معاون صنایع دستی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی بیان کرد: در سال‌های گذشته امید هنرمندان صنایع دستی به بازارچه‌های موقت در ایام نوروز بود که به واسطه شیوع کرونا و عدم برپایی این نمایشگاه‌ها درآمدی از این محل نصیبشان نشد.

عباس زاده یادآور شد: امیدواریم بعد از پایان شیوع کرونا با برنامه‌ریزی دقیق تا حدی آسیب‌های وارده به هنرمندان صنایع دستی را کاهش دهیم.

وی گفت: از ابتدای سال جاری هر فروشی که صنایع دستی خراسان‌جنوبی داشته با تلاش و همت خود هنرمندان از طریق فروش در فضای مجازی صورت گرفته است.

صنایع دستی در خراسان جنوبی می‌تواند هم درآمدزا و هم ارزآور باشد به شرط آنکه طرح و برنامه‌ریزی دقیقی برای بازاریابی و صادرات این کالاها داشته باشیم و رفع مشکلات هنرمندان نه در حرف که در عمل صورت گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار