کد خبر: ۷۴۶۷۰
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۸ 10 August 2015

با روند خشکسالي ها و خالي شدن روستاها از سکنه و نيز کاهش درآمدزايي دراستان، طرح ارتقا و حمايت ازصنايع دستي در سال هاي اخير قوت گرفت تا جايي که ايجاد شرکت تعاوني فراگير ملي هنرمندان صنايع دستي استان توانست نقش بسزايي در اشتغالزايي و احياي اين صنعت ايفا کند، اما پس از4 سال فعالیت این شرکت تعاونی به تعطیلی کشیده شد . پس از مطالعه در خصوص فعالیتهای مثبت این شرکت تعاونی امیدواریم مسئولان فکری در خصوص احیای آن انجام دهند

به گزارش تابناک رضایی مدير عامل اين شرکت دراین خصوص گفت : بعد از4 سال تلاش و رسيدن به نقاط مثبت درزمينه های مختلف تولید صنایع دستی وایجاد گارگاههای مختلف و اشتغالزایی برای روستاییان ، این شرکت تعاونی بعد از معرفي معاون جديد هنرهاي سنتي و صنايع دستي اداره کل ميراث فرهنگي استان، امکان ادامه فعاليت در مرکز آموزش صنايع دستي بيرجند ، به دلیل گرفتن مکان اين شرکت از بين رفت و با انجام اين کار10مربي بيکار و کار 25کارگاه خانگي ما متوقف شده است.

فعالیتهای شرکت تعاوني فراگير ملي هنرمندان صنايع دستي خراسان جنوبي

به گفته مدير عامل ، اين شرکت از آبان 89 فعاليت خود را آغاز کرد ، آموزش صنايع دستي به علاقه مندان، تهيه مواد و تامين لوازم و تجهيزات مورد نياز براي توليد انواع صنايع دستي، فعاليت هاي اقتصادي براي فروش محصولات توليدي در بازار هاي داخلي، صادرات و واردات همه کالاهاي مجاز بازرگاني مرتبط با موضوع شرکت و... از مواردي است که در اساسنامه شرکت مورد توجه قرار گرفته است.

ياسر رضايي مي گويد: طرح توليد قاليچه هفت کاج بيرجند برند استان و اين شرکت تعاوني است که براي توليد آن 25کارگاه توليدي ايجاد شد و قاليچه هاي مورد نظر توليد شده است که امیدواریم مسئولان براي ارائه به بازار فروش و بسته بندي اين توليدات حمايت لازم را انجام دهند.

وي ادامه مي دهد: ايجاد کارگاه هاي توليدي با سرمايه گذاري کم و اشتغال زياد در اولويت کار دولت قرار دارد.

در اين زمينه با توجه به وجود نيروي کار مناسب در منطقه و علاقه مندي مردم استان به صنايع دستي و از همه مهم تر وجود بازارهاي صادراتي خوب در اروپا و ديگر نقاط کشور و وجود مواد اوليه مناسب، اعضاي اين شرکت تعاوني بر آن شدند تا با همکاري دولت در قالب تخصيص تسهيلات مالي بتوانند علاوه براشتغال حداقل 100نفر از اين افراد که بعضي سرپرست خانواده هستند، با استفاده از تجارب اساتيد و ارائه الگوهاي جديد مطابق با سليقه بازار، اقدامي مفيد براي ارتقاء و بهينه سازي صنايع دستي استان انجام دهند.

احياي صنايع دستي

ياسر رضايي مي افزايد: احياء و گسترش صنايع دستي استان، مشارکت زنان در اقتصاد منطقه در قالب تعاوني توليدي، ايجاد کارگاه هاي بسته بندي و فروش محصولات توليدي، راه اندازي شبکه ها و مراکز تحقيقات کاربردي براي ارائه مستمر طرح ها و راهکارهاي مناسب در اين زمينه، برقراري پوشش بيمه اي لازم براي همه صنعتگران صنايع دستي، افزايش درآمد خانواده ها و... از جمله اقداماتي است که مقرر شد در شرکت تعاوني فراگير ملي هنرمندان صنايع دستي خراسان جنوبي به آن پرداخته شود.

وي با اشاره به مطالعات ميداني براي انتخاب روستاي هدف به منظور ايجاد پايگاه آموزشي در بير جند، سربيشه، درميان و قاينات ادامه مي دهد: انتخاب يکي از روستاهاي استان به عنوان پايلوت با70نفر عضو و تجهيز و تشکيل آموزشگاه و برپايي دوره هاي آموزشي از اقدامات ما در اين زمينه است.

به گفته وي، اين شرکت براي 50نفر از بانوان اين روستا در زمينه توليد گليم ايجاد اشتغال کرد. همچنين تجهيز و راه اندازي کارگاه توليد صنايع دستي در آرين شهر با ايجاد اشتغال براي 20نفر از بانوان در توليد پارچه بافي سنتي، برگزاري کارگاه هاي آموزشي با همکاري ميراث فرهنگي در روستاهاي زبيده و بهاباد از توابع سربيشه، غيوک از بيرجند و روستاي بغداده از سرايان و برپايي دوره هاي آموزشي تربيت مربي و هنرجويان با همکاري ميراث فرهنگي و بنياد توسعه کارآفريني دررشته هاي گليم بافي، رودوزي هاي سنتي و معرق، چرم، تراش سنگ هاي قيمتي و نيمه قيمتي و... از ديگر فعاليت هاي انجام شده در اين شرکت بوده است.

نمايشگاه و فروشگاه

مدير عامل شرکت فراگير ملي هنرمندان صنايع دستي استان با بيان اين که براي تقويت منابع مالي شرکت در محل مرکز آموزش صنايع دستي بيرجند نمايشگاه و فروشگاه توليدات صنايع دستي ايجاد کرديم، مي گويد: با توجه به اين که پتانسيل مناسبي دراستان درزمينه توليد صنايع دستي وجود دارد،اقدامات خوبي با ايجاد اشتغال پايدار درمحيط هاي روستائي براي جلوگيري از مهاجرت به شهرها وافزايش درآمد خانواده ها انجام شده است.

او به کارهاي ديگري که باعث معرفي فرهنگ و آداب و رسوم استان به مناطق هم جوار و افزايش حس مشارکت و ارتقاي فرهنگ تعاون و مشارکت بانوان در چرخه توليد و کسب درآمد شده نيز اشاره مي کند.

مشکلات

رضايي بعد از بيان اين قابليت ها به مشکلاتي که پيش روي شرکت قرار گرفته تاکيد کرده و مي گويد: پراکندگي حوزه هاي کار در اين زمينه در استان، کمبود سرمايه اوليه با توجه به ترکيب اعضاي شرکت که بيشتر از گروه هاي محروم جامعه هستند، قوانين سخت گيرانه سيستم بانکي براي گرفتن تسهيلات ريالي ونبود استقبال سازمان هاي دولتي از توليدات تعاوني از جمله مشکلات موجود در اين زمينه است؛ علاوه بر اين نبود تمکن مالي اعضا و برآورده نشدن انتظارات آن ها درمورد انتفاع از فعاليت هاي اقتصادي شرکت، نبود نيروي ماهر و نيمه ماهر و نبود بازار فروش مناسب براي توليدات صنايع دستي از ديگر دغدغه هاي پيش رو است.

به گفته وي، با توجه به وجود بازارچه هاي مرزي امکان توليد محصولات با قابليت صادرات به افغانستان با بهره گيري ازپتانسيل هاي موجود درروستاهاي استان وجود دارد اما براي انجام اين کار نيازمند حمايت هاي مالي، تضميني و برقراري ارتباط مستقيم با تجار و فعالان ديگر نقاط کشور و خريد توليدات صنايع دستي شرکت و ارائه سفارش براي توليد مي باشيم.

وي يادآور مي شود: در اين راستا بايد اقدامات لازم براي بيمه صنعتگران صنايع دستي انجام شود و بايد سازمان هاي مربوط با تعاوني هاي فعال دراين زمينه همکاري خوبي داشته باشند.

با توجه به کارنامه خوب این شرکت پس از جویا شدن علت این اتفاق ازحسین عباس زاده معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي استان اینگونه پاسخ مي دهد که : قرارداد شرکت تعاوني فراگيرملي هنرمندان صنايع دستي خراسان جنوبي در ارديبهشت ماه به اتمام رسيد و در مهلت اعلام شده براي مزايده مرکز آموزش صنايع دستي بيرجند، اين شرکت در مزايده شرکت نکرد و با توجه به اين که افراد شرکت کننده در مزايده شرايط لازم را ندارند، ازاين پس مرکز آموزش صنايع دستي بيرجند را خودمان اداره مي کنيم.

حسين عباس زاده مي افزايد: در سال هاي گذشته اين شرکت اجاره اي براي استفاده از مکان مورد نظر پرداخت نمي کرده است و در قالب يارانه آموزشي براي علاقه مندان دوره هاي آموزشي برگزار کرده اند.

امیدواریم مسئولان استان با نگاه حمایتگرانه بیشتری به این شرکت تعاونی امکان فعالیت مجدد آن را فراهم نمایند

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار