کد خبر: ۶۶۴۳۸
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۶ 26 July 2015

دردنامه پنبه کاران بشرويه پاياني ندارد/ سال هاست کشاورزان اين ديار تفتیده از مشکلات فروش اين محصول استراتژيک گفته اند / رتبه اول توليد محصول پنبه در استان خراسان جنوبي به بشرويه اختصاص دارد

روزنامه "خراسان جنوبي" در گزارشی به قلم "محمديان" نوشت: «قيمت تضميني خريد پنبه را قبول نداريم برآوردها منصفانه نيست»، « پنبه تنها محصولي است که زير يک سوم قيمت مي خرند پنبه ترور قيمت شده است»، « مشکلات يکي دو تا نيست پيگيري هايمان بي نتيجه مانده آنچه به جايي نمي رسد فرياد است». دردنامه پنبه کاران بشرويه پاياني ندارد. سال هاست کشاورزان اين ديار تفت ديده از مشکلات شان گفته اند که بخش مهم آن مربوط به فروش اين محصول استراتژيک است محصولي که رتبه اول توليد آن در استان به بشرويه اختصاص دارد.

ادامه این گزارش میدانی را در پی بخوانیم:

تابش شديد آفتاب ساعت ها مانده به ظهر زمين کشاورزي را تسخير کرده. قرار گرفتن در معرض اين آفتاب سوزان حتي براي چند لحظه دشوار است اما کشاورز بشرويه اي در اين هوا با دماي 40 درجه سانتي گراد دست از تلاش برنمي دارد.

به قيمت نمي خرند

«جانمان به لبمان رسيده به قيمتي که خرج کرده ايم هم محصول مان را نمي خرند.» اين درد دل يکي از کشاورزان بشرويه است.

«شرکا» مي گويد: از نيمه ارديبهشت تا 15 خرداد درگير پنبه کاري هستيم همه مشکلات و هزينه هاي آن از بهاي آب گرفته تا هزينه هاي تراکتور براي تسطيح، صاف کردن، نرم کردن کاه، خريد بذر پنبه و کود، مرز بندي مزرعه و ... را به جان مي خريم اما با قيمتي که پنبه را مي خرند اين هزينه ها جبران نمي شود و نمي توان روي کشاورزي حساب کرد.

وقتي هر کيلو پنبه را از ما به 2 هزار و 250 يا 2 هزار و 500 تومان مي خرند و در مقابل هزينه هاي توليد از جمله آب، اجاره زمين و تراکتور و ... را از آن کم مي کنيم معادل 2 هزار و 70 تومان مي شود يعني سود کشاورز از هر کيلو حدود 180 تومان است البته اگر محصول آفت نزند، اگر آب کافي باشد، اگر... هر چند اين هزينه ها مربوط به زمين هايي است که در نوع خود بهترين است و کشاورز 50 سال يا بيشتر در آن کار کرده و از آبا و اجدادش به او ارث رسيده. زمين هايي هم هست که زير بار کشاورزي نرفته و هزينه توليد محصول در آن بسيار بيشتر است.

ترور قيمت پنبه

نماينده کشاورزان استان در مجمع ملي خبرگان کشاورزي کشور هم که سال ها است در زمينه کشت و خريد پنبه فعاليت دارد بر خريد تضميني اين محصول توسط دولت تاکيد مي کند و مي گويد: خريد وش پنبه در حال حاضر آزاد است براي سال آينده قرار است تعاون روستايي، تشکل ها يا دولت هر کيلوگرم وش را 2 هزار و 550 تومان بخرند ما اين قيمت ها را قبول نداريم چون برآوردها منصفانه نيست حتي کارخانه ها هم کمتر از اين قيمت مي خرند.

به گفته «دباغ زاده»، پنبه تنها محصولي است که کمتر از يک سوم قيمت خريداري مي شود در واقع بايد کيلويي 7هزار تومان باشد تا هزينه هاي توليد و زحمت کشاورز را جبران کند با اين نرخ گذاري ها براي پنبه اين محصول در حقيقت ترور قيمت شده است.

وي در اهميت جايگاه محصول پنبه مي گويد: اين محصول کاربردهاي زيادي دارد به طوري که در برخي کشورها براي حمايت از توليد پنبه دولت 95 سنت يعني حداقل 3 هزار تومان براي توليد هر کيلو گرم پنبه به کشاورز سوبسيد مي دهد.

وي ترويج برخي روش هاي کشت و توليد پنبه را در اقتصادي تر شدن اين محصول بسيار موثر مي داند و مي افزايد: بر خلاف تصور عموم پنبه محصول آب بري نيست و با روش هاي کشت جديد مي توان نياز آبي گياه را کاهش داد که کشت مستقيم از جمله اين روش ها است و ميزان آبياري در اين شيوه به يک سوم کاهش مي يابد استفاده از بذر اصلاح شده به عنوان نمونه رقم خرداد هم در کم آب بر بودن توليد اين محصول موثر است.

اگر خاک مي خريدم بهتر از کارخانه پنبه بود

وي که از کارخانه داران پنبه در بشرويه است اشتغال زايي مستقيم در اين کارخانه ها در فصل کار را 25 نفر اعلام و اضافه مي کند: بازار پنبه اقتصاد اين محصول را زير سوال برده و رمق سرمايه گذاران را گرفته است در اين وضعيت اگر خاک مي خريدم بهتر از اين سرمايه گذاري بود.

او به عدل هاي دپو شده پنبه در کارخانه اش اشاره و سرمايه بلوکه شده در اين بخش را بيش از 6 ميليارد تومان برآورد مي کند و مي گويد: فقط در يک کارخانه پنبه شهرستان هزار تن وش بيش از 2 سال زير برف، باران و آفتاب رها شده است.

وي با بيان اين که دولت تاکنون ريالي تسهيلات کم بهره به کارخانه داران پنبه در شهرستان کمک نکرده است مي افزايد: 5 سال قبل 500 ميليون تومان وام 27 درصد گرفتم و حالا زير بار اقساط وام و سودهاي هنگفت آن کمرم خميده شده و چاره اي جز تمديد آن وام ندارم.

مشکل پس از برداشت است

مدير جهاد کشاورزي بشرويه نيز سطح زير کشت پنبه در شهرستان را 4 هزار و 300 هکتار اعلام مي کند و مي گويد: اين شهرستان با توليد 9 هزار تن وش مقام اول توليد پنبه استان را به خود اختصاص داده است و پنبه در بين محصولات کشاورزي بيشترين اشتغال زايي را دارد به طوري که بر اساس آمار مرکز تحقيقات کشاورزي به ازاي هر هکتار توليد اين محصول تا مرحله آخر براي 14 نفر فرصت شغلي ايجاد مي شود.

«سرچاهي» با بيان اين که دولت پنبه کار را در مراحل کاشت، داشت و برداشت با پرداخت يارانه بذر، ماشين آلات و ادوات حمايت مي کند مي افزايد: مشکل ما پس از برداشت است يعني محصول را توليد کرديم نمي دانيم به چه کسي بفروشيم قيمت جهاني آن هم پايين است سال 92 حدود 3 هزار تومان و پارسال با 700 تومان کاهش 2هزار و 300 تومان بود.

به گفته وي، نرخ تضميني اين محصول هم پارسال 2هزار و 200 تومان بود و امسال به ازاي هر کيلوگرم 2هزار و 550 تومان قيمت کف پنبه است.

وي در پاسخ به اين سوال که آيا اين نرخ گذاري براي کشاورز به صرفه است مي گويد: اگر اين قيمت پايين آمد دولت وارد خريد مي شود در غير اين صورت خريد تضميني نخواهد داشت.

توسعه افقي توجيه ندارد

وي تصريح مي کند: در بشرويه کشاورزاني داريم که در هر هکتار 10 تن پنبه توليد مي کنند در کنار آن پنبه کاراني هم هستند که از هر هکتار سطح زير کشت 2 تن برداشت محصول دارند پس به طور قطع گروه دوم توصيه هاي فني را رعايت نکرده اند و در اين شرايط کشاورزي سنتي و مرسوم و اهمال کاري در اين حوزه جواب گوي هزينه ها نيست.

نمي گوييم همه بايد به سمت کشاورزي نمونه بروند اما بايد براي افزايش عملکردشان تلاش کنند کشاورزاني هستند که از 20 سال قبل 1.5 تن محصول برداشت مي کنند در حال حاضر هم توليدشان همان ميزان است در حالي که با توجه به شرايط فعلي و محدوديت منابع آب توسعه افقي توجيه ندارد بايد توسعه عمودي را افزايش داد.

وي بر رعايت زمان دقيق کاشت تاکيد و اضافه مي کند: يک بازه زماني 15 روزه بهترين موقع کشت پنبه است اما کشاورز يک ماه تاريخ را به تاخير مي اندازد به همين دليل سرماي پاييزه محصول را از بين مي برد آگاهي به اين مسائل بارها در کلاس هاي ترويج آموزش داده شده و اين مباحث بازدهي خوبي هم داشته به طوري که کشاورزان پيشروي خوبي در اين حوزه فعاليت مي کنند حتي تعدادي از آنان بذر توليد مي کنند و بايد اين موفقيت ها روزافزون شود.

وي با تشريح حمايت هاي دولت از پنبه کاران مي افزايد: در بحث موتور پمپ هر کشاورزي که متقاضي تجهيز و نوسازي اراضي باشد دولت 85 درصد عمليات تسطيح، جاده بين مزارع و لوله گذاري را بلاعوض انجام مي دهد.

واردات کنترل شود

مدير جهاد کشاورزي بشرويه با تاکيد بر لزوم کنترل واردات محلوج (وش پنبه بعد از فرآوري به بذر و محلوج تبديل مي شود) مي افزايد: دولت در يک برهه واردات محلوج انجام نمي دهد اما در مقابل شاهد واردات نخ يا پارچه هستيم و اين مسئله صنايع نساجي که خريداران پنبه است را در معرض ورشکستگي قرار مي دهد بنابراين دولت براي حمايت از پنبه کار بايد واردات اعم از محلوج پنبه، نخ، پارچه و به طور کلي واردات فرآورده هاي پنبه را تحت کنترل داشته باشد و فقط به ميزان نياز برآورد شده واردات انجام شود.

«سرچاهي» با اشاره به فعاليت 2 کارخانه پنبه در بشرويه محلوج بلوکه شده طي 2 سال گذشته در اين کارخانه ها را حدود 2هزار تن اعلام و اضافه مي کند: اين ميزان محلوج در سال هاي 92 و 93 توسط تشکل هاي کشاورزي و شرکت هاي تعاوني روستايي خريداري شده است علاوه بر اين مقداري از وش توليدي شهرستان وارد کارخانه پنبه سرايان مي شود.

وي خريداران پنبه بشرويه را تاجراني از بردسکن، کاشمر، کارخانه هاي نساجي اصفهان، يزد و ... مي داند و مي افزايد: از صنايع پزشکي باند ايران هم يک نمونه از پنبه شهرستان را براي باندسازي و مسائل پزشکي درخواست کرده اند علاوه بر اين مي توان براي توليد صنايع دستي مثل حوله و ... و مباحث ميراث فرهنگي هم از پنبه استفاده کرد.

وي به تبعات معوق شدن طلب پنبه کاران اشاره مي کند و مي گويد: وقتي حقوق کشاورز به موقع پرداخت نشود ميزان کشت پنبه کاهش مي يابد به طوري که امسال شاهد کاهش 20 تا 30 درصدي کشت پنبه در بشرويه و جايگزيني توليد ارزن و افزايش 2و نيم برابري سطح زير کشت آن از 800 به 2 هزار هکتار خواهيم بود چون دوره توليد ارزن کوتاه و قيمت هر کيلوگرم آن 3هزار تومان است و اين مسئله پايداري کشاورزي را زير سوال مي برد و به محصول بعدي که در مزرعه ارزن توليد مي شود ضربه مي زند به اين دليل که زمين کشت شده با ارزن به لحاظ تناوب زراعي در عملکرد محصول بعدي کاهش ايجاد مي کند.

لزوم تخصيص سرمايه در گردش

وي بدون اشاره به ميزان مطالبه پنبه کاران، تنها راهکار رفع مشکل پنبه بلوکه شده در کارخانه ها و پرداخت حقوق توليد کننده و خريدار را تامين سرمايه در گردش مورد نياز توسط دولت مي داند و مي گويد: بايد به تشکل هاي کشاورزي که نيمي از اين محصول را خريداري کرده اند و همچنين کارخانه داران سرمايه در گردش پرداخت تا مشکل برطرف شود

منبع: تابناک
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار