کد خبر: ۶۶۴۳۷
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۱ 26 July 2015

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی گفت: تاکنون 11 هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداری شده که به نسبت سال گذشته رشد داشته و پیش‌بینی می‌شود تا 20 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، به نقل از روابط عمومی فرمانداری بشرویه، غلامرضا محمدی در نشست بررسی مشکلات غله، آرد و نان بشرویه، با اشاره به تلاش ویژه جهاد کشاورزی در خرید گندم اظهار داشت: امسال فعالیت مطلوبی در خرید گندم انجام شده است.

وی در رابطه با پرداخت وجه خرید گندم به کشاورزان، افزود: هیچ مشکلی در خرید گندم و تاخیر زیادی در پرداخت وجه وجود ندارد و در حال حاضر بیش از 11 میلیارد تومان وجه خرید گندم به کشاورزان پرداخت شده و حدود 2 میلیارد تومان در صف پرداخت است.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی با اشاره به رفع مشکل حمل با تاخیر گندم در استان، بیان کرد: در سال گذشته، قرار داد حمل گندم بر عهده شرکتی بود که با تاخیر این کار را انجام می‌داد و همین سهل‌انگاری سبب شد در سال جاری به دلیل توان اجرایی ضعیف شرکت مربوطه، قرارداد حمل گندم به شرکت دیگری واگذار شود.

کاهش هزینه انبارداری گندم برای کشاورزان

محمدی با اشاره به رفع تحمیل هزینه انبارداری، بیان داشت: قیمت مناسبی که برای حمل گندم در نظر گرفته شده هزینه انبارداری را کاهش داده و مشکل دپو دیگر وجود ندارد و همچنین نرخ جدید کارمزد خرید گندم نیز اعلام شده که مباشران می‌توانند کسب اطلاع کنند.

وی قیمت امسال گندم را بهتر از سال گذشته ارزیابی کرد و گفت: سال‌های ‌گذشته به دلیل کاهش قیمت خرید تضمینی دلالان تا 150 تومان زیر قیمت بازار خریداری می‌کردند اما امسال قیمت مناسبی تعیین شده است

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی با اشاره به مشکلات و معضلات آرد و نان در استان، تصریح کرد: نان قوت اصلی مردم است و نمی‌توان مشکلات آن را به دستگاه خاصی مرتبط کرد بلکه باید همه دستگاه‌ها برای رفع آن تلاش کنند چراکه گندم محصولی ملی است و عمومیت بالایی در مصرف دارد.

تشکیل کارگروه ویژه آرد و نان در خراسان جنوبی

محمدی از تشکیل کارگروه ویژه آرد و نان در استان و شهرستان‌ها خبر داد و گفت: در مرکز استان کارگروهی متشکل از متولیان امور غله، صنعت معدن، بهداشت، تعزیرات حکومتی، اتحادیه نانوایان و کارخانجات آرد تشکیل شده که به بررسی مشکلات آرد و نان می‌پردازند و باید این کارگروه در تمام شهرستان‌ها فعال شود.

وی نظارت بر پخت نان در نانوایی‌ها را از عمده وظایف این کارگروه برشمرد و گفت: کمیته‌ای متشکل از اعضای کارگروه هر هفته کار نظارت بر نانوایان را در مرکز استان‌ها و غالب شهرستان‌ها انجام می‌دهند که باید این مهم در بشرویه نیز پیگیری شود

تشکیل کارگروه ویژه آرد و نان در استان به مشکل نقدینگی نانوایان اشاره کرد و افزود: نانوایان در استان و غالب شهرستان‌ها با کمبود نقدینگی مواجه هستند و بانک عامل تعامل مورد نظر را ندارد و در اعطای تسهیلات همکاری لازم را نمی‌کند که اگر این روند ادامه داشته باشد، قراردادها با بانک‌های دیگر منعقد خواهد شد.

20 درصد نانوایی‌های خراسان جنوبی باید آزادپز شوند

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی با تاکید بر ترویج تبدیل نانوایی‌های یارانه‌ای به آزادپز، ادامه داد: سیاست دولت بر افزایش نانوایی‌های آزادپز است که باید به میزان 20 درصد در استان اجرایی شود.

محمدی در رابطه با کیفیت آرد و نان پخت شده، بیان داشت: نانوایان مختار هستند تا آرد مورد نظر خود را از هر کارخانه‌ای که می‌خواهند تهیه کنند اما آنچه در کیفیت نان موثر است رعایت نکات مهم پخت نان از الک کردن آرد تا ماندگاری سه روزه آرد در کارخانجات قبل از بسته‌بندی است.

کارخانجات آرد خراسان جنوبی با یک سوم ظرفیت فعالیت دارند

وی با اشاره به وضعیت کارخانجات آرد خراسان جنوبی، خاطرنشان کرد: در حال حاضر احداث کارخانه آرد در استان توجیه اقتصادی ندارد و سه کارخانه موجود نیز با یک سوم ظرفیت خود مشغول به کار هستند چراکه نیاز استان 8 هزار تن گندم برای آرد است.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی با اشاره به افزایش سهمیه آرد عشایری یادآور شد: سهمیه آرد عشایر استان 10 کیلوگرم افزایش یافته است

منبع: فارس

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار