نتیجه تاثیر عربستان بر لبنان
از لحن استعفانامه حریری فهمید که نوشته خودش نیست زیرا او اینگونه سخن نمی‌گوید. عربستان برای مقابله با ایران در لبنان، او را به استعفا مجبور کرده است.
کد خبر: ۵۲۳۰۵۸
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۷ 12 November 2017

تابناک خراسان جنوبی: به نقل از فارس، منابع نزدیک به «سعد الحریری» نخست زویر مستعفی لبنان می‌گویند عربستان به این نتیجه رسیده که وی باید از صحنه سیاسی در لبنان کنار برود.

خبرگزاری «رویترز» به نقل از این منابع نوشت که عربستان معتقد است الحریری نمی‌تواند و البته تمایلی ندارد با جنبش حزب‌الله مقابله کند پس باید به‌طور کامل از صحنه سیاسی حذف شود.

این منابع همچنین می‌گویند زمان ورود الحریری به خاک عربستان، هیچ شاهزاده یا مقام نظامی برای استقبال از نخست وزیر لبنان به فرودگاه نرفته، بعد از ورود تلفن وی مصادره شده و فردای آن روز مجبور به قرائت استعفانامه خود شده بود.

رویترز به نقل از چندین منبع لبنانی نوشت که ریاض قصد دارد «بهاء الحریری» برادر بزرگتر سعد را به نخست وزیری لبنان برساند. عربستان همچنین از بهاء خواسته تا به این کشور رفته و سوگند وفاداری به ریاض سر دهد اما وی از این کار امتناع کرده است.

یکی از این منابع به رویترز گفت: «زمانی که هواپیمای حریری در ریاض فرود آمد، او این پیام را دریافت کرد که یک جای کار ایراد دارد. هیچ کسی به استقابل او نیامده بود.»

یک منبع دیگر با بیان اینکه او قبل از دریافت متن استعفانامه از سوی مقامات سعودی، 4 ساعت منتظر نگه داشته شده بود، تاکید کرد: «از لحظه‌ای که او (به ریاض) رسید، آنها (سعودی‌ها) هیچ احترامی به او نشان ندادند.»

طبق گفته‌های این منابع، این نظر حریری درباره اینکه مقابله با جنبش حزب‌الله می‌تواند لبنان را بی‌ثبات کند، به مذاق پادشاهی سعودی خوش نیامده بود.

بر این اساس، حریری در گفت‌وگویی که چندی پیش و درپی سفر به ریاض داشته بود، به «ثامر السبهان» وزیر مشاور عربستان، گفته بود او را به خاطر چیزی که ورای قدرتش است مؤاخذه نکنند.

رویترز در ادامه نوشت به راحتی می‌شد از لحن استعفانامه حریری فهمید که نوشته خودش نیست زیرا او اینگونه سخن نمی‌گوید. عربستان برای مقابله با ایران در لبنان، او را به استعفا مجبور کرده است.

این منابع همچنین تاکید می‌کنند سعودی‌ها حریری را در بازداشت خانگی نگه‌داشته و قصد دارند با انتصاب برادر بزرگتر وی به ریاست حزب «المستقبل» مسیر این حزب را تغییر دهند.


منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار