بیرجند- رئیس سازمان غذا و دارو گفت: میزان قاچاق دارو در کشور زیر پنج درصد بوده و در چهار سال اخیر نیز همواره همین میزان بوده است.
کد خبر: ۴۷۷۳۵۹
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸ 13 August 2017
رسول دیناروند بعد از ظهر شنبه در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه اظهار داشت: توسعه استان های مرزی و محروم جزء اولویت های وزارت بهداشت در چهار سال گذشته بوده و ما نیز در سازمان غذا و دارو در چارچوب این سیاست ها تلاش می کنیم.
 
وی با بیان اینکه توسعه دانشگاه خود به توسعه استان ها می تواند کمک کند، بیان کرد: در این زمینه در چهار سال گذشته دانشگاه علوم پزشکی بیرجند توسعه خوبی داشته است.
 
معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: در سازمان غذا و دارو در زیرساخت های مربوط به کنترل و نظارت در حوزه دارویی، غذایی، آرایشی و بهداشتی می توانیم به این دانشگاه کمک کنیم.
 
بدهی۴ هزار میلیارد تومانی بیمه ها به شرکت های دارویی و تجهیزات پزشکی
 
دیناروند با اشاره به صدور بخشنامه ای مبنی بر ارائه خدمات به دارندگان بیمه سلامت تنها در مراکز دولتی، گفت: این بخشنامه فعلا منتفی است و اصلاحاتی باید در مورد آن صورت گیرد اما به هر حال یک زمان باید اتفاق بیفتد.
 
وی، محدودیت اعتبارات را مهمترین دلیل آن عنوان کرد و افزود: دولت باید تصمیم بگیرد وقتی خدمتی می خواهد رایگان کند باید اعتبارات و هزینه های آن نیز تامین شود.
 
رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه تاکنون بالغ بر۱۱ میلیون نفر به صورت رایگان بیمه سلامت شده اند که باید سرانه هزینه های آن نیز تامین شود، عنوان داشت: با این وجود ۸۰ درصد خدمات بستری کشور توسط دولت انجام می شود.
 
وی همچنین از بدهی چهار هزار میلیارد تومانی بیمه ها به شرکت های دارویی و تجهیزات پزشکی خبر داد و گفت: این بدهی ها زنجیره ای از بدهی ها بوده که شروع این زنجیره با بدهی بیمه ها به مراکز درمانی و دارویی است.
 
وی با اشاره به اینکه در این بخش یک سال تقریبا بدهی وجود دارد، بیان داشت: بعد از آن نیز بدهی مراکز درمانی و دارویی به شرکت های دارویی و تجهیزات پزشکی قرار دارد که آن ها هم یک سال است مطالبات شرکت ها را پرداخت نکرده اند.
 
معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: در مرحله آخر نیز شرکت های عرضه به شرکت های توزیع بدهی دارند که به مرز نگران کننده ای رسیده و ممکن است زنجیره تامین را دچار مشکل کند.
 
دیناروند در ارتباط با وضعیت قاچاق دارو در کشور نیز گفت: ایران جزء کشورهای با میزان قاچاق کم است و درصد قاچاق زیر پنج درصد بوده که در چهار سال اخیر همواره همین است.
 
۹۰ درصد داروهای اساسی تحت پوشش بیمه هستند
 
وی با بیان اینکه بازار دارو در کشور بازار رسمی است، عنوان داشت: حدود ۱۵ تا ۱۶ هزار میلیارد تومان بازار دارویی کشور در سال ۹۵ بوده که از این میزان ۷۰ درصد تولید داخل و ۳۰ درصد وارداتی است.
 
رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: می توانیم هیچ گاه بگوییم ما ۱۰۰ درصد از داروهای خارجی بی نیاز هستیم علی رغم همه این ها ۹۷ درصد مصرف دارویی مردم از تولیدات داخلی است بنابراین ما دارو تولیدی داخل را تایید می کنیم.
 
دیناروند با بیان اینکه وزارت بهداشت مسئولیت دارد پرونده الکترونیک سلامت را کامل راه اندازی کند، بیان کرد: در برنامه ششم این نهایی شده و نسخه الکترونیک نیز سراسری می شود.
 
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۹۰ درصد داروهای اساسی تحت پوشش بیمه هستند، عنوان داشت: با این وجود اما خیلی از نسخه ها از جمله مکمل ها و تقویتی دارو اساسی یا دارو نیستند.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار