رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به اینکه حوزه تجارت بخشی است که در استان به شدت نیازمند حمایت و پشتوانه است گفت: خوشبختانه در حوزه بازارچه مرزی بحث صادرات گاز فراهم شده که ظرف یک ماه آینده صادرات گاز عملیاتی می‌شود.
کد خبر: ۴۷۴۱۵۵
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۴ 07 August 2017
داوود شهرکی ظهر امروز در نشست خبری مدیر عامل شرکت شهرک‌های خراسان جنوبی به مناسبت 21 مردادماه روز حمایت از صنایع کوچک اظهار داشت: نگاه حمایتی ما از صنایع کوچک همین بس که تمامی اعتبارات ما در حوزه صنایع کوچک و متوسط در سال گذشته بوده است و پروژه‌های بزرگ نیز در قالب پروژه‌های مستقل تعریف شده که شامل سه پروژه بزرگ بوده است که امسال شاهد فعالیت این واحدها در استان خواهیم بود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی تصریح کرد: در سال جدید نیز پروژه طرح رونق بارویکرد تامین منابع مالی واحدهای تولیدی با تمرکز بر صنایع کوچک ادامه می‌یابد.

شهرکی بیان کرد: ثبت‌نام در سامانه بهینه‌یاب آغاز شده است و طرح‌های نیمه تمام بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی می‌توانند در این سامانه ثبت‌نام کنند و علاوه برآن صنوف تولیدی و بخش معدن هم در برنامه‌های حمایتی سال 96 قرار دارند.

وی با اشاره به اقداماتی که در سال جدید در حوزه معدن انجام شده است افزود: با توجه به اینکه بسیاری از معادن ما جزء معادن کوچک به شمار می‌آیند و در حیطه بنگاه‌های کوچک و متوسط هستند در سفر وزیر صنعت به استان انجام و بخشودگی حقوق دولتی معادن سنگ به میزان حداقل 50 درصد را داشتیم.

تامین منابع مالی بخش معدن در دستور کار است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی تصریح کرد: در رقم حقوق دولتی معدن کاران در سال 96 نسبت به سال گذشته افزایشی نداشته است و بخشی از معادن و مواد معدنی نیز کاهش هم داشته است که این یک نوع اقدام در راستای حمایت از معادن است.

شهرکی بیان کرد: تامین منابع مالی بخش معدن در دستور کار است که طرح تجهیز، نوسازی و منابع مالی معدن را در استان داشته باشیم.

وی افزود: در کنار این پروژه‌ها تاکید ویژه داریم در تسریع امور فعالیت‌های معدنی که در حال حاضر بالغ بر 200 محدوده اکتشافی به مزایده گذاشته شده تا بتوانیم بخشی از معادن را در اختیار بخش خصوصی قرار داده و از این ظرفیت برای توسعه فعالیت‌های معدنی استان استفاده کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی تصریح کرد: در پنج ماهه نخست امسال براساس فعال شدن سامانه بهینه‌یاب 63 ثبت‌نام جدید از استان در سامانه بهینه‌یاب صورت گرفته است که 47 واحد تولیدی به مبلغ 141 میلیارد تومان در سامانه ثبت شده است.

شهرکی بیان کرد: 16 طرح نیمه تمام به مبلغ 36 میلیارد تومان، 13 طرح مربوط به جهاد کشاورزی به مبلغ 12 میلیارد تومان در سامانه بهینه‌یاب ثبت‌نام کرده‌اند.

42 واحد ثبت‌نامی در سامانه بهینه‌یاب به بانک‌ها معرفی شده‌اند

وی افزود: 42 واحد از 47 واحد ثبت‌نامی در سامانه بهینه‌یاب در کمیته کارشناسی بررسی و مصوب شده است که در حال معرفی به بانک‌ها در راستای بررسی پرداخت است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی تصریح کرد: رقم مصوب کارگروه در طرح‌های بررسی شده در این سامانه 57 میلیارد تومان است که پس از بررسی بانک‌ها و تکمیل پرونده نظر در راستای رد و قبول آن از طرف بانک اعلام خواهد شد.

شهرکی با اشاره به حوزه تجارت استان اظهار داشت: حوزه تجارت بخشی است که در استان خراسان جنوبی به شدت نیازمند حمایت و پشتوانه است که در این راستا به زودی بسته پشتوانه‌ای ابلاغ خواهد شد.

بحث صادرات گاز تا یک ماه آینده عملیاتی می‌شود

وی با بیان اینکه در بازارچه‌های مرزی استان تسهیلات جدیدی فراهم شده است افزود: خوشبختانه آنچه که در حوزه بازارچه مرزی فراهم شده است بحث صادرات گاز است که به زودی ظرف یک ماه آینده صادرات گاز عملیاتی می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی تصریح کرد: نصب باسکول، خدمات اینترنت، توسعه مسیر ورود و خروج که در حال انجام است و تسهیلات مطلوب دیگری نیز در مرز فراهم شده که زمینه صادرات کالا را از استان خراسان جنوبی فراهم کرده است.

شهرکی بیان کرد: هدف گذاری ما در امسال 200 میلیون دلار صادرات از استان است که پیش بینی می‌شود بتوانیم خروجی کالا از مبانی مرزی استان بالغ بر 900 میلیون دلار به کشور افغانستان باشد که امیدواریم بتوانیم از این ظرفیت به درستی استفاده شود.

وی در زمینه بازارچه‌های مرزی استان اظهار داشت: بخشی از بازارچه‌های مرزی استان در حوزه دوکوهانه در گذشته غیر فعال بوده که در حال حاضر واردات دام و یا صادرات مرغ از این بازارچه به صورت یکطرفه فعال شده است.

موافقت اولیه بازگشایی یک طرفه مرز گلورده برای صادرات سیمان اخذ شده است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی تصریح کرد: موافقت اولیه بازگشایی یک طرفه مرز گلورده برای صادرات سیمان اخذ شده و به محض اینکه تجار افغان آمادگی تحویل کالا داشته باشند ما هیچ محدودیتی برای خروج کالای سیمان نداریم.

شهرکی با اشاره به مجموعه اقداماتی که در این سازمان صورت گرفته است بیان کرد: در حوزه پروانه‌های صنعتی رشدی که در دولت تدبیر وامید در استان صورت گرفته است بالغ بر 22 درصد در تعداد، 300 درصد در سرمایه‌گذاری و 40 درصد در اشتغال پروانه‌های صنعتی در استان در مدت سه سال اخیر بوده است.

افزایش 25 درصدی ذخایره کشف شده معدنی در استان

وی با اشاره به اینکه 25 درصد در حوزه ذخایره کشف شده استان افزایش داشته‌ایم افزود:در حوزه پروانه‌های معدنی استان 53 درصد رشد داشته‌ایم و در سرمایه‌گذاری بیش از 2 برابر افزایش سرمایه‌گذاری معدنی داشته‌ایم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی تصریح کرد:در حوزه پروانه‌های صنفی در تعداد 37 درصد افزایش و در حوزه پروانه تحقیق و توسعه 8 فقره صدور پروانه تحقیق توسعه برای بنگاه‌های کوچک و متوسط استان صادر شده که از رشد مناسبی نسبت به سال گذشته برخوردار بوده است.

شهرکی با اشاره به اینکه نظارت براصناف به صورت مستمر و مطلوب است افزود: در زمینه کالای قاچاق در بخشی از کالاهای تقریبا در عرضه کالا مانند کالاهای دخانیات در سطح عرضه نداریم.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار