در حالی که نیاز کشور به چرخاندن چرخ تولید و راه‌اندازی کارخانه‌های تعطیل است متأسفانه گاهی برخی بانک‌ها با سنگ‌اندازی جلوی پای سرمایه‌گذار سبب تعطیلی واحدهای تولیدی شده و سبب کاهش رغبت سرمایه‌گذار برای ادامه فعالیت اقتصادی می‌شود.
کد خبر: ۴۷۴۱۴۷
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۷ 07 August 2017
سال گذشته بود که زمزمه‌های تعطیلی تنها کارخانه شیر و فرآورده‌های لبنی در شهرستان طبس به گوش رسید در آن مدت امام جمعه شهرستان طبس خواستار رفع مشکلات دامداران شده بود.

حجت‌الاسلام مهاجریان‌مقدم در این باره اظهار داشت: خشکسالی‌های پیاپی سبب به وجود آمدن بیماری‌های مختلف در دام‌ها شده است و به دلیل نبود کارخانه شیرو فرآوده‌های لبنی مردم مجبورند محصولات شیر خود را با قیمت پایین به دلالان و کارخانجات دیگر استانها بفروشند.

وی بیان کرد: تنها یک کارخانه شیر در شهرستان طبس وجود دارد اما قدیمی است و به صورت سنتی فعالیت می‌کند و تنها راه حل مشکلات دامداران در این شهرستان این است که بانکها برای بازپرداخت وام اخذ شده توسط دامداران تسهیلات ارائه کرده و یا به ازای دیرکرد جریمه نگیرند.

مدیر کارخانه سی راز (هجرت سابق) نیز درگفت‌وگو با خبرنگار در بیرجند اظهار داشت: کارخانه شیر و فرآورده‌های لبنی سی راز که ابتدا نامش هجرت بود از سال 70 در شهرستان طبس به صورت سنتی کار می‌کرد.

محمدرضا یوسف‌زاده افزود: این کارخانه به دلیل اینکه در این سال‌ها دستگاه‌های آن فرسوده شده و از سیستم سنتی استفاده می‌کرد مجبور به تعطیلی کارخانه شد و من یکی از طبسی‌های مقیم تهران بودم که با من تماس گرفته شد که برای راه‌اندازی مجدد این کارخانه اقدام کنم.

وی با بیان اینکه خانه و زندگی‌ام را در تهران گذاشته و به همراه خانواده به طبس آمدم تا این کارخانه  را دوباره راه‌اندازی کنم اظهار داشت: از آن جایی که طبق دستورات مقام معظم رهبری سال جهاد اقتصادی است باید در شهرستان مادری این واحد را دوباره سرپا می‌کردم.

سنگ اندازی بانک‌ها جلو پای تولیدکنندگان

دیر کارخانه سی راز گفت: در شرایط فعلی کار تولیدی به صرفه نیست وک متر کسی حاضر به سرمایه‌گذاری در کار تولیدی است اما من این ریسک را پذیرفته و حاضر به راه‌اندازی مجدد کارخانه شدم چون دامداران طبسی مجبور بودند شیر تولیدی خود را با هزینه پایین به دلالان ویا کارخانجات استان‌های دیگر بفروشند.

یوسف‌زاده  افزود: هنگامی که  تصمیم گرفتم کارخانه را سرپا کنم از مسئولان فرمانداری با من تماس گرفته و خواستند ظرف مدت 15 روز این کارخانه فعال شود چون دامداران این شهرستان معترض هستند پس با تمامی مشکلات ظرف 15 روز تلاش به راه‌اندازی مجدد کارخانه کردم.

وی اظهار داشت: طبق طرح تضمینی شیر توسط دولت بانک باید مبلغ یک میلیارد و 700میلیون تومان به من می‌داد اما با وجود دوندگی‌های زیاد و کارشکنی‌های بانک این اتفاق روی نداد و متاسفانه بانک‌ها با سنگ‌اندازی مانع کار تولید می‌شوند.

بیکاری 32 نفر با تعطیلی کارخانه شیر در طبس

یوسف‌زاده با بیان اینکه روزی که برای راه‌اندازی کارخانه آمدم تعداد پرسنل 4 نفر بودند اما من این تعداد را به 27 نفر به صورت مستقیم و 5 نفر به صورت قراردادی رساندم که در مجموع 32 نفر برای ما کار می‌کردند اما با تعطیلی کارخانه این افراد بیکار شدند.

وی با بیان اینکه 3 میلیارد تومان هزینه کردم و از حالت سرمایه‌داری به ورشکستگی افتادم اظهار داشت: متاسفانه گاهی بانک‌ها خیلی سلیقه‌ای عمل می‌کنند و بنا به اظهارات بانکی من 10 وثیقه بردم اما بازهم موفق به دریافت تسهیلات نشدم.

مدیر کارخانه سی راز گفت: در چند روز گذشته بنده در تهران بودم که باز از سوی بانک با من تماس گرفته شد که مدارک خود را ببرم وقتی مدارک خود را برای ارائه به بانک بردم در حالی که یک و نیم میلیارد تومان برای دریافت تسهیلات مصوبه داشتم اما بانک معتقد بود ما تازه می‌خواهیم بررسی کنیم که ببینیم آیا وام به شما تعلق می‌گیرد.

یوسف‌زاده با بیان اینکه بنده تاجری هستم که تاکنون وام نگرفته و در ابتدا قصد گرفتن تسهیلات هم نداشتم افزود: من هیچگاه به دنبال شکست نبوده و نیستم و از شکست بدم می‌آید اگر چه در این مدت ورشکست شده‌ام اما تلاش خواهم کرد تا بار دیگر کارخانه را راه‌اندازی کنم.

مجبوریم شیر تولید شده را با قیمت پایین به دست دلالان بفروشیم

یکی از گاوداران شهرستان طبس در گفت‌وگو با خبرنگار اظهار داشت: با وجود تعطیلی کارخانه شیر و فرآورده‌های لبنی در این شهرستان کار ما گاوداران بسیار سخت شده چون با وجود گرانی و قیمت بالای خوراک دام مجبوریم شیر تولید شده خود را با قیمت پایین به دست دلالان بفروشیم.

وی با بیان اینکه در صورت نبود کارخانه شیر مجبوریم شیر تولیدی خود را به صورت سنتی و با جوشاندن به مصرف برسانیم اظهار داشت: با جوشاندن شیر همه ویروس‌ها از بین نمی‌رود بلکه تنها تب مالت آن کاهش یافته و برخی مواد مغزی شیر از بین می‌رود و در حال حاضر نیاز مبرم ما راه‌اندازی مجدد کارخانه شیر و فرآروده‌های لبنی است.

تعطیلی کارخانه شیر از مهم‌ترین مشکلات گاوداران طبسی

مدیر جهاد کشاورزی طبس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار اظهار داشت: شهرستان طبس 5 هزار و 315 رأس گاو دارد که تعداد گاوهای شیری در این شهرستان 3هزار و 100 رأس است.

داوود بخشایی  افزود: تعداد گاوداری صنعتی در شهرستان طبس 50 واحد است و 5 واحد گوساله پرواربندی صنعتی نیز در شهرستان طبس فعال است.

وی با اشاره به مشکلات گاوداران در این شهرستان گفت: پایین بودن قیمت شیر، قیمت بالای خوراک و نوسانات بازار، تعطیلی کارخانه شیر، عدم پرداخت تسهیلات سرمایه‌ای و سرمایه در گردش به گاوداران از مهم‌ترین مشکلات گاوداران در طبس است.

مدیر جهاد کشاورزی طبس با اشاره به قرارگیری نژاد گاو سیمنتال در برنامه اصلاح نژاد دام سنگین در جهاد کشاورزی طبس افزود:  گاو نژاد سیمنتال در مقایسه با دیگر نژادهای اصلاح شده و پرتولید از آن جهت مناسب است که  ضمن تغذیه کمتر از تولید شیر بیشتر برخوردار بوده و در عین حال در توانایی تولید گوشت هم نیز ارجحیت دارد و نژاد مزبور دارای توجیه اقتصادی بالاتری نسبت به سایر نژادها و از سازگاری بالایی برخوردار است از این رو راه‌اندازی مجدد کارخانه شیر از ضروریات این شهرستان است.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار