مدیرکل میراث فرهنگی خراسان جنوبی از کشف یکی از بزرگترین دژهای زیرزمینی کشور در قاین خبر داد.
کد خبر: ۴۷۱۳۴۶
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳ 02 August 2017
حسن رمضانی پیش از ظهر سه شنبه در دومین کارگروه گردشگری استان با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه گردشگری استان اظهار داشت: از جلسه قبلی کارگروه تا این جلسه روستای خراشاد به عنوان روستای ملی حوله بافی ایران در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

وی با بیان اینکه با هماهنگی های انجام شده جشن ملی شدن خراشاد با حضور مسئولان کشوری در هفته دولت امسال برگزار خواهد شد، بیان کرد: در این مراسم لوح ملی روستا نصب شده و امیدواریم این کار مقدمه ای برای ثبت جهانی این روستا باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان جنوبی همچنین از شناسایی دو اثر جدید باستان شناسی در استان طی این مدت خبر داد و گفت: در فصل دم باستان شناسی که در تپه های تخجر آباد بیرجند انجام شد یک مجموعه معماری بسیار فاخر و ارزشمند سربراورده است.

کشف مرکز آیینی شرق کشور در اطراف بیرجند

رمضانی با بیان اینکه تحقیقات انجام شده قدمت این بنای تاریخی به دوره ماده ها می رسد که در دوره اشکانیان نیز اضافاتی به آن افزوده است، عنوان داشت: طبق نظر کارشناسان باستان شناسی به احتمال زیاد این بنا کاربری آیینی در گذشته داشته و شاید یک مرکز آیینی در شرق کشور باشد که قبل از این نمونه آن را تنها در غرب کشور داشته ایم.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان جنوبی همچینن به کشف یکی از گسترده ترین و طولانی ترین دژ زیرزمینی کشور در روستای نیگ شهرستان قاین اشاره کرد و گفت:  در حال حاضر چند دژ زیرزمینی در کشور داریم که مهم ترین آن دژ نوش آباد است و این دژ کشف شده می تواند در کنار دژ نوش آباد یکی از گسترده ترین دژهای زیرزمینی کشور باشد.

رمضانی با بیان اینکه تاکنون در این دژ حدود ۵۰۰ مترطولی خاک برداری انجام شده و خاک برداری ۶۰ اتاق نیز به اتمام رسیده است، بیان داشت: با همکاری دهیار و شورای روستا به دنبال دریافت امتیاز آب و برق برای این بنا هستیم تا راهروها و اتاق ها برق رسانی شوند.

امکان حذف بشرویه از لیست مناطق نمونه گردشگری کشور

وی همچنین به طرح منطقه نمونه گردشگری بشرویه اشاره کرد و افزود: شهر بشرویه یازدهمین شهر خشت و گلی دنیا بوده و شاید بتوان گفت یزد در مقایاس کوچک است.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان جنوبی، وجود خانه های مسکونی مربوط به قرن ششم و هفتم را یکی از جذابیت های این شهر عنوان کرد و افزود: در کنار این جذابیت ها وجود جاذبه کویر در شرق بشرویه ای این منطقه را جزء یکی از مناطق دارای توجیه گردشگری قرار دارد.

رمضانی با تأکید بر لزوم تعیین تکلیف طرح منطقه نمونه گردشگری این شهر، بیان کرد:  منطقه نمونه گردشگری بشرویه در خطر حذف از لیست مناطق نمونه کشور قرار داشته و چنانچه سرمایه گذار اقدامی در این زمینه انجام ندهد استان نمی تواند آن را در لیست مناطق نمونه نگه دارد.

وی همچنین بر لزوم تهیه طرح جامع گردشگری استان تأکید کرد و گفت: تهیه و تدوین این طرح دو میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار