تهیه و اهدای هفت ویلچر از کوچک‌ترین شئ دورریختی مانند درب بطری، اقدامی رضایت بخش بوده که با دستان صدها شهروند خراسان جنوبی رقم خورد.
کد خبر: ۴۶۲۷۲۲
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۹ 19 July 2017
روزها از پی هم می‌گذرند، عمر تمام می‌شود و انسان‌ها از سرای دنیا به سوی ابدیت کوچ می‌کنند. تنها چیزی که از او به یاد می‌ماند و خاطره‌اش را در دل‌ها زنده می‌کند، نیکی‌ها و بخشش های او به دیگران است.

اکنون فرصتی فراهم شده تا دعای محرومان را بدرقه راهمان کرده و کوله بار آخرت را از عشق و دوستی نیازمندان پر کنیم. اکنون که می‌بینیم می‌توان از کوچک‌ترین شیئ که از او به عنوان زباله یاد می‌کنیم، قدمی بزرگ برداشت، کوتاهی نکنیم. بیایید پا به پای دیگردوستانمان درب بطری های پلاستیکی را جمع آوری کرده تا در راستای کمک به معلولان و محرومان قدمی برداریم.

اقدامی خیرخواهانه توسط یک پویش مردمی از مهر ماه سال ۹۴ در خراسان جنوبی آغاز و تاکنون هفت ویلچر برای نیازمندان تهیه شده و روز به روز نیز بر اشتیاق جوانان نسبت به این امر افزوده می‌شود.

ضروت ارتقاء فرهنگ توجه به مشکلات زیست محیطی

یکی از اعضای فعال در پویش آرتوان و رفتگران طبیعت خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار بیان کرد: «آرتوان» نام یکی از فرمانروایان اشکانی و در لغت به معنای یاری رساننده درستکاران است.

نسرین کاری با بیان اینکه فعالیت این کمپین هم اکنون در سه شاخه مشهد، نیشابور و بیرجند در حال اجراست، افزود: آرتوان کمپینی مردمی جهت ارتقای فرهنگ بازیافت به شکل موثر و همچنین کمک به نیازمندان است.

کاری بیان کرد: درب بطری‌ها پس از جمع آوری هنگام رسیدن به میزان معینی برای بازیافت فرستاده شده و عواید حاصل از آن برای خرید وسایل مورد نیاز معلولان در شهرستان استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اهداف این کمپین بیان کرد: ارتقاء فرهنگ بازیافت در جامعه استان خراسان به شکل موثرتر و کارآمدتر، ارتقاء فرهنگ توجه به مشکلات زیست محیطی و کمک به معلولان نیازمند از جمله اهداف این مجموعه است.

کاری اظهار کرد: مردم می‌توانند درب بطری های پلاستیکی جمع آوری شده را تحویل آشیانه های مشخص شده دهند یا با دبیرخانه تماس گرفته تا دوستان برای تحویل اقدام کنند.

وی بیان کرد: این کمپین در حال حاضر با رستوران‌ها و مکان های تفریحی مذاکره داشته تا در بطری های مورد استفاده را جمع آوری کند.

این عضو رفتگران طبیعت خراسان جنوبی با بیان اینکه متولی جمع آوری بطری در سراسر ایران سازمان پسماند است، افزود: کمپین مردمی در کنار حمایت سعی در این دارد که بتواند نشان دهد درب بطری قابلیت تبدیل شدن به اشیاء مفید را دارد.

کاری ادامه داد: هدف کمپین به هیچ وجه تولید درب بطری مانند نوشابه و دوغ نیست، بلکه فرهنگ سازی بازیافت است.

۳۵۰ کیلوگرم درب بطری به ازای یک ویلچر

سرپرست پویش مردمی محیطی زیستی آرتوان خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار بیان کرد: فعالیت این سمن از مهر ماه سال ۱۳۹۴ در خراسان جنوبی آغاز شده است.

ریحانه رحیم آبادی بیان کرد: مشارکت مردم با پویش آرتوان به این صورت است که درب بطری های جمع آوری شده‌ی خود را به محل های مشخص شده در سطح شهر که آشیانه نامیده می‌شوند، تحویل می‌دهند.

وی با بیان اینکه در خیابان هایی از خراسان جنوبی آشیانه گذاشته‌ایم، گفت: همچنین این آشیانه‌ها در رستوران‌ها، مغازه‌ها و ادارات دولتی نیز جانمایی شده است.

رحیم آبادی بیان کرد: بطری های جمع آوری شده را یا به بازیافتی‌ها می‌فروشیم و یا از آن نیز تابلو درست کرده و برای خرید ویلچر به فروش می‌رسانیم.

وی با بیان اینکه هر کیلو گرم درب بطری را با قیمت هزار تومان از ما خریداری می‌کنند، افزود: برای خرید یک ویلچر باید ۳۵۰ کیلوگرم درب بطری جمع آوری کنیم.

جمع آوری ۲ تن درب بطری در استان

سرپرست پویش مردمی محیطی زیستی آرتوان خراسان جنوبی بیان کرد: تاکنون بیش از دو تن درب بطری در شهرستان های بیرجند، قاین، فردوس، بشرویه و طبس جمع آوری شده است.

وی با بیان اینکه از این محل شش ویلچر در شهرستان بیرجند و یک ویلچر در شهرستان قاین خریداری شد، افزود: همچنین یک کپسول اکسیژن در هر یک از این دو شهرستان برای کمک به نیازمندان تهیه شد.

رحیم آبادی ادامه داد: در بقیه شهرستان‌ها، درب بطری‌ها به اندازه کافی جمع آوری نشده و اعضا نیز هنوز مشغول فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه هر کس یک قدم برای این امر بردارد، از اعضای آرتوان محسوب می‌شود، افزود: این اقدام کاملا مردمی بوده و به دستگاه خاصی وابسته نیست.

هر شئ غیر قابل استفاده آشغال نیست

رحیم آبادی با اشاره به اهداف این امر بیان کرد: مجموعه ارتوان این امر را با سه هدف آموزش مسائل محیط زیستی، کمک به نیازمندان و ترویج کار داوطلبانه انجام می‌دهد.

سرپرست پویش مردمی محیطی زیستی آرتوان خراسان جنوبی شعار این سازمان مردم نهاد را «میشه دور نریخت» عنوان کرد و گفت: باید بدانیم هر چیزی که قابل استفاده نیست، آشغال نیست.

وی اظهار کرد: درب های جمع آوری شده در ابتدا برای ساخت آثار هنری به کارگرفته و مازاد آن به کارگاه های بازیافت فروخته می‌شوند.

رحیم آبادی ادامه داد: عواید حاصل از فروش محصولات هنری و درب بطری با همکاری موسسات خیریه ای چون مهیار ارغوان و بنیاد کودک صرف کمک به نیازمندان می‌شوند.

مدیریت پسماند مهم‌ترین عوامل پاکسازی محیط زیست

سرپرست رفتگران طبیعت خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار بیان کرد: رفتگران طبیعت در راستای جمع آوری زباله و آموزش در روستاها فعالیت می‌کند.

ابوالفضل علیزاده با بیان اینکه آرتوان یک پویش کاملا مردمی است، افزود: این پویش از رفتگران طبیعت در مشهد نشأت گرفته و در حال حاضر در سطح خراسان فعالیت می‌کند.

وی بیان کرد: اساس کار این مجموعه مردم نهاد این است از زباله‌ها در چرخه تولید استفاده کرده و در آخرین مرحله نیز بازیافت کنیم.

علیزاده افزود: از این رو درب های بطری را جمع آوری کرده و ابتدا با آن کارهای هنری انجام می‌دهیم و عواید فروش از آن‌ها نیز در زمینه های مختلف کمک به نیازمندان هزینه می‌شود.

وی با بیان اینکه این امر در پاکسازی محیط زیست نقش بسزایی دارد، افزود: در راستای انجام این طرح، درب های بطری را نماد کوچکی از زباله های خشک قرار داده و فواید جمع آوری ان ها را نیز آگاهی می‌دهیم.

شورای شهر باید برای مدیریت پسماند اقدام کند

علیزاده با بیان اینکه مدیریت پسماند یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در پاکسازی زیست محیطی استف افزود: شورای شهر باید برای مدیریت پسماند اقدام کند.

مشاور مسئول حوزه شهردار بیرجند هم در گفت و گو با خبرنگار بیان کرد: مجموعه های مردم نهاد آرتوان و رفتگران طبیعت کاملا با حمایت مردمی مشغول فعالیت است.

فردین محمدیان با بیان اینکه این مجموعه‌ها تاکنون اقدامات خوبی انجام داده‌اند، افزود: شهرداری بیرجند تنها در بحث برخی از خدمات دهی‌ها به مجموعه رفتگران طبیعت همکاری می‌کند.

وی ادامه داد: شهرداری در صورت نیاز وسایلی مانند کیسه زباله، دستکش و یا وسیله نقلیه در اختیار این مجموعه قرار می‌دهد.

بنا به گفته رئیس اداره بهزیستی بیرجند، این سازمان نظارت و همکاری با پویش مردمی محیطی زیستی آرتوان خراسان جنوبی ندارد.

بیایید همه ما قدم در میدان عمل برای جمع آوری درب های رنگارنگ بطری برداریم... بیایید به مولایمان علی (ع) اقتدا کنیم و همانند او، نیازمندان را نیز یاری دهیم. بیایید فرمایش رسول خدا (ص) را آویزه دل هامان کنیم که فرمود: «هر که یک درهم در راه خدا بدهد، خداوند برایش ۷۰۰ ثواب می‌نویسد».
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار