مدیر پایگاه میراث جهانی باغ اکبریه گفت: ۲۵۰ میلیون ریال اعتبار ملی برای عملیات مرمت تزئینات ایوان عمارت باغ تاریخی اکبریه اختصاص یافت که عملیات مرمت در مدت یک ماه انجام خواهد شد.
کد خبر: ۴۴۵۶۱۳
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳ 21 June 2017
محمدعلی جنتی‌فر ظهر امروز در حاشیه بازدید از مراحل مرمت  تزئینات ایوان عمارت باغ تاریخی اکبریه اظهار داشت: با تخصیص اعتبارات ملی از ردیف اعتبارات پایگاه‌های میراث جهانی مرمت تزئینات گچی ایوان عمارت باغ اکبریه آغاز شد.

وی افزود: تزئینات گچی ایوان شامل قطاربندی مقرنس، رسمی بندی، نقوش هندسی و گیاهی است که در حین مرمت پوشش ایوان کشف شد.

مدیر پایگاه میراث جهانی باغ اکبریه بیان کرد: الحاق فضاهایی در مقابل ایوان اصلی عمارت باعث شد تا لایه‌ای از اندود گچ سفید بر روی تزئینات گچی کشیده شده و سال‌ها مخفی بماند و بعد از پاکسازی لایه‌های اندود گچ الحاقی و آشکارسازی کامل تزئینات گچی و مستندسازی آنها مرمت آنها توسط استادکاران و کارشناسان مرتبط آغاز شد.

جنتی‌فر گفت: مجموع اعتبار که برای این منظور تامین شده 250 میلیون ریال است و عملیات مرمت در مدت یک ماه انجام خواهد شد.    

وی بیان کرد: باغ تاریخی اکبریه با شماره 2326 در دوم خرداد 78 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و بنیان این مجموعه توسط شوکت‌الملک و در دوره زندیه بنا نهاده شد که در دوره قاجاریه به اوج شکوه و معماری خود رسیده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی باغ اکبریه اظهار داشت: باغ اکبریه با مساحت 35 هزار مترمربع عرصه و 5 هزار و 408 مترمربع اعیان در جنوب شرقی شهر بیرجند و در روستای اکبریه قرار دارد و غالب فضاهای معماری آن در دو طبقه احداث شده است. 

جنتی‌فر تصریح کرد: گونه‌های گیاهی باغ را درختان مثمر و غیر مثمر و همچنین درختچه‌ها، بوته‌ها و گل‌های فصلی تشکیل می‌دهند.

وی بیان کرد: باغ اکبریه به همراه 8 باغ ایرانی دیگر با شماره 009-1372 به اتفاق آراء در سی و پنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی در سال 1390 هـ. ش در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار