در جلسه‌ای با حضور فرماندار خوسف مطرح شد
در جلسه‌ای با حضور فرماندار خوسف موضوع برگزاری «کنگره تاریخ معماری و شهرسازی» در این شهرستان و همچنین راه‌های حفظ و تقویت گل نرگس مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. با حضور فرماندار خوسف، معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و جمعی از مدیران شهرستان خوسف جلسه‌ای با دو موضوع بررسی پیرامون اجرای کنگره تاریخ معماری و شهرسازی و نشست تخصصی گل نرگس با هدف حفظ، نگهداری و توسعه این گل پیش از ظهر امروز در فرمانداری این شهرستان برگزار شد.
کد خبر: ۳۶۱۱۱۶
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۳ 15 January 2017
فرماندار خوسف با بیان اینکه گل نرگس و کوه نرگسی یکی از اولویت‌های این شهرستان است، گفت: با توجه به خشکسالی‌های اخیر کوه و دشت گل نرگس گل‌های آن کمتر شده که با هم‌اندیشی با کارشناسان به دنبال بررسی راهکارهای احیا این گل هستیم.
محمد شفیعی خاطرنشان کرد: هر اثری مانند گل نرگس اگر ثبت ملی شود ضرورت حفاظت و ارزش ملی دارد و به لحاظ گردشگری بسیار مهم است.
وی بر ترویج، کشت و فرآوری گل نرگس تأکید کرد و اظهار داشت: تهیه شناسنامه و تعداد گل نرگس موجود در کوه نرگسی، استفاده از ظرفیت سمن‌ها در آبدهی و احیا گل نرگس و معرفی کوه نرگسی از جمله اقداماتی است که باید دراین خصوص انجام شود.
فرماندار خوسف با اشاره به برگزاری «کنگره تاریخ معماری و شهرسازی»، 6 بهمن‌ماه در خوسف افزود: این کنگره فرصت خوبی برای معرفی بیشتر این شهرستان در سطح کشور است.
در ادامه این مراسم معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی نیز بیان داشت: چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی خراسان جنوبی به منظور آشنایی بیشتر صاحب‌نظران، محققان و نیز بیان قابلیت‌های ارزش‌های معماری و شهرسازی خراسان جنوبی از 5 الی 7 بهمن‌ماه در سه شهر بیرجند، خوسف و فردوس برگزار می‌شود که 6 بهمن‌ماه خوسف میزبان این کنگره است.
علی شریعتی‌منش محورهای این کنگره را 8 محور حوزه‌های فرهنگی-طبیعی، شهرها و روستاهای تاریخی، منظر فرهنگی و منظر شهری تاریخی، سازه در تاریخ معماری و شهرسازی، باستان‌شناسی، معماری و شهرسازی، میراث معماری و شهرسازی مدرن، میراث آب و کشاورزی، میراث فرهنگی ناملموس، راه‌های فرهنگی و عناصر وابسته بیان کرد.
رئیس نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خوسف نیز با بیان اینکه کوه و دشت نرگسی در تاریخ 19 اردیبشهت‌ماه سال گذشته به شماره ثبت 249 ثبت ملی شده است، گفت: دشت گل نرگس خوسف از کهن‌ترین گلزارها است که با یک مدیریت واحد می‌توان شرایط لازم را برای ثبت جهانی آن مهیا کرد.
علی صالحی از ارسال شناسنامه نرگس خوسف برای ثبت جهانی به تهران خبر داد و افزود: گل نرگس خوسف قدمتی هزار ساله دارد و بسیار باکیفیت‌تر از نرگس‌های دیگر نقاط کشور است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار