مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی به انجام تعیین بستر حریم رودخانه ها در برخی مناطق استان به صورت اولویت بندی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تعیین بستر حریم رودخانه در محدوده های جمعیتی بیابان لوت و فلات مرکزی ایران در حال انجام است.
کد خبر: ۳۶۱۰۳۷
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۳ 15 January 2017
بیابان لوت تابستان سال 95در فهرست جهانی ثبت شد، عرصه آن مشترک استان های کرمان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان است.
اغلب رودخانه های استان فصلی است که به آن مسیل گفته می شود، تنها 2 رودخانه دایمی در شرق کشور جاری است.
حسین امامی روز یکشنبه در جلسه کار گروه تخصصی سیل و طیغان رودخانه ها و مخاطره دریایی، برق، آب و فاضلاب استان در بیرجند افزود: تلاش داریم خطر سیلاب در استان به حداقل برسد در این حوزه اقدامات خوبی انجام شد از جمله اینکه نقاط حادثه خیز توسط اداره راه و شهرسازی شناسایی و منکعس شده است.

** سیلاب قابل مهار است
وی بر آزادسازی بستر حریم رودخانه های استان تاکید کرد و گفت: در این حوزه اقدامات مناسبی انجام شده امید است با نظام مندی مدون و تدوین وظایف دستگاه های مربوط شرایطی فراهم شود تا در آینده شاهد بروز خطر سیلاب نباشیم.
وی بیان کرد: سیل به عنوان یک پدیده طبیعی هنگام بروز دارای آثار تخریبی غیر قابل اجتنابی است اما سیلاب کاملا قابل مهار است و می توان با اقدامات مناسبی آسیب ها و خطرهای احتمالی آن را به حداقل رساند.
به گزارش ایرنا، امامی اظهار کرد: وقوع سیلاب به عنوان شایع ترین آسیب در ایران شناخته شد که هر سال تلفات مالی و انسانی زیادی را برجا می گذارد.
وی عملیات آبخیزداری در بالادست رودخانه ها را یکی از مهم ترین اقدامات در حوزه جلوگیری از سیلاب ذکر کرد و یادآور شد: در حوزه آبخیز داری باید همه اقدامات به موازات یکدیگر انجام شود تا بتوان شهر ایمنی برای شهروندان فراهم کرد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان، انجام مطالعات جامع سیلاب در محدوده و خارج از شهرها را حایز اهمیت دانست و افزود: متاسفانه با وجود تبعات جدی هنوز شاهد بارگذاری در محدوده های هستیم که در پهنه سیلابی قرار دارند.

** نقشه خطرپذیری سیلاب به جدیت پیگیری می شود
امامی ادامه داد: در شمال شهر بیرجند با اینکه بارگذاری ها نامناسب بود، مدیریت بحران استانداری اعتباری در اختیار شرکت آب منطقه ای قرار داد تا بحث مصونیت محدوده و ساماندهی سیلاب در این منطقه انجام شود اما واقعیت این است که بارگذاری ها اگر درست انجام شود هزینه های بعدی نخواهیم داشت.
این مسئول افزود: نقشه خطرپذیری سیلاب به عنوان کاری مقدماتی توسط آب منطقه ای و شهرداری بیرجند انجام شد اما باید به صورت جدی تر پیش برود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار