مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی استان از ثبت مهارت حوله بافی (توبافی-تون بافی) روستای خُراشاد در فهرست میراث معنوی کشور خبر داد.
کد خبر: ۳۵۹۴۰۲
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۳ 12 January 2017
سید احمد برآبادی مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل گفت: تو بافی یا تون بافی، به مهارت تولید انواع پارچه های سنتی پنبه ای یا ابریشمی اتلاق می شود و از صنایع دستی اصیل و بومی استان خراسان جنوبی است.

وی افزود: مهارت توبافی با استفاده از دار سنتی پارچه بافی که اغلب دو وردی یا چهار وردی بوده و در محلی به نام «کُل کار» تعبیه شده است انجام می گیرد.

وی بیان کرد: این رشته در سایر روستاها و شهرستانهای استان خراسان جنوبی نیز وجود دارد ولی در مرحله چله کشی، بافت و نام ابزار و تجهیزات با سایر روستاهای خراسان جنوبی و دیگر استانهای کشور از قبیل استان خراسان شمالی، یزد، اصفهان، سمنان متفاوت است.

 برآبادی بیان داشت: مهارت حوله بافی با روش ها و تجهیزات خاص و منحصر به فرد آن و همچنین تعدد هنرمندان بافنده هنوز در روستای خراشاد به صورت پویا و زنده وجود دارد.

وی تصریح کرد: این هنر در استان خراسان جنوبی و بالاخص در روستای خراشاد و روستاهای تابعه آن رواج داشته و به طایفه، تیره و قوم خاصی تعلق ندارد.

وی ادامه داد: این رشته بر اساس نیاز مردم به تأمین برخی ملزومات زندگی گسترش یافته است.

 به گفته وی رشته حوله بافی (تو بافی یا تون بافی) دارای قدمت تاریخی بسیار طولانی در منطقه بوده و همچنین نقش مهمی در خودکفایی مردم بویژه زنان روستا ایفا نموده است.

برآبادی عنوان کرد: این مهارت در تاریخ ششم دیماه سال جاری در فهرست میراث معنوی کشور (ناملموس) به ثبت رسیده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار