مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی خراسان جنوبی از فعالیت 20 گیم نت و 30 فروشگاه محصولات بازیهای یارانه ای در استان خبر داد و گفت: از مرداد ماه سال گذشته 149 مورد بازی رایانه ای غیر مجاز کشف و ضبط شده است.
کد خبر: ۳۵۵۱۲۲
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۸ 04 January 2017
به گزارش تابناک خراسان جنوبی ، احمد محبی در نشست مطبوعاتی آسیب های بازیهای رایانه ای غیر مجاز که با حضور  خسرو کردمهین رئیس بنیاد بین والمللی بازیهای رایانه ای کشور برگزار شد، گفت: برخی بازی‌های رایانه ای با آداب و رسوم و سبک اسلامی سازگاری ندارد و با اعتقادات و باورهای ما تعارض دارد و موجب  ترویج خشونت ، موجب بلوغ زودرس نوجوانان، شکستن حریم خانواده می شود.
وی با اشاره به اینکه تولید بازی‌های رایانه ای بسیار پر هزینه و نیازمند بودجه برای رقابت با محصولات خارجی است، اظهارکرد: متاسفانه بازهای رایانه ای غیرمجاز خانواده ها را تهدید می‌کند
محبی با تاکید بر نظارت و کنترل بازی‌های ‌رایانه ای افزود: این بازی‌ها به صورت آرام و خزنده نهاد خانواده و جوانان را آسیب‌پذیر می‌کند.
 وی با بیان اینکه بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای وظیفه پالایش این بازی‌های غیرمجاز را برعهده دارد، عنوان کرد: بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای توزیع محصولات خارج از شبکه را رصد می کنند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی بابیان اینکه درحال حاضر 18 گیم نت در شهر بیرجند،یک گیم نت در طبس و یک گیم نت در شهرستان زیرکوه فعالیت دارند ،گفت: 28 فروشگاه عرضه محصولات فرهنگی و بازیهای یارنه ای در بیرجند، یک فروشگاه محصولات فرهنگی و بازیهای رایانه ای  در شهرستان طبس ، یک فروشگاه محصولات فرهنگی و بازیهای رایانه ای در شهرستان زیرکوه و ویک فروشگاه محصولات بازی های یارنه ای شهرستان درمیان  وجود دارد.
محبی با بیان اینکه از مردادماه سال گذشته تاکنون 46 مورد بازدید از گیم نت‌ها انجام شده، افزود: در این مدت از کافی نت ها 87 مورد و از فروشگاه عرضه محصولات فرهنگی 133 مورد بازدید صورت گرفته که 149 مورد بازی رایانه ای غیرمجازی کشف و ضبط شده است.
تولید 220 بازی رایانه ای در کشور/
کردمهین رئیس بنیاد بین والمللی بازیهای رایانه ای کشور نیز در این نشست گفت: حمایت از حوزه بازی‌سازی و کنترل و ساماندهی بازی‌های رایانه‌ای از جمله مأموریت‌های این بنیاد است.
به گفته وی این بنیاد بعد از تشکیل در حوزه‌های مختلف نظام رده‌بندی سنی ایجاد کرد و تمام بازی‌هایی که وارد کشور می‌شود در این مجموعه بازبینی و بعد از رده‌بندی شدن وارد بازار می‌شوند.
کردمیهن با بیان اینکه امروز حدود 3 هزار و 500 بازی خارجی در تمام کشور پالایش شده و در اختیار گیم نت ها قرار دارد افزود: بازی امروز به عنوان رسانه‌ای بسیار جدی مطرح است و دشمن به راحتی در قالب لوح‌های فشرده اهداف شومی را که به دنبال آن است از این طریق القا می‌کند.
وی از تولید 220 عنوان بازی رایانه‌ای در داخل کشور خبر داد و گفت یکی از مشکلات تولید بازیهای رایانه ای در کشور هزینه های بالائی این بازی است که نیازمند حمایت بیشتر مسئولان و دستگاه های مربوطه است.
وی بازی‌های غیرمجاز را به عنوان یک آسیب جدی و یک بحران  برای ِآینده کشور دانست و اظهار کرد:یکی از آفت‌های بازی و مواردی که آن را از سایر محصولات خاص می‌کند این است که نوجوانان و جوانان در بازی که انجام می‌دهند به عنوان جزیی از بازی در آن وارد می‌شوند.
رئیس بنیاد بین والمللی بازیهای رایانه ای کشور با اشاره به آزاد بودن تکثیر و ورود هر بازی رایانه ای در کشور افزود: جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهایی است که هرگونه بازی رایانه‌ای را دانلود و سپس تکثیر می‌کند و با قیمت مناسب در بازار توزیع می‌شود، نازل بودن قیمت‌ها سبب در دست قرار گرفتن هر گونه بازی در بین نوجوانان و جوانان شده است.
به گفته وی در حال حاضر 23 میلیون کاربر در حوزه‌ بازی‌های رایانه‌ای در کشور وجود دارد که 75 درصد از این کاربران در سنین آسیب‌پذیر سه تا 16 سال قرار دارند.
کردمیهن صنعت بازی‌های رایانه‌ای را نخستین صنعت پول‌سازی در حوزه فرهنگ دانست و تصریح کرد: گاهی تکثیر برخی از بازی‌ها در 16 کشور آمریکایی و اروپایی ممنوع بوده، اما در ایران با قیمتی نازل قابل تهیه است
وی با بیان اینکه امروز بازی وارد سبد خانواده‌ها شده ، گفت: خانواده‌ها برای خرید یک بازی روی فرزندان خود هیچ‌گونه نظارتی ندارند، ایران یکی از کشورهایی است که فرزندان 10 ساله می‌توانند در بازار هرگونه بازی را تهیه کنند.
رئیس ستاد مبارزه با بازی‌های غیرمجاز رایانه‌ای کشور افزود: باورهای فکری و ذهنی فرزندان، توجه به موارد درسی و تمرکز در درس به وسیله بازی‌ها از بین می‌رود و سبب پرخاشگری افراد می‌شود.
وی با اشاره به بحث آموزش و اطلاع رسانی برای خانواده و فرزندانشان گفت: نقش رسانه و آموزش و پرورش بسیار مهم است و می بایست آموزش و پرورش  در تربیت دانش‌آموزان باید یک کار جهادی انجام دهد .
کرد مهین از آمادگی این بنیاد برای برگزاری کارگاه های آموزشی و کمک به ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها خبر داد و افزود: علی رغم اینکه تولید بازی‌های رایانه‌ای نیازمند اعتبارات قابل توجهی است اما پتانسیل‌های بسیار بالایی در زمینه تولید بازی درکشور وجود دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار