رئیس کمیته مناسب سازی بهزیستی بیرجند:
رئیس کمیته مناسب سازی بهزیستی شهرستان بیرجند، گفت: مناسب سازی زیر ساخت های شهری برای معلولان باید به یک دغدغه تبدیل شود تا آسیب های مربوط به معلولان کاهش یابد.
کد خبر: ۳۴۰۰۳۸
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۹ 07 December 2016
سید مهدی رونقی روز چهارشنبه در جلسه کمیته مناسب سازی بهزیستی شهرستان بیرجند، افزود: جامعه ایران به سمت سالمندی پیش می رود و فرد سالمند علاوه بر سالمندی با معلولیت و ناتوانی مواجه خواهد بود.
به گفته وی، جامعه ای که روز به روز به تعداد سالمندان آن اضافه می شود بیشتر در معرض معلولیت ها قرار می گیرد پس تا دیر نشده باید زیر ساخت ها فراهم شود.
وی اظهار کرد: متاسفانه برخی معلولیت را فقط در استفاده از ویلچر می دانند در حالی که ناتوانی های مختلف، سالمندی و معلولیت های ناشی از آن هم در این حیطه قرار دارند که ممکن است ما هم روزی به این جمع بپیوندیم، پس از همین حالا باید این امر را به عنوان یک دغدغه دنبال کنیم.
وی با اشاره به اینکه در جلسه هایی که در سال های اخیر انجام شده تا حدودی موفق عمل کردیم، عنوان کرد: این موفقیت های محدود کافی نیست و برگزاری این جلسه ها نباید فقط رفع تکلیف اداری باشد بلکه به عنوان یک کار وجدان محور باید صورت پذیرد.
به گفته وی جلسه هایی که برگزار می شود باید خروجی داشته باشد و باید با برگزاری این کمیته ها به یک دستاورد عملیاتی برسیم و کار معلولان و بهسازی و تسهیل سازی کار آن ها به عنوان یک دغدغه در جامعه به وسیله اعضا و اصحاب رسانه فرهنگ سازی شود.
به گزارش ایرنا، رونقی با تاکید بر سخنان رهبر معظم انقلاب در حمایت از جامعه معلولان، افزود: همه دستگاه های مربوطه با تمام توان باید سخنان معظم له را فصل الخطاب بدانند و در اجرای آن با تمام قدرت تلاش کنند.
در این جلسه که تعدادی از نمایندگان جامعه معلولان و دهیاران شهرستان حضور داشتند، وی ایجاد پارکینگ ها و توقف گاه های ویژه معلولان را امری مثبت دانست و از خدمات شهرداری در این زمینه قدردانی کرد.

** انجمن های معلولان مشکل های خود را به مسئولان بازگو کنند
رئیس اداره بهزیستی شهرستان بیرجند، با اشاره به اینکه نمایندگان انجمن های معلولان باید مشکل های خود را به مسئولان بازگو کنند، گفت: این انجمن ها باید مشکل جامعه معلولیت را به گوش مسئولان برسانند و به عنوان یک مطالبه گر نتیجه را به جامعه هدف اعلام کنند.
حسن شرفی، افزود: مناسب سازی فضای شهری می تواند یکی از مهمترین پی گیری های این نمایندگان باشد زیرا باید زمینه حضور معلولان در سطح جامعه فراهم شود و معلول برای حضور یافتن در بخشی از شهر، با مشکلاتی نظیر عدم بهسازی مناطق عبور مخصوص، روبه رو نشود.
وی با اشاره به انواع معلولیت های موجود در این شهرستان، بیان کرد: بیشتر معلولیت های موجود این شهرستان اکتسابی و براثر تصادف و حادثه است.
وی عنوان کرد: معلولان اکتسابی بیشتر در سنین جوانی دچار معلولیت می شوند زیرا به دلیل مشکل های روحی و روانی برای فرد معلول باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند.
شرفی با اشاره به اقدام های انجام شده در زمینه بهسازی در سطح شهرستان، افزود: با توجه به گستردگی این شهرستان و اقدام های انجام شده اما ایجاد سطح های شیب دار نامناسب، موانع موجود در پیاده روها و نبود کلید های برجسته طبقه ها در آسانسور ها برای نابینایان مشکل های زیادی را به وجود آورده که امیدواریم هر چه زودتر با همکاری نهاد های مربوطه مرتفع شود.
وی ادامه داد: گاها مهندسی غلط شهری باعث ایجاد موانعی در پیاده رو ها و معابر شده که این خود باعث حضور نیافتن معلولان در جامعه می شود.
وی گفت: مهندسی و مبلمان شهری باید به گونه ای باشد که فرد معلول به راحتی بتواند از خدامات عمومی استفاده کند و در اداره ها و نهاد ها حضور یابد.
وی یادآور شد: ایجاد پارکینگ های مخصوص معلولان و زیرساخت های دیگری همچون سطح های شیب دار و لحاظ کردن محل رفت آمد معلولین در پیاده رو ها و مکان های عمومی می تواند کمک شایانی در تسهیل سازی معلولان و حضور آنها در جامعه داشته باشد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار