بخشی از خدمات وزارت کشور و معاونت توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری،
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای اسلامی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به خدمات عمرانی دولت در سه سال اخیر در روستاهای استان گفت: تا هفته دولت سال 95، تعداد 2هزار و 637پروژه با 760میلیارد ریال هزینه از محل درآمد محلی و ملی توسط دهیاری های استان انجام شده است.
کد خبر: ۳۳۹۶۱۸
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۹ 06 December 2016
محمد شفیعی،افزود: بیشتر این پروژه ها مربوط به زیرساخت ها و طرح های بهسازی روستایی است.
وی تصریح کرد: در دولت تدبیر و امید 48 هزار و 936 تن قیر رایگان به ارزش اقتصادی470میلیارد ریال برای بهسازی روستاها و راه های روستایی در اختیار دهیاری ها، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و اداره کل راه و شهرسازی استان قرار گرفت.
وی همچنین اضافه کرد: از مجموع جمعیت 732هزار نفری خراسان جنوبی بر اساس سرشماری که سال 1390 انجام شد، 43 درصد در روستاها و بقیه در شهرها زندگی می کنند که بیشترین جمعیت روستایی هم مربوط به شهرستان های قاینات و بیرجند و کمترین آن مربوط به شهرستان های بشرویه و فردوس است.
وی میانگین جمعیت روستایی ایران را 29 درصد ذکر کرد و یادآور شد: جمعیت روستایی استان 14درصد بیشتر از میانگین کشوری است.
و ی تاکید کرد : خراسان جنوبی با 151هزار کیلومترمربع مساحت سومین استان پهناور کشور است که به دلیل پراکندگی جمعیت و فاصله زیاد روستاها و شهرها، هزینه های خدمات رسانی در مناطق روستایی با توجه به محدود بودن منابع اعتباری و مالی استان زیاد است.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای اسلامی استانداری خراسان جنوبی مجموع « روستا » و «آبادی» های دارای سکنه استان را یک هزار و 883 مورد عنوان کرد که به گفته وی بر اساس تقسیمات سیاسی و طبق اصل تعریف شده از این تعداد فقط 907 مورد روستاست که تعداد خانوار و جمعیت هر روستا به ترتیب بیش از 20 خانوار و 100 نفر باشد.
شفیعی در همین حال تاکید کرد: بقیه مکانها که به اشتباه به آن روستا اطلاق می شود، در حقیقت روستا نیست بلکه آبادی، نقطه ، مزرعه و یا مکان است که در عرف به آن روستا می گویند.
وی یادآور شد: هر آبادی که از یک تا 19 خانوار جمعیت دارد نباید به آن لفظ روستا اطلاق کرد.
وی در همین حال آنچه را کم لطفی برخی رسانه ها نسبت به خود عنوان کرد، با گلایه افزود: چندی قبل به نقل از او خبری منتشر شد، هزار و 703 روستای استان از جمعیت خالی شده است.
شفیعی توصیه کرد: نمایندگان رسانه های ارتباط جمعی در انعکاس مطلب باید به رسالت خود که همانا اطلاع رسانی شفاف است توجه کنند، در انتشار مطلب به گونه ای عمل کنند، این گونه برداشت نشود با این کار در جست و جوی اغراض سیاسی هستند یا خدای ناکرده هدف آنها تضعیف استان و متهم کردن دولت و نظام به بی توجهی به روستاها در عرصه بین المللی باشد.
این مسئول یادآور شد: اقداماتی که در این مدت توسط نظام و دولت در روستاها با توجه به اعتبار محدود انجام شده بسیار مفید برای توسعه و رشد روستاها بوده است.
وی در ادامه به فعالیت 22 نهاد و دستگاه که بودجه ویژه در روستا دارند اشاره کرد و یادآور شد: توسعه روستا نیازمند مدیریت واحد است.
وی بیان کرد که این تعداد دستگاه و نهاد دولتی با داشتن وظایفی در روستا، اعتبار ویژه هم برای روستاها دارند.
وی تعدد دستگاه را موجب موازی کار و سرگردانی مردم برای فعالیت های عمرانی و آبادانی عنوان کرد و یادآور شد: اگر یک روستایی کاری با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یا نهاد غیردولتی داشته باشد برای پیگیری امور با وجود 22 نهاد و دستگاه با مشکل رو به رو خواهد شد و نمی داند به چه شکلی، کار خود را پیگیری و رفع کند.
وی افزود: مدیریت موازی موجود در روستاها امکان خدمت رسانی به آنها را با مشکل روبه رو کرده است.
وی تاکید کرد: دولت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و همه نهادهای دولتی و غیر دولتی داخل یک کشتی نشسته اند، اگر یک نهاد در روستاها بد بینی ایجاد کند، این بدبینی مربوط به دولت نیست بلکه به نظام وارد می شود
این مسئول بیان کرد: متاسفانه یک سری ایراد به دلیل نبود مدیریت واحد روستایی داریم، که در هیچ کدام از برنامه های توسعه ای که در کشور تدوین شده بحثی با این عنوان شکل نگرفته است.
این مسئول از تلاش برخی افراد خیر و نیز موسسه های نیکوکاری که اقدام به ایجاد فضای آموزشی و فرهنگی از جمله ساخت مدرسه، مسجد و... و نیز برخی فعالیت های عمرانی در روستاها کرده اند، قدردانی کرد و خواهان ادامه این فعالیت ها شد.
شفیعی یادآور شد: بعضی از نهادهای غیردولتی که وظیفه ذاتی و رسالت آنها چیز دیگری است، به دلایلی به روستاها آمده اند چون شناخت درستی از روستا ندارند اقدام های زود گذر انجام می دهند و می روند.
وی تصریح کرد: شهر جذابیت های خاص خود از جمله دانشگاه و ... دارد و نمی توان روستایی را از استفاده از مزایای زندگی شهری از جمله امکانات تحصیلی و ... محروم کرد.
وی اضافه کرد: روستاهایی که طبق قانون می توان به آن واژه روستا را اطلاق کرد و هم اکنون خالی از سکنه است پیش بینی می شود کمتر از 50 روستا باشد و با اعلام نتایج سرشماری سال 1395 این آمار بطور شفاف مشخص خواهد شد.
وی بیان کرد: موضوع مهاجرت از روستا مخصوص خراسان جنوبی نیست، استان های دیگر هم با کاهش جمعیت روستایی رو به روند، اما در شرق کشور به دلیل شرایط اقلیمی و خشکسالی های متوالی این پدیده بیشتر است.
شفیعی با بیان این که حیات و زندگی وابسته به آب است و آب در خراسان جنوبی متاثر از خشکسالی است تصریح کرد که دولت تدبیر و امید برای رفع این مشکل برنامه های بسیار خوبی دارد.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای اسلامی استانداری خراسان جنوبی تاکید کرد که هر دستگاهی خود را متولی امور روستا می داند، چون قسمتی از وظایفش مربوط به این بخش است،با تشکیل دولت یازدهم اولین اقدامی که در این خصوص انجام شد، ساختاری با عنوان معاونت توسعه روستایی کشور و در زیر مجموعه معاون اول رئیس جمهوری ایجاد شد.
وی اظهار کرد: این معاونت با آسیب شناسی فعالیت های 37 ساله در روستاها به این نتیجه رسید که بیشتر فعالیت های انجام شده در این بخش « کالبدی» و « نگاه بخشی» بوده است، باید یک نهاد فرابخشی ایجاد شود.
این مسئول یادآور شد: در بررسی های به عمل آمده مشخص شد به ایجاد اشتغال پایدار روستایی با نگاه به چرخه تولید و بهره وری از آب و خاک که موجب استفاده بهینه شود، تاکنون مورد بی توجهی قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: نقش روستاییان و سهم آنها از اقتصاد ملی باید مشخص شود،57 درصد اقتصاد خراسان جنوبی مربوط به فعالیت روستاییان و کشاورزان است اما سهم آنها از اعتبار باید هم وزن نقش آنها در تولید و اقتصاد ملی باشد.
وی یادآور شد: تهیه بسته اشتغال روستایی توسط معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری بر اساس آسیب شناسی که در برنامه های توسعه قبلی انجام شده است این بسته اشتغال در کارگروه اقتصاد مقاومتی کشور تصویب و به استان ها ابلاغ شد.
وی تاکید کرد: در بسته اشتغال روستایی همه امور از جمله ایجاد اشتغال پایدار از تسهیلات و بازار مصرف پیش بینی شده است.
شفیعی گفت: خراسان جنوبی به عنوان اولین استان و بیشترین سهمی که از بسته اشتغال روستایی دارد در سال 1394، مبلغ 230 میلیارد ریال اعتبار ملی با سود صفر در صد و نیز چهار درصد برای روستاهای مرزی مصوب کرد و هم اکنون از طریق صندوق کار آفرینی امید در حال پرداخت است.
وی افزود: همچنین 200 میلیارد ریال در سال 1395 بر اساس تفاهم نامه ای که بین استانداری،نهاد ریاست جمهوری، بانک سینا، بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی و معاونت توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری مبادله شد به بحث اشتغال زایی روستایی اختصاص پیدا کرده است.
وی اظهار کرد: تاکنون 52 طرح معرفی شد و در حال معرفی برای پرداخت وام با کارمزد هشت درصد و سه درصد هستیم .
وی یادآور شد: این اعتبار ملی جذب شده مربوط به این چند سال هست که برای ایجاد اشتغال روستایی است که مازاد بر اعتبار استانی است.
وی تصریح کرد: درخواست مبلغ 1.5 میلیون دلار از طرف معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری از صندوق ذخیره ارزی که مورد موافقت مقام معظم رهبری قرار گرفت و وام قرض الحسنه چهار درصد از طریق بانک کشاورزی و پست بانک با ساز و کاری که در مجلس تصویب شود در اختیار استان ها با هدف کمک به بحث تسهیلات اشتغال قرار می گیرد.
شفیعی گفت: در دولت یازدهم سه سال متوالی از خراسان جنوبی با ریاست جمهوری ، اعضای هیات دولت و ... نمایندگانی از استان با شخص رییس جمهوری در « روز روستا» دیدار کردند و مشکل روستاها به تفصیل طرح شده است.
وی افزود: در این سه سال تلاش کردیم از مسئولان معاونت توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری و سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور از نزدیک از روستاهای استان بازدید کنند.
وی اظهار کرد: با پیگیری های انجام شده مربوط به اعتبار دهیاری ها در زمان دولت تدبیر و امید 730 میلیارد ریال بر اساس شاخص جمعیت روستاهای دارای دهیاری به حساب آنها واریز شد که این مبلغ در سنجش با هشت سال دولت قبل، 3.5 برابر افزایش دارد.
وی تاکید کرد: در این مدت 100 دستگاه خودرو خدماتی، عمرانی و آتش نشانی برای روستاهای استان تهیه شد که 93 دستگاه آن هفته دولت سال قبل بین دهیاری های استان توزیع شد که این اقدام بی سابقه از زمان تاسیس دهیاری ها در کشور است.
وی یادآور شد: مبنای واریز بودجه از مرکز و استان به حساب روستاها داشتن دهیاری است، تا روستا مجوز دهیاری نداشته باشد پولی به حساب واریز نمی شود.
وی تاکید کرد: تعدای زیادی از روستاها به دلیل نبود دهیاری از اعتبار دهیاری های وزارت کشور محروم بودند،این روستاها از سال 1384 تا 1394 حتی ریالی به حساب آنها واریز نشده بود.
وی اضافه کرد: در سال های 1393 و 1394 تعداد 107 مجوز دهیاری برای چنین روستاهایی گرفته شد، و ماهانه بر اساس جمعیت از طرف امور مالیاتی استان و سازمان شهرداری ها و دهیاری های وزارت کشور به حساب دهیاری آنها اعتبار واریز می شود.
وی تاکید کرد: در دولت آقای روحانی در « آبادی» های زیر 20 خانوار استان که جمعیت آنها 40 هزار نفر بود، امکان استفاده از اعتبار دهیاری را نداشتند، سهم آنها نیز مشخص شد.
شفیعی ادامه داد که اعتبار این قبیل آبادی ها قبلا به شهرداری ها و سایر روستاهای بزرگ دیگر واریز می شد، در زمان دولت آقای روحانی شماره حساب « دهیاری معین» ایجاد شد، بودجه به این حساب واریز می شود و با مدیریت و شوراهای بخش و شواری اسلامی روستاهایی که دهیاری ندارند با نظر خود آنها هزینه می شود.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای اسلامی استانداری خراسان جنوبی گفت: عوارضی که در شهرستان ها از محل قانون مالیات بر ارزش افزوده است باید به میزان جمعیت شهرستان های هر استان شامل جمعیت روستایی و شهری توزیع شود.
شفیعی افزود: 70 درصد عوارضی که در هر استان جمع آوری می شود به حساب شهرداری ها واریز و 30درصد دیگر به حساب دهیاری ها واریز می شود.
وی اظهار کرد: این عواید در قالب قانون مالیات بر ارزش افزوده بود که در دوره های گذشته در مجلس تصویب شده است متاسفانه چون استان ما و استان های محروم دیگر از شرایط محیطی و وضعیت اقلیمی منطقه خود دفاع نکردند فقط شرط جمعیت مبنای توزیع اعتبار قرار گرفت و خروجی این شد که استان های محرومی چون خراسان جنوبی در ردیف های 27 و30 از نظر اعتباری قرار گیرند.
وی یادآور شد: اگر در دوره های قبلی مجلس شورای اسلامی علاوه بر جمعیت، شاخص های دیگری مانند مرزی بودن، توسعه نیافتگی، پراکندگی روستاها، وسعت و ... را هم مدنظر قرار می دادند هم اکنون خراسان جنوبی در ردیف های بسیار خوبی قرار داشت.
وی در این خصوص از پیشنهاد استان مبنی بر گنجاندن شرط توسعه نیافتگی به شرط جمعیت در برنامه ششم توسعه اشاره کرد که در این برنامه از آن یاد شده است.
وی ادامه داد: انتظار می رود که نمایندگان استان نیز به این امر توجه کنند تا شرط محرومیت، مرز و توسعه نیافتگی نیز به شرایط توزیع اعتبار افزوده شود و خراسان جنوبی در ردیف های ابتدایی جداول دریافت اعتبار قرار گیرد.
شفیعی گفت: دولت در برنامه ششم توسعه پیشنهاد کرد که علاوه بر شاخص جمعیت شاخص توسعه نیافتگی هم اضافه شود که با این پیشنهاد، نمایندگان مجلس هم پافشاری کنند که دیگر شاخص ها علاوه بر جمعیت اضافه و این قانون مصوب شود.
وی افزود: انتظار از نمایندگان مجلس این است به همان میزان که دولت در قالب لایحه پیشنهادهایی بابت توسعه روستاها به مجلس ارائه می کند، نمایندگان هم می توانند در قالب طرح موارد مرتبط با بحث روستایی را مطرح و به دولت کمک کند.
وی در ادامه با بیان این که سرعت گازرسانی به روستاها در این دولت قابل مقایسه با هیچ دولتی نیست، اضافه کرد: 97 درصد راه های دستیابی به روستاهای استان آسفالت است که بسیاری از آن در این دولت انجام شده است.
وی تاکید کرد: در بحث آب رسانی 379میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی بود، از محل اعتبار مجتمع های آب رسانی 976 میلیارد و 20 میلیون ریال که 68 روستا با 17 هزار و 392 نفر مشمول این طرح خواهند شد.
وی ادامه داد: تا پایان سال 1395 اعتبار 64 روستا هم از محل صندوق توسعه ملی تخصیص یابد.
وی تصریح کرد: اعتبار 80 میلیارد ریال سفر دکتر نوبخت به استان تخصیص یافت اما مشکل فراتر از این است که دولت در حد توان خود حمایت می کند.
شفیعی گفت: دولت هم اکنون با نفت کمتر 50دلار در هر بشکه کشور را مدیریت می کند که این رقم در مقایسه با دولت قبلی 70 دلار کاهش دارد که رقم قابل توجهی است.
وی توضیح داد: اما این به این معنا نیست که اقدامات کمتر شده بلکه روند توسعه در روستاها و توجه به آن رشد زیادی داشته است .
وی تاکید کرد: مشکلی که روستاها با آن دست و پنجه نرم می کنند، مربوط به حال نیست، بلکه مشکلات ناشی از گذشته و نیز 37سال گذشته است و نباید هم انتظار داشت دولت در این چند سال انجام دهد، بعید می دانم دولت های بعدی هم بتوانند همه مشکل روستاها را رفع کند و از جمله این مشکلات کاهش بارش و تداوم 18سال خشکسالی و ... هست که بسیار حاد هم است.
وی بیان کرد: دولت هم در حد توان کمک کرده است، تقاضا این است هر فردی هنگام طرح انتقاد باید تقوی را معیار خود قرار دهد.
وی در مورد دیگر فعالیت های دولت آقای روحانی اظهار کرد: تهیه سند توسعه روستایی از جمله اقداماتی بود که در قالب سند آمایش سرزمینی در حال تهیه است و کار گروه توسعه روستایی هم مصوب کرد که موازی کاری در روستاها کاهش یابد.
وی ادامه داد: در بحث گردشگری سه روستای خراسان جنوبی مشمول تسهیلات هستند و به هر روستا یک میلیارد ریال اعتبار بلاعوض داده می شود.
وی یادآور شد: اقدامات توانمند سازی در روستاها از طریق اداره کل آموزش فنی وحرفه ای استان انجام می شود و در بحث حمل و نقل روستایی اعتبار چهار درصد است که بر اساس تفاهم نامه ای که با صندوق کارآفرینی امید انجام شد وام چهار درصد به افراد معرفی شده از طرف فرمانداری ها داده می شود.
وی با بیان این که در حوزه زیرساختی معاونت توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری بیش از 80 میلیارد ریال اعتبار کمک شد، اضافه کرد: 66 صندوق خرد روستایی با تسهیلات مرتبط در روستاهای شکل گرفت که در بحث صنایع دستی کمک کنند.
وی بیان کرد: دولت سهیمه آرد روستاییان را از 7.5 کیلوگرم به 10 کیلوگرم در بعضی مناطق عشایری افزایش داد.
شفیعی اظهار کرد: سهم درآمد روستاییان بر اساس سرشماری سال 1390 که یک تفاوت دو میلیون ریالی بود هم اکنون با اقدام مناسب دولت درآمد روستاییان نسبت به هزینه آنها افزایش یافته است.
وی افزود: برخی دهیاری ها که از زیرساخت های مخابراتی لازم برخوردار بودند به شبکه دولت متصل شدند و دیگر یک روستایی سالخورده نیاز ندارد نامه اش را به شهر بیاورد و دهیاری ها می توانند این کار را انجام دهد.
وی اظهار کرد: هم اکنون همه دهیاری های استان مشمول بیمه مسئولیت مدنی هستند، یعنی هر اتفاقی برای روستایی در قبال اقدام دهیاری ها انجام شده رخ دهد، مشمول بیمه مسئولیت مدنی است.
وی همچنین اظهار کرد: در کنار بیمه مسئولیت مدنی نیز بیمه حوادث تمام منازل مسکونی روستایی استان که 90هزار واحد شناسایی شده اسن نیز از برنامه های در دست اقدام است.
وی بیان کرد: تعدادی از روستاها که از قبل با مشکلاتی روبه رو بودند، امروز چالشی با عنوان پدیده خشکسالی هم به مشکل آنها افزوده شده است و نباید هم با دیدگاه سیاسی همه مشکل را متوجه دولت یازدهم کرد.
وی با طرح سئوالی مگر دولت در بروز خشکسالی نقش داشت، یادآور شد در سال های اخیر بعضی افراد در مصاحبه با رسانه ها، به گونه ای وانمود می کنند که تداوم پدیده خشکسالی در استان را برخی ها به عملکرد دولت نسبت می دهند.
وی تصریح کرد: اجرای طرح باروی ابرها در استان در مقابله با خشکسالی در خراسان جنوبی نیازمند مطالعه و کار کارشناسی است، طرح هر موضوعی در این ارتباط باید منطقی و کار شناسی شده باشد و از اتلاف وقت و سرمایه جلوگیری کرد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار