در گردهمایی بزرگ معلولان استان عنوان شد؛
به مناسبت هفته معلولین گردهمایی بزرگ معلولان استان با حضور استاندار خراسان جنوبی، مدیرکل بهزیستی و جمعی از مسئولان استان و جمعی از معلولین و خانواده های آنان در مجتمع غدیر بیرجند برگزار و بر رفع مشکلات معلولان تأکید شد.
کد خبر: ۳۳۸۷۸۵
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲ 05 December 2016
به گزارش تابناک خراسان جنوبی ، استاندار خراسان جنوبی در این گردهمایی معلولان استان به آمار بالای معلولیت در کشور اشاره کرد و افزود: مردم ایران اسلامی الگوی واقعی کمک به هم نوعان خصوصاً معلولین عزیز در دنیا هستند.
سیدعلی اکبر پرویزی، با بیان اینکه میزان معلولیت در ایران نسبت به آمار جهانی بالاتر است، گفت: بکارگیری سیاست های پیشگیرانه با توجه به دست آوردهای علمی که در این زمینه حاصل شده است می بایست به عنوان یک اولویت مهم کاری مورد توجه مسئولین و برنامه ریزان امر قرار گیرد.
استاندار خراسان جنوبی گفت: مددجویان بهزیستی و کمیته امداد آنقدر مشکلات دارند که دولت ها خیلی نتوانسته اند به آنان کمک و امدادرسانی کنند و این نقطه ضعف است
وی به اقدامات دولت در زمینه کمک به معلولان و نیز مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی اشاره کرد و افزود: سرکشی از خانواده های نیازمند و نیز خانواده های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی از مهمترین برنامه های دکتر روحانی و سایر وزاری دولت یازدهم است و تاکنون خدمات بسیار منابسی نیز در این زمینه از سوی این عزیزان صورت گرفته است.
استاندار خراسان جنوبی، به راه اندازی مراکز نگهداری معلولین از سوی مردم و خیرین در کشور و استان اشاره کرد وافزود: در این زمینه نیز با اقداماتی که از سوی مردم خوب کشور و استان به انجام رسیده ، مراکز بسیار مناسبی تاسیس و راه اندازی شده است اما با توجه به وسعت مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد نیازمند اقدامات بیشتری هستیم.
پرویزی، خدمت در سازمان بهزیستی و سایر نهادهای حمایتی را اقدامی خداپسندانه و دارای اجر اخروی فراوان برشمرد و خاطر نشان ساخت: کسانی که در این حوزه های فعالیت می کنند وظیفه شان را به عنوان یک اعتقاد و باور قلبی مورد توجه قرار می دهند و با این نگرش به ارائه خدمت می پردازند که قطعاً در پیشگاه خداوند ماجور خواهند بود.
وی رفتار درست با معلولین و مددجویان را مورد تاکید قرار داد وافزود: مسئولین امر با دلسوزی و مهربانی نیازهای مددجویان را مورد توجه قرار داده و در حد بضاعت و توانی که در اختیار دارند با اعتقادی قلبی در جهت خدمت رسانی به آنان تلاش می کنند.
به گفته وی کمک مالی یک بخش است اما آنچه مهم است اراده کمک و رفع مشکلات معلولان و جامعه هدف بهزیستی و کمیته امداد است؛ مسئولان با پاسخگویی مناسب می توانند موجب کاهش آلام خانواده های نیازمند شوند.
مقام عالی دولت در استان، به نقش مهم مددکاران اجتماعی در این زمینه اشاره کرد و افزود: مددکاران اجتماعی نیز وظیفه ای بسیار مهم ، خطیر و حساس برعهده دارند که بدون کوچکترین چشم داشتی با توان تمام در راستای ارائه خدمت به جامعه هدف بهزیستی شبانه روز تلاش می کنند.
وی اشتغال را یکی از خواسته های معلولان دانست و افزود: برخی به لحاظ سیاسی حرف‌های عوام فریبی می زنند اما در سه سال گذشته استخدام دولتی تقریبا صفر بوده است.
پرویزی، در پایان اشتغال مددجویان تحت پوشش بهزیستی را مورد تاکید قرار داد وافزود: با توجه به محدودیت استخدام در دستگاه های دولتی مسئولین ذی ربط می باست روش های جدیدتری را برای ایجاد اشتغال برای این عزیزان در نظر گرفته و بکار گیرند.
استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: دولت گذشته در مجموع 560 هزار نفر وارد مجموعه اداری کرد و اینکه سهمیه معلولان رعایت شده خیلی اطلاع ندارم اما در دولت یازدهم به سهمیه معلولان و ایثارگران توجه شده و بیش از سهمیه مصوب کمک کردیم و اکنون نیز قول می دهیم اگر بکارگیری نیرو در ادارات باشد سهمیه معلولان در اولویت باشند.
پرویزی با اشاره به اینکه در حال حاضر امکان بکارگیری نیرو در ادارت وجود ندارد و نهایتاً از طریق آزمون استخدامی انجام می شود، ادامه داد: استخدام های گذشته همه مسئله دار بود اما در دولت یازدهم روش تغییر کرده و از طریق آزمون و اعلام آگهی عمومی نیروهای ادارات استخدام می شوند.
وی افزود: اگر فرصت استخدامی فراهم شود از جامعه معلولان بکارگیری خواهد شد اما باید بهزیستی روش‌های دیگری را برای اشتغال معلولان مدنظر قرار دهد و امروز فارغ التحصیلان بیکار بسیاری در جامعه هستند که ظرفیت بکارگیری نیرو در سیستم اداری و دولت وجود ندارد.
قانون حمایت از معلولان مغفول مانده است
علی عرب نژاد  مدیر کل بهزستی استان هم در این گردهمائی اظهار کرد: بهزیستی خدمات جامع به معلولان را ارائه می دهد چرا که معلولان بزرگترین قشری هستند که در جامعه زندگی می کنند اما کمتر مورد توجه قرار گرفته اند.
وی با اشاره به لزوم استفاده از فرصت های برابر برای تمام افراد جامعه، افزود: قانون جامع حمایت از معلولان در سال 83 مصوب شده اما متاسفانه در بحث اجرا مغفول واقع شده که یکی از برنامه های بهزیستی در سال جاری اجرای قانون حمایت از معلولان است.
مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی شناسایی معلولان را یکی از اهداف بهزیستی دانست و گفت: آمار معلولان استان بسیار بیشتر است شاید به صورت تخمینی حدود 45 هزار معلولان در استان داشته باشیم.
عرب نژاد افزود: بهزیستی برنامه پیشگیری از معلولیت ها را دنبال می کند و امیدواریم بحث قانون استخدام 3 درصد معلولان در دستگاه های اجرایی بیشتر مورد توجه قرار گیرد چرا که یکی از مشکلات این قشر اشتغال است.
وی با اشاره به اینکه توانمندسازی معلولان و خانواده های آنان در دستور کار بهزیستی قرار دارد، گفت: امروز سطح توانمندی معلولان بالا رفته است و نوع نیازهای آنان نیز متفاوت است و علاوه بر یادگیری باید زیرساخت ها و منابع برای معلولان فراهم شود.
مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی به اهمیت آگاه سازی و لزوم اطلاع رسانی به معلولان و خانواده و جامعه اشاره کرد و افزود: اکثر معلولیت ها و عوارض ناشی از آن قابل پیشگیری است و امیدواریم همه معلولان شرایط حضور اجتماعی را داشته باشند.
در این مراسم مهمترین خواسته معلولین مشکلات اشتغال، معیشت ، مسکن و عدم فضای شهری و خدماتی برای معلولین بود.
این گزارش حاکیست، در این گردهمایی تعدادی از معلولین موفق استان در زمینه های مختلف علمی، فرهنگی ، ورزشی و... با حضور استاندار خرسان جنوبی مورد تقدیر قرار گرفتند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار