فعال سیاسی و نویسنده کتاب راز قطعنامه گفت: واقعه 16 آذر ماه سال 1332 که منجر به شهادت سه نفر از دانشجویان دانشگاه تهران شد، نقطه شروع جنبش های دانشجویی در ایران بود.
کد خبر: ۳۳۸۶۶۱
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰ 05 December 2016
کامران غضنفری شامگاه یکشنبه در نشستی با موضوع جنبش دانشجویی و استکبار ستیزی در دانشگاه صنعتی بیرجند افزود: دانشجویان در این روز و در اعتراض به ورود ریچارد نیکسون معاون رئیس جمهوری آمریکا که دولت متبوعش نقش اساسی در کودتای 28 مرداد سال 1332 داشت دست به تظاهرات زدند که منجر به رو دررویی نیروهای نظامی شاه با دانشجویان و شهادت سه نفر از دانشجویان شد.
وی اظهار کرد: فاصله کودتای 28 مرداد 1332 تا حادثه 16 آذر در دانشگاه تهران تقریبا سه ماه و نیم است و این حادثه به این دلیل رخ داد که دانشجویان نسبت به ورود یک مقام آمریکایی به ایران با تظاهرات و اعتصاب مخالفت می کردند.
وی ادامه داد: قشر مبارز دانشجو در آن زمان کسانی بودند که حامی مبارزات ملت های مستضعف علیه آمریکا در سطح جهان بودند.
وی اضافه کرد: دانشجویان در آن زمان مبارزه مردم فلسطین علیه اسرائیل، ویتنام علیه آمریکا و ... را دنبال می کردند.
نویسنده کتاب راز قطعنامه در ادامه بیان کرد: شکنجه هایی که نظامیان آمریکایی در آن زمان علیه ملت ویتنام اعمال می کردند، بسیار بدتر از وحشیگری های داعش و تکفیری ها در سوریه و عراق بود.
غضنفری افزود: در آن زمان در مجله ای عکس یک نظامی آمریکایی که سر بریده شده یک ویتنامی را در دست داشت نشان می داد و این دقیقا همان کار داعشی هاست.
وی اظهار کرد: اعلامیه ها و بیانیه های دانشجویی قبل از انقلاب نشان دهنده مخالفت ملت ایران با حکومت شاه و جنایات آمریکا در جهان بود.
وی ادامه داد: جنبش دانشجویی در سال اول پیروزی انقلاب نقش بارزی در تسخیر لانه جاسوسی در 13 آبان است.
وی یادآور شد: در آن سال دولت آمریکا مشغول توطئه علیه جمهوری اسلامی بود تا بتواند دو باره شاه را به حکومت برساند به همین دلیل دانشجویان سفارت آمریکا را تسخیر کردند.
وی تصریح کرد: برخی افراد ناآگاه، می گویند چرا مرگ بر آمریکا می گوییم، اگر آمریکا یک خطا مرتکب شد و کودتا کرد، دانشجویان ما هم با تسخیر سفارت آن کشور تسویه حساب کردند.
وی اضافه کرد: این افراد فکر می کنند اگر روابط با آمریکا برقرار کنند دیگر مشکلی نخواهیم داشت در صورتی که آمریکا قبل انقلاب 25 سال یک حکومت دست نشانده را بر مردم مسلط کرد.
غضنفری گفت: این حکومت دست نشانده از سال 1332 تا 1357 بیش از10 هزار نفر را به شهادت رساند و دهها هزار نفر را زندانی و شکنجه کرد و همه این اقدامات با پشتیبانی مستقیم دولت ایالات متحده آمریکا انجام می شد.
وی افزود: حکومت محمدرضا پهلوی کاملا در اختیار آمریکا بود، تعامل با آمریکا نه تنها مشکلی از ما رفع نمی کند بلکه به ضرر ماست.
وی اظهار کرد: در دوران پهلوی نخست وزیر کشور قبل از شاه باید توسط آمریکا تایید می شد.
وی ادامه داد: سابقه رابطه با آمریکا در گذشته نشان می دهد که رابطه خوب با این کشور استکباری هیچ فایده ای برای ایران نداشت بلکه مملکت ویران و خراب ایجاد کرد که بیشتر مردم زیر خط فقر زندگی می کردند.
وی یادآور شد: جیمز ویل یکی از محققان دانشگاهی آمریکا قبل انقلاب مدتی در ایران بود کتابی باعنوان « عقاب و شیر » در مورد روابط ایران و آمریکا نوشت و در آن کتاب نوشت که آمریکا از سال 1332 تا 1357 حدود 24 میلیارد بشکه نفت ایران را به تاراج برد.
وی اضافه کرد: قیام 15 خرداد 1342 منجر به کشتار بیش از 10 هزار نفر در کشور شد در آن موقع دولت آمریکا از جنایات شاه حمایت می کرد.
وی تصریح کرد: در سال های 1356 و 1357 کارتر از حزب دموکرات رئیس جمهوری آمریکا بود و با شعار دفاع از حقوق بشر در دنیا سر کار آمد چون در سال 1355 آمریکا با سرشکستگی از ویتنام خارج شد و 10 سال در آن کشور جنایت کردند و چهره آمریکا به عنوان یک کشور جنایتکار مطرح شد.
وی تاکید کرد: زمامداران آمریکا برای بهبود چهره کشور خود در ذهن مردم جهان کارتر را سرکار آوردند،در همین زمان در همه شهرهای ایران مردم با حمایت همین فرد از شاه به رگبار بسته شدند و هزاران نفر قتل عام شدند.
نویسنده کتاب راز قطعنامه گفت: 17 شهریور 57 در میدان شهدای تهران اولین روز اعلام حکومت نظامی در تهران از ساعت 8 صبح تا چهار بعد از ظهر بود که مردم را به رگبار مسلسل بستند.
غضنفری افزود: چهار هزار نفر تعداد شهیدان حادثه 17 شهریور در تهران است، دو روز بعد کارتر از کمپ دیوید به محمدرضا شاه پهلوی تماس تلفنی گرفته و از جنایات او حمایت می کند و این ماهیت پلید دولت آمریکاست.
وی اظهار کرد: نیمه دی ماه 1357 ژنرال هایزر را به کشور می فرستند و یکماه در ایران می ماند و با فرماندهان نظامی ارتش ایران برنامه کودتای خونین و قتل عامل گسترده برای سرنگونی انقلاب اسلامی پایه ریزی کند.
وی یادآور شد: پیش بینی قتل عام 50 هزار نفر را برای سرکوبی انقلاب کرده بودند.
وی اضافه کرد: پنجم اردیبهشت 1359 حمله به طبس با هدف سرنگونی انقلاب اسلامی انجام می شود، از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، آمریکا همیشه در صدد ضربه زدن به کشور ما بوده است. 
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار