در همایش پیشگیری از سوء رفتارکودکان در بیرجند عنوان شد؛
به مناسبت 19 نوامبر روز جهانی پیشگیری از سوء رفتاربا کودکان همایشی با حضور دکتر مصطفی رحماندوست شاعر و سفیرکودکان ایران اسلامی ، مدیرکل بهزیستی و معاونین ، جمعی از مسئولان دستگاه های اجرائی و مربیان مهدهای کودک و خانواده ها برگزار و بر آگاه سازی کودکان در مقابه با آسیب های اجتماعی تأکید شد.
کد خبر: ۳۳۷۷۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۱ 03 December 2016
به گزارش تابناک خراسان جنوبی ،مدیرکل بهزیستی استان خراسان جنوبی در این همایش با بیان اینکه کودکان سرمایه های کشور هستند،گفت:باید این سرمایه ها را قدر دانسته و  به خوبی تعلیم و تربیت دهیم چراکه آینده کشور به دست کودکان امروز ساخته می شود.
دکتر عرب نژاد با اشاره به آسیب های پیش روی کودکان امروزی افزود: کودک آزاری از جمله آسیب های جامعه کنونی ما است.
وی با بیان اینکه کودک آزاران امروز کودکان گذشته هستند که مورد غفلت قرار گرفته اند و آزار دیده اند،اظهار کرد:آگاه سازی گام اولی است که باید در پیشگیری از سوء رفتار با کودکان انجام شود.
وی با بیان اینکه ریشه همه آسیب های اجتماعی در دوران کودکی نهفته است، گفت: شخصیت های انسان در زمان کودکی شکل می گیرد و هر فرد نیز محصول دوران بچگی خود است.
مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی آگاه سازی کودکان را از روش های بسیار موثر در تربیت سالم و درست آن ها دانست و گفت: مسئولان باید این امر را مورد توجه قرار دهند.
وی با بیان اینکه کودکان در زمانی خاص نیازمند آگاه سازی هستند، افزود: نهادینه کردن ارزش های دینی به مهدکودک ها مرتبط می شود.
به گفته عرب نژاد اگر امروز برای کودکان سرمایه گذاری نکنیم، در آینده افرادی را خواهیم داشت که در مسئولیت هایشان تنها نقش بازی می کنند.
توجه ویژه بر آگاه سازی کودکان و نوجوانان با آسیب های اجتماعی
خانم نخعی مدیرکل بانوان و خانواده استانداری هم در این همایش گفت: ما نسلی هستیم که اگر چه خودمان خاطرات خوبی از کودکیمان داریم اما امروز شرایطی را برای کودکان ایجاد کردیم که جز بازی های کامپیوتری و تبلت دلخوشی دیگری ندارند.
وی افزود: باید در زمینه ی آموزش کودکان و والدین اقدامات مؤثری انجام شود تا بتوان خلأ ایجاد شده در فرهنگ سازی جامعه را پر کنیم
وی با اشاره به سبک زندگانی قدیمی بیان کرد: در گذشته فضای خانه ها پر از عاطفه و محبت بود و در تربیت کودکان نیز از روش های عاطفی و کلمات محبت آمیز استفاده می شد.
وی با بیان اینکه کودکان باید در محیط سالم خانوادگی، آموزشی و اجتماعی رشد یابند،گفت: امیدواریم بار دیگر خانواده هایی خانواده محور و کودکانی با خاطرات شیرین از کودکیشان داشته باشیم.
نخعی با تاکید بر آموزش به موقع کودکان، افزود: باید احترام گذاشتن به والدین از سوی بچه ها و رعایت حقوق پدر و مادر را به بچه ها آموزش دهیم.
وی خواستار احیا شدن سبک زندگی گذشته در تربیت کودکان شد وگفت: باید کودکان را از بازی های رایانه ای کنونی دور کرده و به شرایط گذشته برگردانیم.
مدیرکل  دفتر امور بانوان استانداری اظهارکرد: کودکان تنها نیازمند تامین مخارج از سوی والدین نیستند بلکه نیاز به محبت پدر و مادر و خانواده دارند.
وی با انتقاد از عملکرد رسانه ها در حوزه معرفی آموزه های تربیتی کودکان، عنوان کرد: رفتارهای خانواده ها در سریال ها و فیلم ها موجه و مطلوب نیست.
نخعی با بیان اینکه آموزش و پروزش نقش شایسته ای را در تربیت کودکان ایفا می کند، افزود: کودکان برای تربیت صحیح نیازمند فراگیری آموزش های اجتماعی و خانوادگی هستند

مهد کودک ها متناسب با سن کودکان آموزش نمی دهند
مصطفی رحماندوست،سفیر کودکان در ایران  که مهمان ویژه این مراسم بود به نقش آموزش در کودکان در مقابه با آسیب های اجتماعی اشاره کرد و گفت: بیشتر آموزش های بهزیستی در مهد کودک ها، متناسب با سن کودکان نیست.
وی با بیان اینکه کودکان در جامعه از اهمیت زیادی برخوردار هستند،اظهار کرد:نقش خانواده ها در تربیت و رفتارهای کودکان بسیار  موثر و با اهمیت می باشد و اگر خانواده ها درست و شادمانه رفتار کنند، هرگز کودک آزاری اتفاق نمی افتد.
رحماندوست در ادامه  با اشاره به آسیب های اجتماعی کودکان، افزود: مهم ترین راه پیشگیری از سوء رفتارهای کودکان دادن اعتماد به نفس به آن ها است.
وی با بیان اینکه متاسفانه در جامعه کنونی اعتماد به نفس کودکان مورد توجه قرار نمی گیرد، گفت::کودک نیاز به هدایت ندارد و دارای فطرتی خداپرست است و تنها کافی است زیبایی های آفرینش را به او نشان دهیم و بگوییم خالق همه ی این ها خداوند است.
سفیر کودکان در ایران با اشاره به اینکه تمام بدبختی های مملکت ناشی از احساس تکبر و غرور افراد است، ادامه داد: باید در راستای سیراب کردن کودکان به لحاظ فکری و عاطفی در بسترخانواده تلاش شود تا به هر لبخندی پاسخ مثبت ندهند.
وی گفت: من فتوا می دهم که اگر به بچه ها هیچ چیز یاد ندهیم و فقط دستشان را بگیریم و با آن ها بازی کنیم و از این طریق آرامش به کودک بدهیم دیگر نیاز به پیشگیری های پیچیده نیست.
به گفته رحماندوست، یادگیری کودکان از آسیب ها و روش های پیشگیری نیازمند مفاهیم آموزشی نیست چراکه محبت به فرزندان نقش موثرتری نسبت به این مفاهیم دارد.
وی با اشاره به آموزش های که کودکان در مهد کودک ها  یاد می گیرند،گفت: بیشتر آموزش های بهزیستی در مهد کودک ها، متناسب با سن آن ها نیست.
به گفته رحماندوست: بسیاری از مربیان مهد کودک ها و والدین با زبان خشک و رسمی با بچه ها رفتار می کنند که این امر می تواند بسیار درد سر ساز شود.
مهم ترین راه پیشگیری از سوء استفاده از کودکان دادن اعتماد به نفس انها است
رحماندوست  در ادامه به نقش والدین در رفتار فرزندان اشاره کرد و افزود: والدین باید از هر بهانه ای برای قصه گفتن و شاد کردن بچه ها استفاده کنند.
وی با بیان اینکه زمانی از یک کودک می توان سوءاستفاده کرد که نادان و گرسنه باشد،افزود:اگر کودک را سیرآب محبت کنیم تا دیگر گرسنه نباشد و در این بین گهگاهی اطلاعات لازم را به او بدهیم دیگر مشکلی نخواهد بود.
سفیر کودکان در ایران با بیان اینکه: سوء رفتارهای کودکان ناشی از عدم آگاهی و کمبود محبت است که باید مورد توجه قرار گیرد،خاطرنشان کرد: همچنین والدین باید فرهنگ دینی را به زبان بچه ها ترجمه کنند و به آن ها آموزش دهند.
وی با بیان اینکه مهم ترین راه پیشگیری از سوء استفاده از کودکان دادن اعتماد به نفس به آن ها است،گفت:با عاطفه،شادمانی و دادن آگاهی می توان کودکان سالم و در نهایت جامعه ی سالم داشت.
افزایش 11 درصدی کودک آزاری در خراسان جنوبی
علیرضا موهبتی معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی خراسان جنوبی هم در این همایش از افزایش 11 درصدی آمار کودک آزاری در خراسان جنوبی در شش ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: بحث اعتیاد در خانواده‌ها یکی از عوامل مؤثر در این آزار و اذیت‌ها است.
وی با بیان اینکه طبق گزارشات خطوط اورژانس اجتماعی،تاکنون کودک آزاری در زمینه ی غفلت و بی توجهی به کودکان،در صدر آمار قرار دارد،افزود: آزار در زمینه ی غفلت و بی توجهی ،با 260 مورد و آزار جسمی کودکان با 85 مورد گزارش شده بیشترین جنبه های کودک آزاری در استان است که بیشتر در خانواده هایی که با مشکل اعتیاد روبه رو هستند، وجود دارد.
معاون امور اجتماعی اداره‌کل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه در 6 ماهه نخست سال جاری آزار و اذیت جسمی 49 دختر و آزار و اذیت جسمی 36 پسر گزارش شده،افزود: همچنین آزار و اذیت روانی 20 دختر، آزار و اذیت روانی 33 پسر، آزار و اذیت غفلت 14 دختر و آزار و اذیت غفلت 120 پسر در این مدت وجود داشته است.
وی با بیان اینکه آمار کودک آزاری در شش ماهه اول امسال از همسر آزاری پیشی گرفته است،گفت:طبق آمار تماس ها با اورژانس اجتماعی،406 مورد در زمینه ی کودک آزاری و 341 مورد در زمینه ی همسر آزاری در خراسان جنوبی گزارش شده است.
خبرنگار و عکاس؛مهدی کاظمی فرد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار