در دیدار مدیرکل اوقاف و امور خیریه با نماینده ولی فقیه در استان عنوان شد؛
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه بهترین مشوق مردم برای گسترش فرهنگ وقف حفظ امانت همه جانبه در اجرای نیات واقفان است گفت: مسئله وقف خیرات است و مسئله مهمی است که در این راستا سازمان اوقاف وظیفه دارد استخوان وقف را حفظ کند.
کد خبر: ۳۳۶۹۰۵
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۲ 01 December 2016
به گزارش تابناک خراسان جنوبی ،آیت‌الله سید علیرضا عبادی صبح امروز در مراسم دیدار با مدیرکل و کارکنان اداره کل اوقاف خراسان جنوبی اظهار داشت: انگیزه‌های وقف در طول قرنها بسیار جالب است که مردم براساس چه انگیزه‌ای گرسنگی را تحمل می‌کردند و مالی که زحمت می‌کشیدند را وقف می‌کردند.

وی با بیان اینکه در طول قرنهای مختلف از نوع وقف، فرهنگ مردم مشخص می‌شود که چه نوع مردمی بوده‌اند افزود: از سال 1300 به بعد استعمار و انگلیس برای از بین بردن وقف یک طرح همه جانبه به کار بردند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی بیان کرد: در این راستا اداره اوقاف باید استخوان وقف را حفظ  کند و در جهت درآمدزایی نیز به صورت معقول ویرانه‌ها آباد و درآمدزا شوند.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا باید درست عمل شود زیرا تمام حرفها برای حفظ هدف است و هدف این است که برای آنچه که نیت واقف بوده است تلاش شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی یادآور شد: اوقاف متصدی موقوفات مردم است که به سختی این مال را به دست آورده‌اند و وقف کرده‌اند.

عبادی اظهار داشت: افرادی که در مسئله وقف کار می‌کنند اگر کوتاهی و سهل‌انگاری کنند خیلی بد شانسی است زیرا گریبان آنان گرفته می‌شود و کوچکترین تصاحب در مسئله وقف مشکل ایجاد می‌کند.

وی خطاب به کارکنان اوقاف خراسان جنوبی گفت: حسن عمل شما این است که تبلیغات به جای خود و آنچه مردم به آن توجه می‌کنند عمل و اراده است نه پوستر و تبلیغات همچنین شیوه عمل شما می‌تواند مشوق مردم یا سبب دوری آنان از وقف شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه بهترین مشوق مردم، حفظ امانت همه جانبه است بیان کرد: مسئله وقف خیرات است و مسئله مهمی است.

۵۰ وقف جدید در خراسان جنوبی انجام شد

 مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی  هم در این دیدار با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۵۰ وقف جدید در خراسان جنوبی انجام شده است گفت: این وقف‌ها در شهرستان‌های بشرویه، بیرجند، خضری، خوسف، زیرکوه، سرایان، سربیشه، قاینات، طبس و نهبندان به ثبت رسیده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدطاهر گرایلی با اشاره به عملکرد این اداره کل از ابتدای سال تاکنون در راستای وقف اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون 610 سند مالکیت اخذ شده است.

وی با اشاره به اینکه در این مدت در بحث رفع تصرف از اراضی وقفی 258 هکتار به ارزش 30 میلیارد تومان انجام شده است افزود: همچنین در خراسان جنوبی تعداد موقوفات قرآنی 476 موقوفه است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی تعداد موقوفات خراسان جنوبی را 9 هزار موقوفه عنوان کرد و بیان کرد: تعداد رقبات در خراسان جنوبی نیز 21 هزار رقبه است.

گرایلی با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تاکنون 50 وقف جدید در استان صورت گرفته است تصریح کرد: این وقف‌ها در شهرستانهای بشرویه 10 وقف، بیرجند 9 وقف، خضری 3 وقف، خوسف 4 وقف، زیرکوه3 وقف، سرایان 4 وقف، سربیشه 6 وقف، قاینات 8 وقف، طبس یک وقف ونهبندان 2 وقف به ثبت رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: تعداد حافظان قرآن از یک جزء تا 30 جزء در استان 17 هزار نفر بوده است و در مدرسه حفظ تعداد 60 نفر از یک جزء تا 30 جزء را حفظ کرده‌اند و در مرکز حفظ مجازی خراسان جنوبی 200 نفر از یک جزء تا 30 جزء را حفظ  کردند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان اینکه در 5 سال گذشته بیش از یک هزار و 600 موقوفه در دهگردشی‌های انجام شده کشف شده است یادآور شد: همچنین در 5 سال گذشته رفع تصرف و برگشت 11 هزار و 600 هکتار اراضی به موقوفات خراسان جنوبی انجام شد.

گرایلی با اشاره به اینکه در مدت 78 سال قبل در مجموع 2 هزار و 300 سند مالکیت اخذ شده است اظهار داشت: همچنین در 5 سال اخیر نیز 3 هزار سند مالکیت اخذ شده است و در چند سال اخیر 700 وقف جدید در خراسان جنوبی به وقوع پیوسته است.

وی افزود: امسال تاکنون مرمت و بازسازی موقوفه حسینیه امام رضا(ع) بیرجند با هزینه بالغ بر 600 میلیون تومان انجام شده است که از این مبلغ 50 میلیون تومان توسط میراث فرهنگی هزینه شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی بیان کرد: با نظارتهایی که در اوقاف وامور خیریه خراسان جنوبی انجام می‌شود کارهای حقوقی خوبی تاکنون در سطح استان انجام شده و تلاش شد تا در هنگام وقف مشاوران ما مشاوره دهند.

گرایلی با بیان اینکه خراسان جنوبی از لحاظ اخذ سند در رتبه‌های خوب کشوری قرار گرفته است گفت: همچنین  کلاس‌های حفظ قرآن به صورت هفته‌ای برگزار می‌شود. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار