رئیس کمیته پدافند غیرعامل زیستی خراسان جنوبی گفت: نبود تجربه کافی در زمینه پدافند زیستی، نبود چشم‌انداز مناسب و بانک‌ تخصصی پدافند زیستی از مهمترین چالش‌های این حوزه است.
کد خبر: ۳۱۷۲۱۰
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۵ 24 October 2016
پرویز آرامنش در جمع خبرنگاران با اشاره به نامگذاری دوم تا هشتم آبان ماه به نام هفته پدافند غیرعامل اظهار کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست استان با توجه به ماهیت کاری خود اقدامات خاصی در این هفته برنامه‌ریزی کرده است.

وی، برپایی نمایشگاه، برگزاری مسابقات مختلف با موضوع پدافند زیستی، دیدار با نماینده ولی فقیه در استان، شرکت در رزمایش، اطلاع رسانی و نصب بنر و و توزیع بروشور را از جمله برنامه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی در هفته پدافند غیرعامل برشمرد.

لزوم ایجاد آمادگی برای اتفاقات تهدید کننده زیست

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با تأکید بر لزوم ایجاد آمادگی و برنامه ریزی برای اتفاقات تهدید کننده زیستی، بیان کرد: حوزه‌های تهدیدات زیستی شامل انسان، دام و طیور، محیط زیست و منابع طبیعی، گیاهان، آب آشامیدنی و صنایع غذایی می‌شود.

آرامنش با اشاره به اینکه تهدیدات زیستی به طور معمول سه منشاء اساسی دارند، اظهار کرد: منشاء نخست این تهدیدات طبیعت است و موجودات زنده‌ای که بدون دخالت انسان شکل می‌گیرند.

وی ادامه داد: جهش‌های مولکولی که سبب به وجود آمدن بیماری می‌شود از جمله این عوامل هستند.

رئیس کمیته پدافند غیرعامل زیستی حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه دومین منشا تهدیدات تروریستی است که از آن به عنوان بیوتروریسم نام می‌برند، بیان داشت: منشاء سوم نیز به کارگیری عوامل زنده بوده که علیه انسان به کار برده می‌شود.

آرامنش تأکید کرد:  باید در فضای زیستی، قوانین بازدارنده برای منع عوامل زیستی به کار گیریم.

وی، امکان تولید ساده سلاح و ناتوانی در اثبات منشأ حمله، قابلیت انتقال سریع و گمنام بودن حمله کننده از جمله ویژگی‌های جنگ زیستی عنوان کرد و افزود: از آنجایی که قدرت آسیب‌رسانی عوامل زیستی نسبت به سایر تهدیدات بالاتر است، ما باید تا آنجایی که می‌توانیم در برابر این تهدیدات، خود را آماده کنیم.

وی به چالش‌های پیش روی پدافند زیستی اشاره کرد و گفت:  نبود تجربه کافی در زمینه پدافند زیستی، نبود چشم‌انداز مناسب، نبود بانک‌ها و کلکسیون‌های تخصصی پدافند زیستی، اهداف و راهبردهای مشترک، نبود سامانه رصد، آشکارسازی و تشخیص تهدیدات زیستی، ضعف در زیرساخت‌های تخصصی و آزمایشگاهی پدافند زیستی، نبود نیروهای متخصص در این زمینه و آسیب‌پذیر بودن زیرساخت‌های مختلف در برابر تهدیدات زیستی را می‌توان  از جمله چالش‌های پیش روی پدافند زیستی تلقی کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌ جنوبی یادآورشد: بعد از تشکیل کمیته پدافند غیر عامل و زیستی در اداره کل نسبت به شناسایی تهدیدات حوزه محیط زیست اقدام و آمادگی در حد توان جهت مقابله با تهدیدات احتمالی را کسب کرده است.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار